مسافران خارجی می‌توانند بدون ثبت در گذرنامه به ایران سفر کنند

توریست مالزی – دولت ایران هدف از ثبت نشدن سفر به ایران در گذرنامه گردشگران خارجی را کاهش نگرانی ها برای سفر به جمهوری اسلامی ایران خوانده است. به...
توریست مالزی – دولت ایران هدف از ثبت نشدن سفر به ایران در گذرنامه گردشگران خارجی را کاهش نگرانی ها برای سفر به جمهوری اسلامی ایران خوانده است.
به گزارش بی بی سی، دولت ایران رسما اعلام کرده است که در گذرنامه گردشگران خارجی هنگام ورود به این کشور چیزی ثبت نمی شود.
علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران گفته که “با دستور رئیس جمهور از این پس گردشگران خارجی بدون مهر فیزیکی و ثبت در پاسپورت می‌توانند به ایران سفر کنند.”
از اواخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، قانونی در این کشور وضع شد که بر اساس آن شهروندان ۳۸ کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در پنج سال گذشته به کشورهایی از جمله ایران، سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون روادید و با استفاده از سامانه صدور مجوز الکترونیکی، وارد آمریکا شوند.
این محدودیت ها شامل افرادی که تابعیت دوگانه این ۳۸ کشور را دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از روادید مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، هم می‌شود و این افراد باید برای سفر به آمریکا درخواست روادید کنند و از مزایای استفاده از قرارداد لغو روادید محروم شده‌اند.
این قانون مدتی قبل از اجرایی شدن توافق هسته ای برجام تصویب شد و یکی از موانع سفر بازرگانان و تجار عمدتا اروپایی به ایران توصیف شد. اغلب کشورهای اتحادیه اروپا قرارداد لغو روادید با آمریکا دارند و اتباع آنها بدون نیاز به اخذ روادید می توانند مدت مشخصی به کشور طرف مقابل سفر کنند.
مقام های مذاکره کننده اتمی ایران گفته بودند که دولت باراک اوباما به آنها وعده داده در اجرای این قانون سختگیری انجام ندهند. یک سال پیش رسانه های اسپانیایی خبر دادند خاویر سولانا، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل سفر به ایران نتوانسته بود از مقررات لغو ویزا میان آمریکا و کشورهای اروپایی استفاده کند و برای انجام یک سخنرانی وارد خاک ایالات متحده شود.
سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران امروز بیست و نهم خرداد (نوزدهم ژوئن) گفته است: “برای جذب بیشتر گردشگران خارجی و اینکه ایالات متحده آمریکا متاسفانه در برنامه های تروریستی اقتصادی که دنبال می‌کند، شرایطی ایجاد کرده که هرکس به ایران می آید ممکن است به نحوی بترسند و بعدها دچار مشکل یا تحریم شوند، امروز آقای روحانی دستور دادند که این گردشگران بدون مهر فیزیکی و ثبت در پاسپورت به ایران آیند که قرار است در همه فرودگاه های ما اجرا شود.”
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا یک سال پیش از توافق هسته ای برجام خارج شده و تحریم هایی سختگیرانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشته است. مقام های حکومت ایران از این تحریم ها با عنوان “تروریسم اقتصادی” یاد می کنند.
آقای ترامپ در اولین هفته های ریاست جمهوری، با صدور فرمانی اتباع برخی از کشورها از جمله ایران را از ورود به ایالات متحده منع کرد. این تصمیم از سوی دادگاه های آمریکا به چالش کشیده شد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هشت − دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!