معبد هندی سری ماهاماریامان (Sri Mahamariamman Temple)

قدیمی ترین معبد هندوها در شهر کوالالامپور سری ماهاماریمان نام دارد که در نزدیکی محله چینی ها و در خیابان Tun HS Lee قرار گرفته است.
توریست مالزی – قدیمی ترین معبد هندوها در شهر کوالالامپور سری ماهاماریمان نام دارد که در نزدیکی محله چینی ها و در خیابان Tun HS Lee قرار گرفته است.
این معبد قدیمی از زمان ساخته شدن آن عبادتگاه مهمی برای مهاجران هندی بوده است و اکنون جزیی از میراث فرهنگی و تاریخی ارزشمند مالزی بشمار میرود.

سری ماهاماریمان در سال ۱۸۷۳ توسط K. Thamboosamy Pillai بعنوان عبادتگاه خصوصی خانوادگی اش ساخته شد.
خانواده پیلای در اواخر دهه ۱۹۲۰ تصمیم گرفتند که درب های این معبد را به روی مردم بگشایند واداره آن را به گروهی از هیئت امنا واگذار کنند.
این معبد در طی سالها بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در سال ۱۹۷۲ دروازه باشکوه gopuram در قسمت ورودی اصلی معبد ساخته شد که از شاهکارهای معماری هندی است.

معماری معبد :
Gopuram شاخص ترین ویژگی این معبد است که شکلی شبیه یک برج بلند ۵ طبقه دارد و به سبک معماری جنوب هند ساخته شده است. این دروازه هرمی شکل خارق العاده با کنده کاریهای زیبا, مجسمه های خدایان دین هندو و سنگ های قیمتی متعدد مزیین شده است.
۲۲۸ نمونه از اشکال خدایان هندو درساختار این Gopuram توسط مجسمه ساز معروف S. T. Muniappa ساخته شده است.

ساختارکلی این معبد به بدن انسان تشبه شده است که به پشت خوابیده و سر آن درجهت غرب و پاها به سمت شرق قرار گرفته اند. برج پنج طبقه Gopuram در قسمت پاهاست که نمادی از مرز بین دنیای مادی و روحانی می باشد.

در قسمت سر Garbagraham قرار دارد که ساختمانی کاملا مجزاست و خلوتگاه اصلی خدای ارشد Sri Mahamariamman بشمار میرود و روحانی های معبد در هنگام انجام مراسم دعا و عبادت در مقابل آن می ایستند.

سقف سالن عبادت اصلی شاهکاری زیبا مملو از تزیینات و نقش و نگارهای هنرمندانه است .
دراطراف سالن اصلی ۴ حرم گنبدی کوچک وجود دارد که مربوط به یکی از معروفترین خدایان هندو Ganesha و برادرش Murugan هستند و ۸ ستون آن با مجسمه های Lakshmi الهه عشق و ثروت تزیین شده اند. بر اساس یک سنت هندو این معبد هر ۱۲ سال یکبار طی مراسمی تقدیس میشود.

ارابه نقره :
ارابه نقره که در مراسم عید تایپوسام به حرکت در می آید از دیدنی های جذابی است که در این معبد نگهداری میشود.
در طی مراسم باشکوه تایپوسام , ارابه نقره مجسمه Murugan و همسرانش را از این معبد سری ماهاماریمان به غار Batu Caves حمل میکند و این در حالی است که مریدان زیادی با حمل ظروف شیربه عنوان پیشکشی برای خدایان, این ارابه مجلل را دنبال می کنند.
ارابه نقره با هزینه ۳۵۰هزار رینگت در هند ساخته شده و قطعات آن با کشتی به مالزی فرستاده شده اند .
این ارابه عظیم ۶.۵ متری دارای ۲۴۰ زنگوله و دو مجسمه اسب بروی آن است و درساخت آن ۳۵۰ کیلوگرم نقره بکار رفته است.

معبد سری ماهاماریمان برای هندو های سراسر دنیا بخصوص هندو های تمیل بسیار با اهمیت است زیرا آنها اعتقاد دارند Mariamman الهه حافظ آنها در سرزمین های بیگانه است. او که جلوه ای از Parvat الهه زمین است قدرتی عظیم دارد و میتواند مریدان خود را از شر نیروهای شیطانی و اهریمنی محافظت نماید.

این معبد تاریخی در قسمت شلوغ و پر هیاهوی شهر قرار گرفته است بنابراین آسانترین راه برای بازدید از آن استفاده از LRT می باشد.ایستگاهLRT پاسارسنی تنها ۵ دقیقه با این معبد فاصله دارد.

sri maha temple2Kuala Lumpur21_Sri Maha Mariamman07sri maha temple5SONY DSCNew Year puja (pooja) or prayers at Sri Mahamariamman Temple, Kuala Lumpur.

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

7 + نوزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!