با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

توریست مالزی – مرگبارترین جانور دنیا، کوسه یا حتی انسان نیست. در واقع جانوران بیشتر با انتقال بیماری باعث تلفات انسانی می‌شوند؛ نه به طور مستقیم. به گزارش گجت...
توریست مالزی – مرگبارترین جانور دنیا، کوسه یا حتی انسان نیست. در واقع جانوران بیشتر با انتقال بیماری باعث تلفات انسانی می‌شوند؛ نه به طور مستقیم.

به گزارش گجت نیوز، در این فهرست پانزده‌گانه، برخی از مرگبارترین موجودات دنیا را گردآوری کرده‌ایم که طبق برآوردها، عامل بیشترین تعداد مرگ و میر در انسان هستند. ظاهرا شکارچیان درنده‌خو، آن‌قدرها هم خطرناک نیستند؛ ولی موجودات کوچک‌تر را نباید دست‌کم بگیرید.

۱۵- کوسه: ۶ مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حمله کوسه به انسان، خیلی نادر است. مثلا در سال ۲۰۱۴ تلفات ناشی از حمله کوسه‌ها در سطح جهان، فقط سه مورد بود و در سال ۲۰۱۵ به شش مورد رسید که آن را می‌توان رقم میانگین در نظر گرفت.

۱۴- گرگ: ۱۰ مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حمله گرگ‌ها نیز در بسیاری از مناطقی که این حیوانات زندگی می‌کنند، رایج نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۵۰ سال منتهی به ۲۰۰۲، این حملات به ندرت در اروپا و آمریکای شمالی اتفاق افتاد. البته گزارش‌هایی از برخی مناطق هند، به چندصد مورد حمله طی دو دهه اشاره دارد؛ چیزی که میانگین را به ۱۰ کشته در هر سال رسانده است.

۱۳- شیر: بیش از ۲۲ مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آمار تلفات ناشی از حمله شیرها نیز در هر سال متفاوت بوده است. مطالعه سال ۲۰۰۵ نشان داد که از سال ۱۹۹۰، فقط در تانزانیا ۵۶۳ نفر در اثر حمله شیرها کشته شدند. این یعنی به طور میانگین ۲۲ نفر در هر سال. البته کشته‌شدگانی در خارج از تانزانیا هم بودند؛ اما دستیابی به یک رقم دقیق جهانی، کار ساده‌ای نیست.

۱۲- فیل: ۵۰۰ مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بر اساس مقاله سال ۲۰۰۵ نشنال جئوگرافیک، هر ساله پانصد نفر در اثر حمله فیل کشته می‌شوند. با این حساب، فیل‌ها نیز می‌توانند جانوران خطرناکی باشند.

۱۱- اسب آبی: ۵۰۰ مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مدت زیادی، اسب‌های آبی مرگبارترین حیوانات آفریقا شناخته می‌شدند. این موجودات به پرخاشگری علیه انسان معروف هستند و به قایق‌ها نیز حمله‌ور می‌شوند.

۱۰- کرم نواری: ۷۰۰ مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اما برسیم به انگل‌ها که از مرگبارترین موجودات برای انسان محسوب می‌شوند. مثلا همین کرم نواری، عامل ایجاد یک عفونت موسوم به سیستی‌سرکوزیس (cysticerosis) و مرگ تقریبی هفتصد نفر در هر سال است.

۹- کروکودیل: ۱۰۰۰ مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هم‌اکنون در بین جانوران بزرگ، کروکودیل‌ها عامل بیشترین تلفات انسانی در آفریقا هستند. این چیزی است که سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) می‌گوید؛ هرچند که رقم دقیق را سخت بتوان عنوان کرد.

۸- آسکاریس: ۴۵۰۰ مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کرم لوله‌ای آسکاریس، عفونت آسکاریازیس را به وجود می‌آورد. بر اساس نتایج تحقیق سال ۲۰۱۳، این بیماری در هر سال جان حدود ۴۵۰۰ نفر را می‌گیرد. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، این عفونت در روده‌ی کوچک رخ می‌دهد و عمدتا کودکان را مبتلا می‌سازد.

۷- مگس تسه تسه: ۱۰ هزار مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مگس تسه تسه، نوعی بیماری موسوم به مرض خواب را منتقل می‌کند؛ یک عفونت انگلی که در ابتدا باعث سردرد، تب، درد مفاصل و خارش می‌شود. اما بعدتر می‌تواند مشکلات جدی عصبی را به وجود بیاورد. البته شمار تلفات ناشی از این بیماری در حال کاهش است و آمارهای فعلی، به ۱۰ هزار مرگ و میر در هر سال اشاره دارند.

۶- ساس بوسه‌زن: ۱۲ هزار مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ساس قاتل یا بوسه‌زن، ناقل بیماری شاگاس است که به طور میانگین، هر سال ۱۲ هزار نفر را می‌کشد. این بیماری، یک عفونت انگلی است که از طریق همین حشره منتقل می‌شود. نیش زدن صورت افراد، علت نام‌گذاری آن به ساس بوسه‌زن بوده است.

۵- حلزون آب شیرین: بیش از ۲۰ هزار مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاید انتظار نداشته باشید نام یک حلزون را در فهرست مرگبارترین موجودات دنیا ببینید؛ ولی حلزون آب شیرین، ناقل کرم‌های انگلی است که بیماری تب حلزون (schistosomiasis) را ایجاد می‌کنند. این بیماری باعث شکم‌دردهای شدید و بروز خون در ادرار یا مدفوع می‌شود. میلیون‌ها نفر به این عفونت دچار می‌شوند و سازمان بهداشت جهانی، مرگ ۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر را به شیستوزمیازیس نسبت می‌دهد.

۴- سگ: ۳۵ هزار مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سگ‌های آلوده به ویروس هاری هم می‌توانند مرگبار باشند؛ هرچند که برای پیشگیری، می‌توان از واکسن استفاده کرد. مرگ ۳۵ هزار نفر در هر سال، به بیماری هاری ارتباط دارد که در ۹۹ درصد موارد، سگ‌ها عامل آن هستند.

۳- مار: ۱۰۰ هزار مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نیش مار، جان بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در سال ۲۰۱۵ گرفت. بدتر آنکه در سطح جهان، با کمبود یکی از پادزهرهای ضروری مواجه هستیم.

۲- انسان: ۴۳۷ هزار مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، ۴۳۷ هزار قتل در سال ۲۰۱۲ رخ دارد. به این ترتیب، انسان دومین جانور مرگبار (و نخستین پستاندار مرگبار) برای نوع بشر محسوب می‌شود.

۱- پشه‌ها: ۷۵۰ هزار مرگ در سال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پشه‌ها در صدر فهرست مرگبارترین موجودات جای دارند. این حشرات مزاحم با مکیدن خون، آلودگی را نفر به نفر منتقل می‌کنند. مالاریا به تنهایی، بیش از نصف مرگ و میرهای مرتبط با پشه‌ها را رقم می‌زند و در جنوب صحرای آفریقا شایع است. البته این آمار رو به کاهش نهاده؛ به طوری که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، شیوع مالاریا ۳۷ درصد کمتر شده است.

تب دِنگ، یکی دیگر از بیماری‌های ناشی از پشه‌ها به شمار می‌رود که در برخی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین، باعث بستری شدن یا حتی مرگ بسیاری از کودکان می‌شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

13 − 10 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!