مسجد کریستالی مالزی

توریست مالزی – سبک‌های گوناگون معماری مساجد در دنیا از فرهنگ اسلامی و نیز سبک معماری ملت‌ها الهام می‌گیرند. به گزارش ایسنا، معمولا زمانی که نام مسجد به گوش...
توریست مالزی – سبک‌های گوناگون معماری مساجد در دنیا از فرهنگ اسلامی و نیز سبک معماری ملت‌ها الهام می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، معمولا زمانی که نام مسجد به گوش ما می‌خورد اولین تصویری که در ذهن ما تداعی می‌شود، گنبدی با خشت و آجر به رنگ‌های طلایی یا آبی همراه با گل‌دسته‌های آن است. اما تنوع در رنگ، معماری و حتی جنس مصالح در ساخت مساجد بسیار متنوع است.

یکی از مساجد بسیار متفاوت، مسجد کریستالی مالزی است که در ساخت گنبد و به‌طور کلی ساختمان این مسجد از شیشه، استیل و کریستال خالص استفاده شده است. مسجد «کریستالی» در شهر کوالا ترنگانو واقع در کشور مالزی، در سال ۲۰۰۸ به‌صورت رسمی افتتاح شد. این مسجد در جزیره‌ مصنوعی به نام وان من در پارکی به نام میراث اسلامی قرار گرفته است.

دستور ساخت این مسجد در سال ۲۰۰۶ توسط «میزان زین‌العابدین» که در آن زمان پادشاه ایالت ترنگانو بود، صادر شد و برای ساخت این مسجد شگفت‌انگیز حدود ۸۰ میلیون دلار هزینه شده و ظرفیت پذیرش بیش از ۱۵۰۰ نمازگزار را به‌صورت همزمان دارد. بازی انعکاس بین شیشه‌های مسجد و آب رودخانه تصویری فوق‌العاده زیبا ایجاد می‌کند. همچنین نورپردازی این مسجد که تنوع بسیار دارد و از رنگ‌های مختلف در آن استفاده شده است در شب زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

ممکن است تصور کنید استفاده از مصالحی مانند شیشه و کریستال این بنا را مقداری ناپایدار کرده باشد اما معماری داخلی آن بسیار مستحکم است. همچنین در معماری داخلی این مسجد از رنگ‌های سفید و طلایی استفاده شده که فضایی بسیار آرامش‌بخش را ایجاد کرده است. این مسجد دارای سالنی بزرگ است و یک طبقه که زیر گنبد اصلی مسجد قرار دارد و تمامی دیوارها، سقف و ستون‌های آن به رنگ سفید هستند و به نقوش اسلیمی و آیه‌های طلایی رنگ قرآن تزیین شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های جالب این مسجد، هوشمند بودن آن و به‌کارگیری تکنولوژی روز در آن است، مسجد «کریستالی» دارای شبکه اینترنتی و وای فای است که این امکان برای گردشگران و نمازگزاران فراهم می‌شود تا از آن برای استفاده از کامپیوتر و قرآن‌های الکترونیک استفاده کنند. همچنین این مسجد انرژی مورد نیاز مصرفی در بنا را توسط سلول‌های خورشیدی که بر روی سقف آن نصب شده است، دریافت می‌کند و همین مساله باعث شده که تا حدود زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

مسجد «کریستالی» دارای چهار مناره و ۹ گنبد است و مردم ترنگانو معتقدند این مسجد به سبک چینی‌ها ساخته شده است، در حالی که ترجیح آن‌ها بر این بوده تا مسجدی براساس معماری بومی خود ترنگانو ساخته شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

16 − 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!