سه معترض دیگر به اعدام محکوم شدند / پاپ اعدام معترضان را محکوم کرد

اعدام دو شهروند بلوچ توریست مالزی – پاپ فرانسیس اعدام کسانی را که در ایران برای «احترام بیشتر به زنان تظاهرات می‌کنند» محکوم کرد. به گزارش بی بی سی،...
اعدام دو شهروند بلوچ

توریست مالزی – پاپ فرانسیس اعدام کسانی را که در ایران برای «احترام بیشتر به زنان تظاهرات می‌کنند» محکوم کرد.

به گزارش بی بی سی، رهبر کاتولیک‌های جهان این اظهارات را در سخنرانی سالانه‌اش برای دیپلمات‌ها در واتیکان بیان کرد: «حق حیات در جاهایی که حکم اعدام در آنها اجرا می شود در خطر است، همانطور که این روزها در ایران چنین است، پس از اعتراض‌های اخیر برای احترام و عزت بیشتر به زنان».

پاپ گفت اعدام «نه بازدارنده است نه عدالتی است برای قربانیان بلکه فقط عطش انتقام را بیشتر می‌کند.» رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار لغو اعدام در قوانین قضایی تمام کشورهای دنیا شد چرا که اعدام «حق محافظت و عزت افراد» را نقض می‌کند: «نباید از این نکته غفلت کنیم که هر کس تا آخرین لحظه عمر می‌تواند پیشمان شود و تغییر کند.»

این شدیدترین اعتراض پاپ پس از اعتراض‌های سراسری کنونی در ایران است. سازمان ملل هم دیروز اعدام‌ها را محکوم کرده و آن را «یکی از ارکان اساسی تلاش رژیم برای سرکوب اعتراض‎‌ها» دانسته بود.

سه معترض دیگر به اعدام محکوم شدند
بنا بر اعلام قوه قضائیه برای سه معترض دیگر در جریان پرونده موسوم به “خانه اصفهان” حکم اعدام صادر شده است. امیر نصرآزادانی به ۲۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. زارع‌پور تایید کرد که اینترنت ماهواره‌ای در ایران فعال شده است.

به گزارش دویچه وله، خبرگزاری‌ میزان روز دوشنبه ۱۹ دی (۹ ژانویه) اعلام کرد که برای سه متهم در پرونده‌ای مرتبط با اعتراضات اخیر در اصفهان موسوم به پرونده “خانه اصفهان”، حکم اعدام صادر شده است. بر اساس گزارش این خبرگزاری متعلق به قوه قضائیه، در این پرونده سه متهم به نام‌های صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ‌شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی به اتهام ”محاربه”، حکم اعدام دریافت کرده‌اند.

رسانه‌های حکومتی در ایران، درباره این پرونده ادعا می‌کنند که در جریان اعتراض‌های روز ۲۵ آبان‌ماه در اصفهان، سه نفر به نام‌های محسن چراغی، محسن حمیدی و محمد کریمی جان باخته‌اند. این رسانه‌ها، جان‌باختگان را ”مدافعان امنیت” می‌نامند. مقام‌ها و رسانه‌ها در جمهوری اسلامی، معترضان را ”اغتشاشگر” و نیروهای امنیتی و سرکوبگر را ”مدافعان امنیت” می‌خوانند.

میزان همچنین افزود که در این پرونده، امیر نصرآزادانی به اتهام ”عضویت در دسته‌جات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری، برای اتهام ”اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت” به ۵ سال حبس تعزیری و برای اتهام ”معاونت در محاربه” به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است. به این ترتیب، این بازیکن سابق تیم‌های فوتبال سپاهان و تراکتورسازی در مجموع به ۲۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این خبرگزاری در عین حال نوشت که احکام صادر شده در این پرونده، ”اولیه” و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است. این احکام در حالی صادر شده‌اند که به باور کارشناسان روند دادرسی و رسیدگی به این پرونده نیز همچون سایر پرونده‌های مربوط به بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ با ایرادهای حقوقی و قانونی متعددی همراه بوده است.

در این پرونده همچنین سهیل جهانگیری بابت اتهام “اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی کشور” به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده و جابر میرهاشمی نیز از اتهام‌های وارده تبرئه شده است. قوه قضائیه جمهوری اسلامی در حالی برای صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ‌شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی حکم اعدام صادر کرده که تا کنون حکم اعدام چهار معترض به اجرا درآمده است.

نسرین ستوده، حقوقدان و فعال سرشناس حقوق بشر، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که محمدمهدی کرمی و محمد حسینی با ”نقض آشکار قانون و نادیده گرفتن حق داشتن وکیل انتخابی” اعدام شدند. ستوده که در حال حاضر از زندان بە مرخصی آمده، در ادامه نوشت: «به خودمان که با چنین زمامداران بی‌کفایتی روبروییم که برای انتقام از فریاد ملت، دست به آدم‌کشی آشکار می زنند، تسلیت می‌گویم.»

اعدام دو شهروند بلوچ
همچنین حال وش رسانه سیستان و بلوچستان اعلام کرد دو بلوچ به نام های محمد رسول شه بخش و اختر محمد اعدام شده اند. خبرها از محکومیت یک معلول چسمی بلوچ به نام منصور دهمرده به اعدام حکایت دارد. حال وش همچنین خبر داد در ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱، در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در خاش به سوی یک خودرو پژوپارس دو شهروند بلوچ کشته شدند. هویت این دو شهروند بلوچ«امین کهرازهی» ۳۰ ساله فرزند حسن و «ارسلان شهنوازی» ۳۵ ساله فرزند سلیمان توسط حال وش احرازشده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

سیزده − 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!