جزیره پری‌های دریایی در مالزی، بهشت غواص‌ هاست!​​​​​​​

توریست مالزی – بورنئو جزیره‌ای در شبه‌ جزیره مالایا می‌باشد و جزایر کوچک‌تر و زیبایی پیرامون آن را در برگرفته‌اند. جزایر مانتانانی که در بالاترین ناحیه ایالت صباح مالزی...
توریست مالزی – بورنئو جزیره‌ای در شبه‌ جزیره مالایا می‌باشد و جزایر کوچک‌تر و زیبایی پیرامون آن را در برگرفته‌اند. جزایر مانتانانی که در بالاترین ناحیه ایالت صباح مالزی در شمال شرق جزیره بورنِئو واقع شده‌اند، از قسمت‌های پنهان این ایالت می‌باشند که تنها دو ساعت با پایتخت آن یعنی کوتا کینابالو فاصله دارند. مانتانانی از سه جزیره تشکیل شده است – پولائو مانتانانی بِسار (جزیره مانتانانی بزرگ)، پولائو مانتانانی کِسیل (جزیره مانتانانی کوچک) و پولائو لونگیسان – که پیرامون آن‌ها از صخره‌های مرجانی و قایق‌های غرق‌ شده پوشیده شده است و برای غواصان حکم بهشت را دارند. هم غواص‌ها و هم غیر غواص‌ها از قدم زدن روی مسیر سفید شنی ساحل تا آب‌های فیروزه‌ای لذت خواهند برد و تعداد گردشگران این منطقه کم است.

چگونه می‌توان به جزایر مانتانانی رسید؟
بیشتر افراد از مبدأ کوتا کینابالو به مانتانانی می‌آیند. پس از آغاز حرکتتان از پایتخت به مدت دو ساعت از خشکی عبور خواهید کرد و در مسیرتان از حومه‌های شهر که به نمای بلندترین قله مالزی با ارتفاع ۴۱۰۲ متر به نام کوه کینابالو آراسته شده‌اند، گذر خواهید کرد. دو انتخاب دارید: از فرودگاه یک اتومبیل کرایه‌ای بگیرید یا در توری ثبت‌نام کنید که تأمین حمل‌ونقل و اقامتگاه شما را بر عهده بگیرد. پس از گذر از خشکی، حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه با یک قایق موتوری از روی آب حرکت خواهید کرد تا از اسکله کامپونگ کوئالا آبای در روستای کوتا بِلود به پولائو مانتانانی بِسار یا جزیره مانتانانی برسید که تنها جزیره‌ی دارای جمعیت انسانی میان این جزیره هاست. درمجموع سفر شما ۳ ساعت طول می‌کشد. باید هشدار دهیم که این سفر ۳ ساعته حتی برای مسافران کارکشته و حرفه‌ای نیز دشوار خواهد بود.


جزیره اصلی یک منظره رویایی زیرآبی دارد!
بومی‌های منطقه به جزیره مانتانانی «جزیره پری‌های دریایی» می‌گویند، چراکه در گذشته بعضا در این جزیره دوگونگ (نوعی گاو دریایی) دیده می‌شده و بومی‌ها آن را با پری دریایی اشتباه می‌گرفته‌اند. غواص‌ها می‌توانند از میان ۱۶ محدوده برای غواصی یکی را برگزینند که کشتی‌های ژاپنی غرق‌ شده طی جنگ جهانی دوم نیز در این محدوده‌ها پراکنده شده‌اند. فاصله دید در زیر آب در برخی نقاط به ۳۰ تا ۴۰ متر می‌رسد.

غواص‌ها حتما حیواناتی مانند لاک‌پشت دریایی، دلفین، پرتوماهی آبی خال‌خالی، لقمه‌ماهی مرمری، مارماهی رنگی، اختاپوس آبی، عقرب‌ماهی، میگوی امپراتور و اسب آبی را خواهند یافت. برای دیدن تمام این موارد شاید لازم باشد چند محدوده غواصی را بگردید اما این کار بسیار لذت‌بخش است؛ آن‌قدر همه‌چیز به شما نزدیک است که نیازی نیست خودتان را به یک‌بار غواصی در روز محدود کنید. همچنین دریاهای آرام و معتدل این جزیره برای شنا کردن با لوله تنفس بسیار مناسب هستند. اگر خسته شدید می‌توانید با قایق پارویی در آب‌ها بگردید یا تنها روی ساحل لم بدهید. بازدیدکنندگان می‌توانند در تمام طول سال از این جزیره دیدن کنند، اما برای آن‌که با فصل بارندگی روبرو نشوید، بهتر است بین ماه‌های آوریل تا جولای (فروردین تا مرداد) از آن بازدید کنید.



در یک سولاپ بمانید
سولاپ که در زبان بومی دوسون به معنی آلونک است، یکی از دل‌چسب‌ترین انواع اقامتگاه‌ها در مانتانانی است که پذیرای میهمانان خواهد بود. سولاپ یک آلونک چوبی سنتی است که ستون‌هایش الوار چوبی هستند. مهمانان برای رسیدن به اتاق‌خواب‌هایشان باید از پله‌های چوبی بالا بروند و در سالن پذیرایی اقامتگاه نیز بین ستون‌ها بانوج‌هایی برای چرت عصرگاهی گذاشته شده است. وب‌سایت رسمی گردشگری این منطقه چندین گزینه برای انتخاب اقامتگاه دارد، اما به‌هرحال نوع اقامتگاه شما سالوپ یا مسافرخانه یا چیزی بین این دو خواهد بود و ضمناً قیمت بسیار به‌صرفه‌ای نیز خواهد داشت.

توجه داشته باشید که برق جزیره با ژنراتور تأمین می‌شود و تنها بین ساعات ۶ عصر تا ۶ صبح وصل است. اما قبل از آن‌که این موضوع شما را نگران کند، بدانید که شما در یک جزیره هستید: تلفنتان را کنار بگذارید و روزها در ساحل بچرخید. فعالیت‌ها و سرگرمی‌های این منطقه همه به نحوی به آب مربوط هستند. حتی اگر یک غواص حرفه‌ای نباشید، می‌توانید همراه با دیگران با لوله تنفس شنا کنید یا قایق پارویی سوار شوید، یا حتی می‌توانید در ساحل دراز بکشید و چنددقیقه‌ای خودتان را با یک کتاب سرگرم کنید.



در خانه بومی‌ها بمانید!
با اینکه در این جزیره انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها مانند مسافرخانه یا استراحتگاه ساخته شده است، اما بازدیدکنندگان می‌توانند در خانه یکی از بومی‌ها یا در یکی از دهکده‌ها نیز اقامت داشته باشند. جزیره مانتانانی سکونتگاه باژائو لائوت ها یا ماهیگیران و دریانوردان سنتی است. با ماندن در یک خانه روستایی و صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان چیزهای زیادی درباره سبک زندگی و فرهنگ آن‌ها خواهید آموخت. خانه‌های چوبی رنگارنگ آن‌ها تجهیزات ضروری برای یک اقامت ساده را دارند و امکان تجربه زندگی روستایی را برای شما رقم می‌زنند. گرچه انگلیسی زبان مادری آن‌ها نیست، اما مهمان‌نوازی اهالی ایالت صباح شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

برای آنکه مهمانان حریم شخصی بیشتری داشته باشند، استراحتگاه ساحلی پالم به آن‌ها آلونک‌های ویلایی اجاره می‌دهد. اگر خوش‌شانس باشید و ابرها در تمام مدت بازدیدتان در آسمان نباشند، می‌توانید روی قایق، خورشید را در افق دریا تماشا کنید و اهمیتی ندارد در چه نوع اقامتگاهی سکونت دارید. در روزهایی که آسمان صاف است، برخی از اقامتگاه‌ها شما را به سفری با قایق دعوت می‌کنند تا فرو رفتن خورشید در اقیانوس را تماشا کنید. غروب خورشید در ایالت صباح بسیار به‌ یادماندنی است، پس باید بنشینید و از نمای آن لذت ببرید.



منبع: لست سکند

پاسخی ارسال کنید

*

*

نوزده − نوزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!