موزه ساراواک مالزی (نگین تاریخ ساراواک) Sarawak Museum

توریست مالزی – موزه ایالتی ساراواک (Sarawak Museum) قدیمی ترین موزه بورنئو در ایالت ساراواک مالزی است. موزه ساراواک در سال ۱۸۸۸ تأسیس شد و در سال ۱۸۹۱ در...
توریست مالزی – موزه ایالتی ساراواک (Sarawak Museum) قدیمی ترین موزه بورنئو در ایالت ساراواک مالزی است.

موزه ساراواک در سال ۱۸۸۸ تأسیس شد و در سال ۱۸۹۱ در قالب یک ساختمان ساخته شده با هدف نمایش تاریخ و فرهنگ کهن منطقه در کوچینگ ساراواک افتتاح شد. گفته شده است که آلفرد راسل والاس، طبیعت شناس، مسئولین وقت ساراواک را تشویق کرد تا این موزه را تأسیس کنند. موزه ساراواک یکی از بهترین مجموعه های تاریخی و هنری جنوب شرقی آسیا را دارد. این موزه کهن و زیبا به سبک یک شهرک نورماندی طراحی شده است. این مجموعه دارای یک مجموعه فرهنگ شناسی و مردم شناسی استثنایی، چند نمایش تاریخ طبیعی خوب و یک بخش مربوط به تاریخچه صنعت نفت در ساراواک است. نمایشگاه منبت کاری های سنتی چوبی در طبقه اول نیز دیدنی و با شکوه است. غرفه های جدیدی نیز در کنار ناحیه پیاده روی افتتاح شده که برای رویدادها و نمایشگاه ها از آن استفاده می شود. همچنین در محوطه موزه یک آکواریوم، یک باغ گیاه شناسی و یادبود قهرمانان مالزی نیز وجود دارد.

تاریخچه موزه
بازدید آلفرد والاس، شاید باعث افزایش علاقه چارلز بروک به تاریخ طبیعی ساراواک شد، تا جایی که از سال ۱۸۷۸، وی از افسران خود خواست تا نمونه هایی را در سراسر ایالت ساراواک مالزی جمع آوری کنند تا بتواند در آینده موزه ای را در این ناحیه بسازد. با شروع افزایش تعداد آثار این مجموعه، نمونه ها داخل یک برج ساعت در یک دفتر دولتی قرار گرفتند. پس از ورود مجموعه های هیو بروک لاو از رودخانه راژنگ، نمونه ها به ساختمانی بالاتر از بازار سبزیجات قدیمی منتقل شدند. ساختمان بالاتر از بازار سبزیجات قدیمی در آن دوران به عنوان موزه موقت عمل می کرد و بازدید از آن برای عموم آزاد بود. سرانجام، موزه ساراواک کنونی در سال ۱۸۸۹ ساخته شد و در ۴ اوت ۱۸۹۱ افتتاح شد.

این موزه در سال ۱۹۱۱ شهرت را گسترش داد. با این وجود، آجرهای این بنا در سال ۱۹۱۲ تا حدودی تخریب شد. این بنا برای نگهداری و نمایش دائمی هنرها و صنایع دستی بومی محلی و مجموعه حیوانات محلی ساخته شده است. شرکت Shell Oil از نمایشگاهی در صنعت نفت حمایت کرده است که برای بورنئو بسیار مهم بوده است. علاوه بر این، موزه ساراواک آثار باستانی و بازسازی نمونه هایی از زندگی سنتی مردمان بومی و هنرها و صنایع دستی آنها را به نمایش می گذارد. این مجموعه جامع ترین مجموعه های باستان شناسی، طبیعی و مجموعه های مردم نگارانه را در بورنئو دارد.

موزه مردم شناسی (ساختمان قدیمی)
ساختمان قدیمی موزه ساراواک در سال ۱۸۹۱ ساخته شده است و در سال ۱۹۱۱ به شکل فعلی آن گسترش یافته است. این ساختمان به خصوص برای خانه سازی و نمایش هنرهای محلی و صنایع دستی و مجموعه های حیوانات محلی ساخته شده است که همانطور که پیشتر ذکر شد توسط طبیعت شناس معروف، آلفرد والاس ساخته شده است که در آن زمان نمونه های تاریخی را در کشور مالزی جمع آوری می کرد. از زمان آغاز به کار، این ساختمان دستخوش اصلاحات و تغییرات بسیاری شده است. این ساختمان مستطیل شکل است و دارای دیوارها و ستون های آجری و سقفی بتونی و با معماری بلژیکی می باشد. این جاذبه معروف تور مالزی همچنین دارای معماری اروپایی به سبک ملکه آن (دوره ویکتوریا) است که آن را بسیار دیدنی و مجلل ساخته است. گالری ها توسط پنجره های روی سقف روشن می شوند که به این ترتیب فضایی عالی و دارای نور مناسب درون موزه تشکیل می شود.

جاذبه های موزه
در طول اشغال ژاپن، این موزه تحت سرپرستی یک افسر دلسوز ژاپنی قرار گرفت. در نتیجه، این موزه خسارت های بسیار کم و غارت های ناچیزی را متحمل شد. امروزه با مرمت و برنامه ریزی دقیق و نگهداری مناسب از این ساختمان قدیمی به عنوان مرکزی برای نمایش مجموعه های تاریخ طبیعی ساراواک استفاده می شود. طبقه همکف این موزه مجموعه تاریخ طبیعی و نمونه هایی از جانوران ساراواک را شامل می شود (خزندگان، پستانداران، پرندگان و غیره) که همگی از لحاظ تخصصی برای نمایش آماده شده اند. در طبقه اول نمایشگاه آثار باستانی مردم نگاری از قبیل مدل های خانه های مسکونی اقوام مختلف در ساراواک، آلات موسیقی، انواع تله ماهی و حیوانات، صنایع دستی، مدل قایق ها و موارد دیگر به چشم می خورند.

معماری موزه
این بنا از زمان ساخت تاکنون چندین مورد نوسازی و تغییر را تجربه کرده است. موزه ساراواک مالزی دیوارها و ستون های آجری و سقفی بتونی و خوش ساخت می باشد. گالری های موزه توسط پنجره های خفته در پشت بام روشن شده و فضای دیوار را برای نمایش مجموعه های نمایشگاه مناسب می کنند.

آدرس: ایالت ساراواک مالزی، خیابان Jalan Tun Abang

منبع: توریاب

 



Sarawak Museum launches its new longhouse gallery, in collaboration with Sarawak Energy (SEB).


پاسخی ارسال کنید

*

*

19 − 10 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!