آموزش خوشنویسی خط نستعلیق در مالزی

توریست مالزی – کارگاه خوشنویسی خط نستعلیق با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه یو اس ام مالزی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و...
توریست مالزی – کارگاه خوشنویسی خط نستعلیق با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه یو اس ام مالزی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل و کوالالامپور (فیلیپین و مالزی)، انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل و دانشگاه یو اس ام (usm)، کارگاه خوشنویسی خط نستعلیق در سالن اجتماعات دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه یو اس ام مالزی برگزار شد.
این کارگاه یک روزه خوشنویسی که با نمایش تابلوهای نستعلیق ربنا و مرقع قرآنی خانم تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان شعبه مانیل برگزار شد، تعدادی از دانشجویان مقطع دکترا، اساتید ایرانی و مالزیایی و دیگر کشورها از جمله نیجریه و اندونزی نیز حضور داشتند.
محمد ریوانی، استاد مطالعات اجتماعی این دانشگاه در سخنانی، با بیان اینکه برای اولین‌بار در این دانشگاه کارگاه هنر خوشنویسی ایرانی برگزار می‌شود گفت: امید است این کارگاه در آینده نزدیک با حضور دانشجویان مرکز مطالعات اسلامی و دیگر دانشکده‌های این دانشگاه برگزار شود تا دانشجویان علاوه بر آشنایی با هنر ایرانی با هنر اسلامی و کتابت قرآن به خط نستعلیق نیز آشنا شوند.
وی افزود: مالزیایی‌ها هم نگارش با خطوط خود را داشتند که متاسفانه الان دیگر جوانان آن خطوط را کمتر می‌شناسند.
این استاد دانشگاه یو اس ام تأکید کرد: امیدوارم این نمایشگاه و کارگاه در موزه هنرهای اسلامی مالزی برگزار شود تا مالزیایی‌ها بیشتر با هنر خوشنویسی ایران اسلامی آشنا شوند.
تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان شعبه مانیل ضمن معرفی هنر نستعلیق و کتابت قران به خط نستعلیق گفت: خوشنویسی ایرانی یا نستعلیق، عروس خوشنویسی اسلامی است و سمبل هنر اصیل ایرانی است که با عرفان محض آمیخته است.
وی بیان کرد: این هنر با اشعار عرفانی و فلسفی حافظ، سعدی، خیام، مولوی و آیات قرآن کریم پیوند عمیق دارد و از دیدگاه زیبایی شناسی، یادآور چرخش و دوران جهان هستی و زندگی پویا است و به ما مهربانی، هارمونی، ثبات و پاکی روح می‌آموزد.
مسئول انجمن خوشنویسان شعبه مانیل به معرفی ابزار این هنر پرداخت و پس از آن، فیلم کوتاهی از تاریخ و هنر ایران اسلامی برای دانشجویان به نمایش درآمد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

8 − 7 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!