تولید کننده عمده روغن نخل در جهان به دلیل جنگل‌زدایی مجازات شد

توریست مالزی – یک تولید کننده عمده روغن نخل (پالم) از برجسته ترین سازمان صدور گواهینامه سبز- شورای نظارت بر جنگل‌ها یا اف- اس- سی، اخراج شده است. بی‌بی‌سی...
توریست مالزی – یک تولید کننده عمده روغن نخل (پالم) از برجسته ترین سازمان صدور گواهینامه سبز- شورای نظارت بر جنگل‌ها یا اف- اس- سی، اخراج شده است.

بی‌بی‌سی پیش‌تر به شواهدی دست یافته بود که نشان می‌داد شرکت کره‌ای کوریندو مناطق وسیعی از جنگل‌های بارانی را در استان دورافتاده پاپوآ در اندونزی خریداری کرده است. تجزیه و تحلیل بصری انجام شده بر روی این مناطق نشان داد که عمدا آتش سوزی‌هایی در این مناطق جنگلی صورت گرفته که نقض آشکار شورای نظارت بر جنگل‌ها (اف‌اس‌سی) به شمار می‌رود.

لوگوی درخت این سازمان که روی محصولات کاغذی در سراسر بریتانیا و اروپا وجود دارد به مشتریان می‌گوید که این محصولات را شرکت‌هایی تولید کرده‌اند که موازین اخلاقی را رعایت کرده و قابل حمایت هستند.

در اواخر سال گذشته، اف‌اس‌سی گفت که قصد اخراج کوریندو را از این نهاد ندارد، اما برای حل مشکلات اجتماعی و زیست محیطی با این شرکت کره‌ای همکاری می‌کند. اما حالا این سازمان گفته که این ارتباط “غیر قابل دفاع است” و مجوز کوریندو با اف‌اس‌سی از ماه اکتبر خاتمه می‌یابد. کیم کارسستنسن، مدیر کل بین المللی اف‌اس‌سی گفته: “ما نتوانستیم پیشرفت در عملکرد اجتماعی و زیست محیطی کوریندو را تایید کنیم.”

کوانگیول پک، از مقامات کوریندو در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت از “تصمیم اف‌اس‌سی بسیار شوکه شده است.” او همچنین گفت که این شرکت تمامی مراحل “نقشه راه مورد توافق برای بهبود” را دنبال می‌کند و با وجود اخراج از اف‌اس‌سی همچنان به پایداری (محیط زیست) و حقوق بشر متعهد است.

‘نقص حقوق سنتی و بشری’
کوریندو بیش از هر مجموعه دیگری در پاپوآ زمین دراختیار دارد. گزارش ۲۰۱۸ اف‌اس‌سی در مورد اتهامات علیه کوریندو، پس از تهدیدهای قانونی این شرکت هرگز منتشر نشد، اما بی‌بی‌سی به نسخه‌ای از آن دست یافت. این گزارش به “شواهدی فراتر از تردیدهای منطقی” دست یافت که نشان می‌دهد عملیات شرکت روغن نخل کوریندو، باعث شده تا ۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های حفاظت شده، نابود شوند که این برخلاف مقررات اف‌اس‌سی است.

تحقیقات بصری هم در دانشگاه گلداسمیتس در لندن و صلح سبز هم به شواهدی دست یافته که حاکی از سوزاندن عمدی این مناطق است. پارلمان اندونزی تحقیق در مورد عملکرد شرکت کوریندو را آغاز کرد هر چند که نتایج آن هرگز علنی نشد.

کوریندو هر گونه آتش سوزی یا دخالت در هر گونه نقض حقوق بشر را به شدت رد کرده و گفته که از قانون پیروی می‌کند. آن‌ها همچنین گفته‌اند که غرامت عادلانه‌ای به قبایل پرداخت کردند.

اندونزی بزرگترین صادرکننده روغن نخل در جهان است. روغنی که در هر چیزی از شامپو گرفته تا بیسکویت یافت می شود. مناطق جنگلی غنی در استان دورافتاده پاپوآ تا همین اواخر نسبتا از دسترس دور بود، اما دولت با وعده آوردن سعادت به یکی از فقیرترین مناطق کشور، به سرعت این نواحی را به روی سرمایه گذاران باز کرد.

مناطق وسیعی از جنگل‌ها پاکسازی شده تا جا برای درختان نخل باز شود. براساس داده‌های گپکی، مجمع ملی روغن نخل، صادرات روغن نخل اندونزی حدود ۱۹ میلیارد دلار در سال گذشته برآورد شده است.

روغن نخل چیست؟
این محصول از درخت نخل روغنی گرفته می‌شود که بومی غرب آفریقاست. با این حال روغن نخل فعلا بیشتر در اندونزی و مالزی کشت می‌شود. فعالان محیط زیست می‌گویند که جنگل‌های این منطقه به دلیل قطع درختان بومی برای کشت نخل آسیب زیادی دیده‌اند.

گسترش این صنعت از دلایل عمده نابودی جنگل هاست، که به نوبه خود گونه‌های حیات وحش را تهدید می‌کند. روغن نخل در بسیاری از محصولات موجود در فروشگاه‌ها یافت می‌شود، از جمله در صابون و مواد آرایشی. مقدار عظیمی از آن هم صرف تولید زیست‌سوخت می‌شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!