چرا هنگام غروب پرخور تر می شویم

توریست مالزی – اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در هنگام غروب بی‌اختیار به سمت آشپزخانه منزلتان و خوراکی‌های خوشمزه یخچال کشیده می‌شوید این نوشتار را بخوانید....

توریست مالزی – اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در هنگام غروب بی‌اختیار به سمت آشپزخانه منزلتان و خوراکی‌های خوشمزه یخچال کشیده می‌شوید این نوشتار را بخوانید. شاید پاسخ سوال خود را نسبت به علاقه انسان‌ها به پرخوری در هنگام غروب بیابید.






به گزارش یورونیوز، آیا وقتی هنگام غروب به خانه باز می‌گردید آشپزخانه منزلتان اولین جای خانه است شما را فرا می‌خواند؟ یا پس از برخاستن از چرت عصرگاهی دلپذیر به دنبال یک خوراکی خوشمزه در یخچالتان می‌گردید؟ احتمالا برایتان پیش آمده که با خود فکر کنید که چرا در هنگام غروب اشتهایتان افزایش یافته و بیش از ساعت‌های دیگر روز تمایل به خوردن دارید. تحقیقات جدید علمی به این سوال شما پاسخ می‌دهند.








مطالعات جدید نشان می‌دهند که هورمون‌های ما که در زمینه کنترل اشتها نقش دارند در هنگام غروب بیشترین نوسانات را داشته و بدین ترتیب سبب افزایش اشتهای ما می‌شوند. در آخرین تحقیق انجام گرفته در دانشگاه علوم پزشکی جان هاپکینز آمریکا که نتایج آن در ژورنال بین‌المللی چاقی از زیر مجموعه‌های نیچر به چاپ رسیده، تعدادی افراد بزرگسال که دچار اختلالات پرخوری بودند مورد مطالعه قرار گرفتند.

محققان میزان «هورمون‌های گرسنگی» را که از قسمت‌های دستگاه گوارش ترشح می‌شوند یعنی «گرلین» که محرک احساس گرسنگی است و «پپتید YY» که در کاهش اشتها نقش دارد، مورد مطالعه قرار دادند. آنان همچنین میزان استرس افراد در ساعات مختلف شبانه‌ روز را با استفاده از رهگیری میزان ترشح هورمون «کورتیزول» در خون این افراد که به هورمون استرس معروف است، اندازه گرفتند.

نتایج حاکی از آن است که هنگام غروب میزان ترشح هورمون گرلین افزایش یافته و برعکس میزان ترشح پپتید YY کاهش می‌یابد. برآیند این تغییرات هورمونی سبب افزایش اشتهای افراد در هنگام غروب می‌گردد. مطالعه هورمون استرس نیز نشان داد که میزان آن در بعدازظهر و غروب افزایش یافته که خود یکی از عواملی است که می‌تواند میزان اشتهای افراد را افزایش دهد. محققان در پایان نتیجه گرفتند که تغییرات هورمونی که در هنگام غروب در بدن افراد اتفاق می‌افتند آنان را به سوی پرخوری سوق می‌دهد.

 

چاره چیست؟


گرچه به نظر می‌رسد در این تغییرات هورمونی که سبب افزایش اشتهای ما در غروب شده و موجبات پرخوری ما را فراهم می‌کند بی تقصیر هستیم اما محققان در این زمینه راه حل‌هایی را نیز ارائه داده‌اند.

خوردن غذا در بعدازظهر که اشتهای ما به اندازه غروب زیاد نیست سبب می‌شود تا ترشح این هورمون‌ها در هنگام غروب کاهش یافته و مانع از پرخوری ما در آن ساعات شوند. همچنین در افرادی که دارای استرس زیادی هستند، مشورت با روانشناسان کمک خواهد کرد تا با کنترل میزان استرس خود از پرخوری ناخواسته جلوگیری کنند.

در عصری که به مدد پیشرفت علم و تکنولوژی زندگی‌ ما در عین بهتر و آسانتر شدن با کم تحرکی همراه شده، کنترل وزن از طریق کنترل میزان مصرف مواد غذایی می‌تواند اثرات مهمی بر سلامت ما داشته باشد.




پاسخی ارسال کنید

*

*

بیست + یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!