از “مسجد شیخ لطف‌الله ” تا دیدار آخرین شاه ایران در استان ترنگانوی مالزی

توریست مالزی – استان ترنگانو شاید آنقدر که به واسطه دو جزیره زیبای “ردانگ” و “پرهانتین” شهرت دارد، به لحاظ میراث فرهنگی و تاریخی خویش شهره نباشد. گردشگران بسیاری...
توریست مالزی – استان ترنگانو شاید آنقدر که به واسطه دو جزیره زیبای “ردانگ” و “پرهانتین” شهرت دارد، به لحاظ میراث فرهنگی و تاریخی خویش شهره نباشد. گردشگران بسیاری هر ساله به ویژه در ماه‌هایی از سال که دریا در معرض “مون سون” (Monsoon) قرار ندارد (بین ماه‌های نوامبر تا ژانویه این استان در معرض بارش‌های سیل‌آسا قرار دارد و دیدار از آن توصیه نمی‌شود) از داخل و خارج مالزی به این استان سفر می‌کنند تا از زیبایی کم‌نظیر سواحل این استان لذت ببرند و تن به افسون زلال آبی بیکران دریا بسپارند.

اما شاید دیدنی‌های این استان برای ما شهروندان سرزمین آریایی کمی بیشتر از این‌ها باشد خاصه آنکه ردپایی از سرزمین کهن خود را در آن بیابیم. دیدنی‌هایی از بنای کوچک شده “مسجد شیخ لطف‌الله ” اصفهان در تپه تمدن اسلامی شهر “کوالا ترنگانو” تا مجموعه تصاویری از دیدار رسمی آخرین شاه ایران از مالزی در سال ۱۹۶۸ .

اما در این میان یکی از مدیران ارشد سازمان گردشگری ترنگانو از پروژه ساخت شهرکی با عنوان “اصفهان تاون” نیز خبر می‌دهد که البته به دلایل مختلفی متوقف شده است.

“حاجی حشام‌الدین” می‌گوید: “در دوران تحصیل در امریکا دوستان زیادی از ایران داشتم. زمانی که از امریکا بازگشتم قصد داشتیم که یک شهر بر اساس معماری ایرانی در این استان بسازیم. سه سروزیر قبلی همگی به ایران سفر کرده بودند و بنابود این شهر را “اصفهان شهر” (Isfahan town) بنامیم. اما به دلیل نوع خاک و زمین این پروژه انجام نشد. این طرح بر اساس خانه‌ها، خیابان‌ها و فضاهای معماری اصفهان بود که اجرایی نشد.

استان ترنگانو از استان‌های شرقی مالزی سال گذشته میزبان چهار میلیون گردشگر بوده که نیمی از آنها ‘محلی و نیمی دیگر از کشورهای مختلف بوده‌اند. در کنار جاذبه‌های دیدنی در مرکز این استان و جزیره‌های “ردانگ” و “پرهانتین”، بزرگترین دریاچه مصنوعی جنوب شرقی آسیا با عنوان Lake Kenyir با جاذبه‌های طبیعی متنوع در کنار آبشارها، پروژه اقامت خانگی و محصولات جدید گردشگری که یکی یکی از راه می‌سند، فرصت خوبی را برای برای بهره بردن از ترکیبی از میراث، فرهنگ و طبیعت فراهم می‌آورد.

 





 




پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!