حضور ۴۷ دانشگاه ایران و ۱۵ دانشگاه مالزی در جمع ۱۵۲۷ دانشگاه برتر جهان

توریست مالزی – سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در سال ۲۰۲۱ با ورود ۷ دانشگاه جدید شاهد حضور ۴۷ دانشگاه از ایران در جمع ۱۵۲۷ دانشگاه...
توریست مالزی – سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در سال ۲۰۲۱ با ورود ۷ دانشگاه جدید شاهد حضور ۴۷ دانشگاه از ایران در جمع ۱۵۲۷ دانشگاه برتر جهان از ۹۳ کشور هستیم و این موضوع نوید بخش حرکت دانشگاه‌های توانمند ایران در رتبه بندی‌های معتبر بین‌المللی است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد دهقانی گفت: رتبه بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها است که اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیو اس تحت عنوان رتبه بندی “تایمز- کیو اس” و از سال ۲۰۱۰ به بعد با همکاری موسسه تامسون رویترز منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دهقانی گفت: در رتبه بندی سال ۲۰۱۶ این پایگاه جهت تامین اطلاعات مورد نیاز خود، همکاری خود را با تامسون رویترز قطع و با پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس آغاز به همکاری کرد.

دهقانی ادامه داد: تغییر منبع اطلاعاتی مورد استفاده پایگاه رتبه بندی تایمز از ISI به SCOPUS بر نحوه حضور دانشگاه‌ها و رتبه آنها تاثیرگذار بود. پایگاه رتبه بندی تایمز جهت ارزیابی دانشگاه‌ها قسمتی از اطلاعات مورد نیاز خود را از خود دانشگاه‌ها، قسمتی دیگر را از نظرسنجی‌ها و اطلاعات پژوهشی و استنادات را از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس تهیه می‌کند.

او اضافه کرد: در پایگاه رتبه بندی تایمز، در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه حضور داشت. در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه بندی حضور یافته و در سال ۲۰۱۶ تعداد دانشگاه‌ها به ۸ مورد رسید. در سال ۲۰۱۷ به ۱۳ دانشگاه و در سال ۲۰۱۸ به ۱۸ دانشگاه و در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به ۲۹ و ۴۰ دانشگاه افزایش یافته است.

سرپرست ISC گفت: در سال ۲۰۲۱ با ورود ۷ دانشگاه جدید شاهد حضور ۴۷ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۱۵۲۷ دانشگاه برتر جهان از ۹۳ کشور هستیم و این موضوع نوید بخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه‌های توانمند ایران در رتبه بندیهای معتبر بین‌المللی است.

او افزود: در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۱، دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان، محقق اردبیلی، علوم پزشکی کرمان، اراک، حکیم سبزواری، لرستان، رازی کرمانشاه، تربیت معلم شهید رجائی و سیستان و بلوچستان که در سال گذشته در این رتبه بندی حضور نداشته‌اند، حضور یافته و دانشگاه‌های زنجان و بین‌المللی امام خمینی که سال گذشته در این رتبه بندی حضور داشته‌اند، امسال نتوانسته‌اند حضور داشته باشند.

دهقانی ادامه داد: دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی و صنعتی شریف به ترتیب با قرار گرفتن در بازه‌های رتبه‌ای ۴۰۰-۳۵۱ و ۴۵۰-۴۰۱ به عنوان دانشگاه‌های دوم و سوم ایران در این رتبه بندی معرفی شده‌اند.

او افزود: در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰، همزمان با افزایش تعداد دانشگاه‌های کشور، ارتقای جایگاه ۱۰۰ پله‌ای برخی دانشگاه‌های کشور از جمله صنعتی شریف، علوم پزشکی ایران، علم و صنعت ایران، تهران، کردستان و شهید بهشتی بوده است.

دهقانی بیان کرد: در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان دو دانشگاه از کشور انگلستان و ۸ دانشگاه از ایالات متحده هستند. دانشگاه تسینگ هووا چین اولین دانشگاه آسیایی است که توانسته است رتبه ۲۰ را در این رتبه بندی به دست آورد.

او خاطرنشان کرد: کشور آمریکا با ۱۸۱ دانشگاه، ژاپن ۱۱۶ دانشگاه، انگلیس ۱۰۱ دانشگاه، چین ۹۱ دانشگاه، هند ۶۳ دانشگاه، برزیل ۵۲ دانشگاه، اسپانیا ۵۰ دانشگاه، ایتالیا ۴۹ دانشگاه، آلمان و روسیه هر کدام ۴۸ دانشگاه، ایران ۴۷ دانشگاه، ترکیه ۴۳ دانشگاه، فرانسه ۴۱ دانشگاه، تایوان ۳۸ دانشگاه، استرالیا ۳۷ دانشگاه، کره جنوبی ۳۵ دانشگاه و کانادا ۳۰ دانشگاه در این رتبه بندی حضور داشته‌اند.

دهقانی ادامه داد: در رتبه بندی سال ۲۰۲۱ تایمز، تعداد ۲۱ کشور اسلامی حضور داشتند که از نظر تعداد دانشگاه‌ها، جمهوری اسلامی ایران با ۴۷ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته است. در سایر کشورهای اسلامی، ترکیه ۴۳ دانشگاه، مصر ۲۱ دانشگاه، پاکستان ۱۷ دانشگاه ، مالزی ۱۵ دانشگاه، الجزایر و عربستان سعودی ۱۰ دانشگاه، اندونزی ۹ دانشگاه، نیجریه و تونس ۶ دانشگاه، اردن، مراکش و امارات متحده عربی هر کدام ۵ دانشگاه، لبنان چهار دانشگاه، عراق و قزاقستان هر کدام سه دانشگاه، بنگلادش دو دانشگاه و سایر کشورهای عمان، قطر و کویت و اوگاندا با یک دانشگاه در این رتبه بندی حضور داشتند.

او خاطرنشان کرد: در میان دانشگاه‌های برتر کشورهای اسلامی، عربستان سعودی در بازه ۲۵۰-۲۰۱، ایران، لبنان، مالزی، قطر و امارات متحد عربی در بازه ۳۵۰-۳۰۱، مصر، ترکیه، نیجریه، اوگاندا و اردن در بازه ۵۰۰-۴۰۱، پاکستان و الجزایز ۶۰۰-۵۰۱، اندونزی، مراکش و لبنان ۱۰۰۰-۸۰۱ و سایر کشورهای اسلامی در بازه +۱۰۰۰ بهترین رتبه جهانی را کسب کرده‌اند.

دهقانی گفت: در مجموع، از میان کشورهای اسلامی تنها ۱۸ دانشگاه رتبه زیر ۵۰۰ داشته‌اند. این در حالی است که طبق برنامه ۱۰ ساله علم، نوآوری و فنآوری کشورهای اسلامی عضو OIC (مصوب ۲۰۱۷ در قزاقستان) لازم است تا سال ۲۰۲۶، تعداد ۵۰ دانشگاه از کشورهای اسلامی در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند. به همین دلیل باید تلاش‌های جدی همراه با تهیه برنامه راهبری و نقشه راه مناسب توسط دانشگاه‌های این کشورها انجام شده تا علاوه بر افزایش تعداد دانشگاه‌ها، رتبه و جایگاه مناسب را در سطح بین المللی کسب کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج + 10 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!