محمدجواد ظریف: آمریکا مسئول عواقب عمل نکردن به برجام است

توریست مالزی – محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در ویدیویی که در سایت یوتیوب منتشر کرده، نظرات خود را در مورد مواضع ایران و آمریکا در قبال توافق‌نامه اتمی بین ایران و قدرتهای...

توریست مالزی – محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در ویدیویی که در سایت یوتیوب منتشر کرده، نظرات خود را در مورد مواضع ایران و آمریکا در قبال توافق‌نامه اتمی بین ایران و قدرتهای جهانی (برجام) توصیف کرده است.





آقای ظریف در این ویدییو که به زبان انگلیسی است با یادآوری اینکه در دو سال اول پس از انتصاب به وزارت خارجه جمهوری اسلامی، مشغول مذاکرات با کشورهای گروه ۱+۵ بود، گفته است که در نتیجه این مذاکرات، در سال ۲۰۱۵ توافقی به نام برجام به دست آمد که براساس آن، ایران به خصوص برای رفع نگرانی های ایالات متحده، تعهداتی را برعهده گرفت.

وزیر خارجه ایران گفته است در مقابل، ایالات متحده پذیرفت که تحریم‌های وضع شده علیه کشورش را لغو و موانعی را که در برابر ارتباط تجاری ایران با خارج پدید آورده بود متوقف کند.




انتقادهای آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به کنگره و متحدان اروپایی آمریکا تا ۱۲ مه، (۲۲ اردیبهشت) برای برطرف کردن آنچه نقص‌های توافق هسته‌ای با ایران خوانده فرصت داده و هشدار داده است در صورت عدم اصلاح برجام، از تمدید تعلیق تحریم‌های ایران خودداری خواهد کرد.

آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی برجام را بدترین توافق در تاریخ ایالات متحده توصیف کرد و وعده داد که در صورت انتخاب به ریاست جمهوری، آن را اصلاح یا لغو کند. آقای ترامپ گفته است که با لغو تحریم‌های خارجی علیه جمهوری اسلامی، میلیاردها دلار پول‌های مسدود شده ایران و عواید بعدی حاصل از فروش نفت برای بهبود شرایط اقتصادی و رفع مشکلات مردم ایران به کار نرفته است.

او رهبران ایران را دیکتاتور خوانده و آنان را متهم کرده است که عواید اقتصادی این کشور را برای برنامه‌هایی مانند تامین نیازهای مالی حکومت بشار اسد در سوریه، حمایت از “گروه‌های تروریستی” ، دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، تامین بودجه برنامه‌های مورد نظر نظامیان مانند ساخت موشک و نقض حقوق بشر و سرکوب مردم ایران به کار برده‌اند. او همچنین گفته است که برجام به نحوی تهیه شده که در پایان مهلت منظور شده در آن، هیچ تضمیمی وجود ندارد که ایران به تولید تسلیحات اتمی مبادرت نکند.

رئیس جمهوری آمریکا خواسته است که برجام به نحوی اصلاح شود که بتواند این نگرانی‌های ایالات متحده را برطرف کند. او اخیرا، ضمن انتقاد مجدد از برجام و متهم کردن جمهوری به پنهانکاری، گفت که مخالفت با برجام به معنی مخالفت با مذاکره با ایران نیست. آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی هم با تاکید بر توانایی خود در مذاکره، گفته بود که مذاکره‌کنندگان آمریکایی می‌توانستند به جای برجام، به توافق بهتری دست یابند.




آقای ظریف در ادامه سخنان خود در ویدیوی خود گفته است توافق هسته‌ای، جنبه معاهده نداشت تا مستلزم امضای طرف‌های مذاکره و تصویب آن در مراجع قانونگذاری آنها باشد اما از آنجا که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید، برای امضاکنندگان جنبه الزام‌آور یافت.

به گفته وزیر خارجه ایران، ایالات متحده به طور دایم این توافق را به خصوص با ارعاب سایرین در زمینه برقراری ارتباط تجاری و مالی با ایران نقض کرده و در حال حاضر، امتیازات بیشتری را مطالبه می‌کند و برخی از قدرت‌های اروپایی در نظر دارند چنین امتیازاتی را از جیب ایران به آمریکا بدهند.

به گفته آقای ظریف، این امتیازات شامل مواردی است که در آغاز مذاکرات توافق شد از حوزه مذاکرات کنار گذاشته شود. او امور دفاعی و سیاست منطقه‌ای را از جمله این موارد برشمرد هر چند افزود که در هر دو مورد، این ایران است که شکایت‌هایی دارد و نه طرف مقابل.

وزیر خارجه ایران در توضیح این نظر خود گفت که ایران طی قرون اخیر هرگز به هیچ کشوری حمله نکرده، اما اشغال شده که آخرین بار توسط صدام حسین، رهبر سابق عراق، بود و کشورهای غربی از او حمایت می‌کردند در حالیکه مانع از خرید اسلحه توسط ایران می‌شدند.

آقای ظریف افزود که در حال حاضر هم، بودجه دفاعی ایران به مراتب از بودجه نظامی کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات عربی متحده کمتر است و “موشک‌های ما برد کمتری نسبت به موشک های عربستان سعودی دارند.” او متحدان آمریکا در منطقه را به تشکیل و حمایت القاعده، طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) متهم کرد و گفت که جمهوری اسلامی نقشی محوری در مقابله با اسلامگرایان ایفا کرده است.

آقای ظریف هرگونه تغییری در برجام را مردود دانست و گفت: “بگذارید یکبار و برای همیشه تاکید کنم که ما هرگز مسایل امنیتی خود را به منابع خارجی واگذار نمی‌کنیم یا درباره توافقی که با صداقت پذیرفته ایم مذاکره یا آن را اصلاح نمی‌کنیم.”

وی افزود که در روزهای آینده، ایالات متحده باید تصمیم بگیرد که آیا پای تعهدات خود خواهد ایستاد و هشدار داد که “اگر آمریکا به نقض تعهدات خود ادامه دهد یا از کلا از این توافق خارج شود، ما حق واکنش مناسب را به هر نحو که مناسب بدانیم برای خود محفوظ می داریم.”

وزیر خارجه ایران گفت که “فریادکشی و تهدید باعث دستیابی ایالات متحده به توافق جدیدی نمی‌شود به خصوص اینکه به توافقی که قبلا کرده پایبند نبوده است” و با اشاره تلویحی به اظهارات اخیر نخست وزیر اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت که “توسل به موضوعاتی که به یک دهه پیش تعلق دارد و آژانس هم به آنها رسیدگی کرده به منظور نقض این توافق کسی را فریب نداده است.”

جواد ظریف در پایان گفت: “به آمریکا توصیه می‌شود که سرانجام به توافقی که کرده عمل کند و در غیراین صورت، به تنهایی مسئولیت عواقب عمل نکردن به این توافق را برعهده بگیرد.”


پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!