کدام کشورها با شیوع کرونا اجازه ورود مسافران ایرانی را نمی‌دهند؟

توریست مالزی – شیوع کرونا و سرعت گسترش آن در کشور باعث شده است تا کشورهایی که به‌نوعی مقصد سفر ایرانی‌ها بوده‌اند، محدودیت‌هایی برای سفر اتباع ایرانی‌ اعمال کنند....
توریست مالزی – شیوع کرونا و سرعت گسترش آن در کشور باعث شده است تا کشورهایی که به‌نوعی مقصد سفر ایرانی‌ها بوده‌اند، محدودیت‌هایی برای سفر اتباع ایرانی‌ اعمال کنند.

به گزارش کجارو، ورود ویروس کرونا به ایران و شیوع آن در شهرهای مختلف، تاثیر خود را بر سفر و تورهای مسافرتی نیز گذاشته است. کشورهای همسایه که با ایران مرز زمینی مشترک دارند، بعد از اطلاع از اخبار مبتلایان به کرونا، اقدام به بستن مرزهای زمینی و لغو پروازها کرده‌اند. سایر کشورهای منطقه که به‌نوعی مقصد سفر ایرانی‌ها بوده‌اند، محدودیت‌هایی برای سفر اتباع ایرانی اعمال کرده‌اند. در شرایط فعلی توصیه می‌شود از هرگونه سفر غیرضروری داخلی یا خارجی بپرهیزید.



توقف صدور روادید روسی برای شهروندان ایرانی



تاتیانا گولیکووا روز چهارشنبه در نشست خبری در مسکو گفت: صدور روادید به ایران به جز روادید کاری و تجاری از بامداد روز ۲۸ ماه فوریه (روز جمعه) متوقف می‌شود. به گفته معاون نخست وزیر روسیه، صدور روادید سفر برای پروازهای ترانزیتی از ایران از طریق مسکو نیز منع میشود.گولیکووا در مورد ارتباط هوایی و پروازهای مسافربری بین ایران و روسیه گفت: ارتباط هوایی بین دو کشور که فقط شرکت هواپیمایی ایروفلوت روسیه و شرکت های ایرانی در چارچوب آن کار می کنند، ادامه خواهد یافت، ما وضعیت را تحت نظر خواهیم داشت.


عربستان سفر عمره به این کشور را متوقف می‌کند




عربستان سعودی اعلام کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا سفر عمره به این کشور و زیارت مرقد نبوی را به طور موقت متوقف می‌کند. عربستان  اعلام کرد که توقف عمره موقتی بوده و به طور مستمر به ارزیابی شرایط می پردازد تا بار دیگر این سفر برقرار شود.








همچنین وزارت خارجه سعودی اعلام کرد که ریاض تمامی روادید سیاحتی از کشورهایی که ویروس کرونا در آنجا شیوع یافته را لغو می کند.همچنین از شهروندان خود خواست تا به کشورهایی که در آنجا کرونا شیوع پیدا کرده مسافرت نکنند.




وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران و ترکیه
ترکیه تمام راه‌های زمینی شامل ترانزیت و راه‌آهن را با ایران بسته است. یکشنبه چهارم اسفندماه، وزارت کشور ترکیه با صدور بیانیه‌ای از بسته‌شدن موقتی مرزهای خود با ایران، به‌دلیل شیوع کرونا خبر داد. بر همین اساس برای حفظ سلامت شهروندان ترکیه، مرز بازرگان، مرز کاپی‌کوی در شرق استان وان ترکیه و مرز اسن دره در استان حکاری به‌صورت موقت به روی ایرانی‌ها بسته شد. وان، طولانی‌ترین مرز مشترک را با ایران دارد و این محدودیت‌ها در حالی ایجاد شده که تنها یک ماه به سفرهای نوروزی ایرانیان به این کشور باقی مانده است. ساعاتی بعد از این تصمیم‌ها اعلام شد که تمام پروازهای ترکیه به ایران و بالعکس به حالت تعلیق در آمده‌اند.

ترکیش ایرلاین، دوشنبه پنج اسفند، اعلام کرد پروازهایش به چهار شهر مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز را لغو کرده است. همچنین شمار پروازهای این ایرلاین به تهران، به دو بار در روز کاهش پیدا کرده است. طبق این گزارش، برنامه کاهش پروازها تا ۸ اسفند ادامه دارد. این شرکت همچنین اعلام کرده که در پروازهای برگشت از ایران، تنها مسافران ترک پذیرفته می‌شوند.

پگاسوس ایرلاین، شرکت هواپیمایی ترکیه‌ای نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران، پروازهای خود به مقصد تهران را تا ۱۱ مارس سال جاری متوقف کرده است. در بیانیه این شرکت آمده است پروازهایی که هر روز بین فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن استانبول و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران انجام می‌شد تا ۱۱ مارس سال جاری متوقف شده است. مسافرانی که برای پرواز در این مدت بلیط هواپیما دارند، می‌توانند با مراجعه به سایت flypgs.com نسبت به لغو یا تغییر تاریخ پرواز خود اقدام کنند.

وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق
عراق از روز دوم اسفند، از پذیرش زائران ایرانی خودداری کرده است و شهروندان تا اطلاع ثانوی امکان سفر به این کشور را ندارند. به این ترتیب، تورهای زیارتی نیز به حالت تعلیق درآمده‌اند و عراق برای ایرانی‌ها ویزا صادر نمی‌کند. عراق به‌عنوان اولین کشوری که پروازهای خود را به کشور ما لغو کرده است، در ابتدا ممنوعیت سه‌روزه برای ورود ایرانی‌ها به خاک خود وضع کرده بود که این ممنوعیت برای مدت نامعلومی تمدید شد.

عراق از تاریخ اول اسفندماه، به‌دنبال شیوع کرونا در ایران مرزهای زمینی خود را بسته بود و برنامه پروازهایش به کشور ما را لغو کرد. بعد از آخرین توافق دو کشور، سفر زمینی به عراق و اعزام کاروان‌های زیارتی ایران به این کشور تا ۲۰ اسفندماه متوقف می‌شود. اعزام مجدد کاروان‌های زیارتی به این کشور به‌صورت هوایی تا ۴۸ ساعت آینده از سوی دولت عراق مشخص خواهد شد.

ثبت‌نام قطعی در کاروان‌های نوروزی عتبات عالیات تا ۱۱ اسفند به تعویق افتاده است. محمد آزاد، سرپرست معاونت عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: قرار بود ثبت‌نام قطعی کاروان‌های نوروزی امروز (سه‌شنبه ۶ اسفند) انجام شود و اولویت‌های انتخاب‌شده به‌ترتیب در کاروان‌ها ثبت‌نام کنند که این موضوع به هفته آینده موکول شد. به گفته وی نام نویسی بر اساس اولویت‌هایی که قرار بود امروز ثبت‌نام کنند، انجام می‌شود و تغییری در این زمینه نخواهیم داشت. تنها روز ثبت‌نام قطعی به ۱۱ اسفند موکول شده است.

وضعیت مرزهای زمینی و هوایی شرقی ایران
دو کشور همسایه شرقی ایران یعنی پاکستان و افغانستان نیز تمام مرزهای خود را با کشور بسته‌اند. مقامات پاکستان از بسته شدن مرز تفتان، مرز مشترک ایران و پاکستان، خبر داده‌اند. فعالیت‌های تجاری و مسافرتی به این کشور به حالت تعلیق در آمده و برای مقابله با ویروس کرونا، تمهیداتی در مرزهای این کشور اندیشیده شده است.

وزارت امور خارجه افغانستان بعد از شناسایی سه فرد مشکوک به ویروس کرونا که به‌تازگی به قم سفر کرده بودند، تمامی رفت‌وآمدها به ایران را به حالت تعلیق درآورد. سفارت این کشور نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که ارائه خدمات کنسولی تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نیست.

در آخرین اطلاعیه سفارت این کشور آمده است که از تاریخ ۴ تا ۷ اسفند ۱۳۹۸، با توجه به مشاهده و تشخیص ویروس کرونا در برخی از شهرهای ایران، از ارائه خدمات کنسولی معذور هستیم. متن اطلاعیه سفارت افغانستان به شرح زیر است: بدینوسیله به اطلاع همه مراجعین بخش کنسولی سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در تهران رسانیده می‌شود، از تاریخ ۴ الی ۷ حوت/اسفند ۱۳۹۸ با توجه به مشاهده و تشخیص ویروس کرونا در برخی از ولایات جمهوری اسلامی ایران، با درنظرداشت ازدحام مراجعین در بخش کنسولی این نمایندگی و جلوگیری از انتشار‌ این بیماری‌ کشنده – که معمولاً در تجمعات به سرعت شیوع می‌یابد – استثنا از ارائه خدمات کنسولی معذور بوده، صرفا موارد ضروری همچون قضایای وفیات می‌توانند جهت رسیدگی به اموراتشان، به بخش کنسولی مراجعه کنند. همچنان آن عده مراجعینی که نوبت اینترنتی دارند نیز متعاقبا زمان مراجعه آن‌ها اعلام خواهد شد.

سفارت با جدیت تلاش دارد، در تماس با مقامات ذی‌صلاح هر دو کشور افغانستان و ایران، راه حلی را جهت آغاز مجدد و مصون امور کنسولی بیابد، تا در موارد مشخص، مهاجرین و مراجعین محترم از وقفه به وجود آمده با مشکل روبه‌رو نشوند. از همکاری یکایک شما سپاسگزاریم.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان از بازگشایی مرز این کشور با ایران خبر داد. جاوید فیصل، سه‌شنبه ۶ اسفند، در حساب توییتر خود نوشت: بنا بر تصمیم کمیته کاری ویروس کرونا، مجموعه رفت و آمدها با ایران مطابق با دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت، اقدامات اجرایی کنترل وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه افغانستان انجام خواهد گرفت. به این ترتیب بعد از دو روز مسدود بودن مرزها، مسافران می‌توانند از هر دو مرز تردد کنند.

وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران و جمهوری آذربایجان
جمهوری آذربایجان، مرز بیله‌سوار را مسدود کرده؛ همچنین طبق اعلام سفیر این کشور در ایران، صدور ویزا برای اتباع ایرانی فعلا متوقف شده است.

وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران و ارمنستان
ارمنستان، همسایه شمالی ایران نیز به جمع کشورهایی پیوسته است که برای سفر ایرانی‌ها محدودیت‌هایی قائل شده‌اند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور در روز یکشنبه، چهارم اسفند، با تشکیل جلسه‌ای فوری تصمیم گرفت که مرزهای خود با کشورمان را به‌صورت موقت ببندد. سفرهای هوایی به ایران نیز تا دو هفته لغو شده‌اند.

وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران و ترکمنستان
مرز ترکمنستان با ایران بسته شده است. رییس هیئت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، یکشنبه ۴ اسفند، این خبر را اعلام کرد. احمد زمانیان یزدی گفت: مرز ترکمنستان به‌علت بیماری کرونا بسته شده است و ترکمنستان اجازه نمی‌دهد که کلیه کامیون‌ها با هر ملیتی از ایران به داخل این کشور وارد شوند و تنها کامیون‎های ملیت خود را پذیرش می‌کند؛ اما به کامیون‌هایی که از این کشور به طرف ایران می‌آیند اجازه تردد می‌دهد. انتظار ما این بود که ترکمنستان این کار را با اطلاع قبلی انجام دهد. اکنون خودروهای زیادی از ترکیه، ایران و قزاقستان با بار در مرز متوقف هستند. این وضعیت باید از طریق وزارت خارجه پیگیری شود که چرا اطلاع قبلی داده نشده است و بدون اطلاع، مرز را بسته‌اند. در حال حاضر اقداماتی در حال انجام است.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و گرجستان
طبق اعلام مدیرکل روابط عمومی فرودگاه امام خمینی، گرجستان نیز تا اطلاع ثانوی پروازهای ایران را به حالت تعلیق در آورده است.

هواپیمایی قشم در اطلاعیه‌ای از آمادگی این ایرلاین برای جابه‌جایی مسافران بین تهران – تفلیس خبر داده است؛ اما با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی گرجستان از عدم‌پذیرش تمامی مسافران ایرانی پروازهای ورودی به تفلیس خبر داده است، تا اطلاع ثانوی سفر به این کشور نیز برای ایرانی‌ها ممکن نیست.

سفیر ایران در گرجستان، ۵ اسفندماه، در جلسه‌ای با مسئولان پروازها و خطوط اتوبوسرانی گرجستان و سپس رایزنی با وزیر خارجه گرجستان، در مورد مسائل مربوط به تردد ایرانیان گفت‌وگو کرد. یکی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، پروازهای بین دو کشور بود. به گفته مقامات این کشور، در اولین فرصتی که آثار این ویروس در ایران کمتر شود، پروازها از سر گرفته می‌شود.

همچنین طبق اعلام مقامات این کشور، برای سفر ایرانیان به گرجستان به طریقی غیر از پرواز مستقیم، منعی وجود ندارد. شهروندانی که برای دیدار با خانواده یا گردش به این کشور سفر کرده‌اند نیز با پروازهای موردی به ایران بازمی‌گردند. سفیر ایران در گرجستان در پایان گفت که مشکل خاصی برای تردد افراد وجود ندارد و امیدواریم هرچه زودتر تردد بین دو کشور به حالت عادی برگردد.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و کویت
کویت علاوه بر ممانعت از ورود شهروندان کشورمان، برای ورود افراد مقیم این کشور که به ایران سفر داشته‌اند، محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. این افراد باید تا ۱۴ روز در کشوری ثالث مانند دبی به‌صورت قرنطینه بمانند و سپس می‌توانند وارد کویت شوند. شرکت هواپیمایی کویت نیز به‌منظور مقابله با شیوع کرونا، کلیه پروازهای خود به ایران را لغو کرده است. همچنین اداره بنادر کویت در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، پهلوگیری کشتی‌های کشورمان در بنادرش را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و اردن
دولت اردن روز یکشنبه اعلام کرد که ورود تمام مسافران از مقصد چین، ایران و کره جنوبی به این سرزمین، به‌جز شهروندان اردنی، با هدف محدودکردن خطرات گسترش ویروس کرونا ممنوع خواهد بود.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و قطر
هواپیمایی قطر ایرویز بعد از شیوع کرونا در ایران و کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تمام مسافرانی که از این دو کشور به قطر سفر می‌کنند، برای ۱۴ روز قرنطینه می‌کند. علت این امر، جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اعلام شده است. این مسافران بعد از انجام تست‌ها و آزمایش‌های مربوطه، مرخص می‌شوند. در این اطلاعیه همچنین آمده است مسافرانی که نشانه‌های ویروس کرونا را دارند، به مرکز بیماری‌های واگیر شرکت پزشکی حماد منتقل می‌شوند. خبرگزاری رسمی قطر گزارش داده است که شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، دستور خارج کردن شهروندان این کشور از ایران را به دلیل شیوع ویروس کرونا صادر کرده است. بنا بر این اعلام شهروندان کویت هم می‌توانند با کمک قطر از ایران خارج شوند.



وضعیت مرزهای هوایی ایران و تاجیکستان



دوشنبه ۵ اسفند ماه، دولت تاجیکستان اعلام کرد تمام پروازهای بین این دو کشور در مسیر رفت و برگشت به‌دلیل شیوع ویروس کرونا لغو می‌شود. این پروازها تا زمانی که وضعیت کرونا در ایران تثبیت نشود، معلق باقی می‌ماند.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و امارات متحده عربی
امارات متحده عربی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، پرواز به کلیه شهرهای ایران را به جز تهران متوقف کرد. پروازهاى هواپیمایی‌های فلای دبی و ایرعربیا در تمامی مسیرهای ایران به غیر از تهران به مقاصد دبی (فلای دبی) و شارجه (ایر عربیا)، از ۶ اسفند تا اطلاع ثانوى از سوی دولت امارات لغو شد. مقامات امارات اعلام کردند از امروز، سه‌شنبه ۶ اسفندماه، تا اطلاع ثانوی این تصمیم اجرا می‌شود.

ایرعربیا با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به آژانس‌های مسافرتی و جهانگردی، از لغو کلیه پروازهای این شرکت در مسیر تهران، مشهد، شیراز و لار از تاریخ ۶ اسفند تا اطلاع ثانوی خبر داد. در اطلاعیه این شرکت همچنین آمده است در صورت درخواست، مبلغ کامل بلیط استفاده‌نشده از طرف این شرکت به آژانس صادرکننده بازگردانده خواهد شد. پیش‌تر امارات تمام پروازهای ورودی و خروجی به چین را به جز پکن لغو کرده بود.

ایران ایر طی اطلاعیه‌ای به تاریخ چهارشنبه ۷ اسفند، اعلام کرد که تمام پروازهای هما از تهران و سایر ایستگاه‌های پروازی به دبی و بالعکس را باطل کرده است. این اقدام هما به دلیل عدم صدور اجازه پرواز از طرف دبی انجام شده است. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد برای دریافت اجازه پرواز و انتقال مسافران از دبی در تلاش است و به محض دریافت مجوزهای لازم، برگرداندن مسافران ایرانی به کشور انجام خواهد شد.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و عمان
عمان ایر با انتشار اطلاعیه‌ای از لغو کلیه پروازهای مسقط – تهران – مسقط خبر داد. طبق بخشنامه این ایرلاین، از تاریخ ۶ اسفند تا اطلاع ثانوی و به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تمام پروازها لغو می‌شود.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و قزاقستان
سازمان هواپیمایی قزاقستان در پی شیوع کرونا تصمیم به تعلیق پروازهای خود گرفته است. این کشور به‌دنبال لغو پروازهای خود به کشورهایی است که در آن‌ها ویروس کرونا شایع شده است وزارت بهداشت این کشور در حال بررسی این موضوع است.

بر اساس آخرین تصمیم قزاقزستان، این کشور از تعلیق پروازهای رفت و برگشت خود به ایران از تاریخ ۱۱ اسفند، به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد.

تایلند و چند کشور اروپایی نیز به شهروندان خود توصیه کردند فقط در موارد ضروری به ایران سفر کنند و بعد از برگشت ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود.

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفده + 14 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!