با لغو رسمی حمایت آمنو، ادامه نخست وزیری محی الدین دشوارتر می شود

توریست مالزی – لغو رسمی حمایت آمنو از محی الدین، همانند یک زلزله سیاسی دولت پریکاتان ناسیونال را به لرزه انداخت. به گزارش استار، به نظر می رسد پس...
توریست مالزی – لغو رسمی حمایت آمنو از محی الدین، همانند یک زلزله سیاسی دولت پریکاتان ناسیونال را به لرزه انداخت.

به گزارش استار، به نظر می رسد پس از آنکه ۱۱ نماینده پارلمان آمنو عدم حمایت خود را از دولت پریکاتان اعلام کردند، روزهای پایانی نخست وزیری تان سری محی الدین یاسین نزدیک شده است.

تهدید به خروج از دولت تهدیدی بود که آمنو بیش از یک سال مانند چاقو روی گلوی محی الدین نگه داشته بود. این تهدید سرانجام به واقعیت پیوست. البته این سوال مطرح است که آیا محی الدین مبارزه خواهد کرد یا این ادعا را که اکثریت خود را از دست داده است، می پذیرد. پرسش دیگر این است که آیا اعضای دولت او نیز پراکنده خواهند شد یا همچنان پشت نخست وزیر خواهند ایستاد.

افزون بر این، داتوک سری شمسول، نماینده لنگگونگ در مجلس نیز به دلیل وفاداری به حزبش از سمت وزارت انرژی و منابع طبیعی کناره گیری کرد. رئیس حزب آمنو، داتوک احمد زاهد ۱۱ نماینده پارلمان حامی خروج از دولت را در کنفرانس مطبوعاتی در کنار خود داشت. تنکو رزالی حمزه، مشاور حزب و داتوک سری نجیب تون رزاق، از جمله حاضران بودند.

محی الدین هرگز تعداد نمایندگان حامی خود را فاش نکرده است، اما معلوم است که در بهترین حالت، او از حمایت ۱۱۴ نماینده برخوردار بود. اکنون عدم حمایت ۱۱ نماینده آمنو به این معنی است که او اکنون تنها حمایت ۱۰۳ نماینده پارلمان را دارد.

داتوک سری جوهری غنی، عضو شورای عالی اومنو گفت: به نظر من، نخست وزیر سقوط کرده زیرا در تمام مدت، این بازی نمایندگان مجلس بود. اما صحبت درباره اینکه چه کسی مسئولیت را بر عهده خواهد داشت زود است. ما تصمیم گیری را به پادشاه می سپاریم. محی الدین یا می تواند استعفا یدهد یا منتظر بماند تا پادشاه با او تماس بگیرد تا ثابت کند که هنوز از حمایت لازم برای ماندن در دولت برخوردار است.

استعفا یکی از گزینه ها است. محی الدین می تواند حمایت خود را در رای گیری در پارلمانی آزمایش کند یا می تواند تصمیم به انحلال پارلمان بگیرد، هرچند که این امر به رضایت پادشاه نیاز دارد.

جوهری گفت: روایاتی وجود دارد که روابط بین کاخ و نخست وزیر به نقطه ای برگشت ناپذیر رسیده است. اعتماد بین حاکمیت و نخست وزیر برای یک دولت بسیار مهم است. نگرانی بسیاری از مردم، به ویژه جامعه تجاری، این است که چه کسی مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت. اگر دولت فعلی تجزیه نشود، داتوک سری اسماعیل صبری یاکوب، معاون نخست وزیر، مطمئناً در رقابت خواهد بود. برای اینکه این اتفاق بیافتد، اسماعیل صبری باید نمایندگان پرساتو را متقاعد کند که در مسند خود باقی بمانند و با غافلگیری خارج نشوند. تنکو رزالی نیز با وجود سنش مدعی خواهد بود. و البته، داتوک سری انور ابراهیم که ادعا کرده است که از حمایت ۱۰۷ نماینده برخوردار است، که بیشتر از چیزی است که محی الدین در حال حاضر دارد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

ده − شش =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!