چگونه قبل از دانلود، از بی خطر بودن برنامه اندرویدی مطلع شویم؟

توریست مالزی – قبل از آن که به سراغ دانلود یک برنامه اندرویدی بروید باید برای اطمینان از بی خبر بودن آن به نکات مهمی توجه کنید که در...
توریست مالزی – قبل از آن که به سراغ دانلود یک برنامه اندرویدی بروید باید برای اطمینان از بی خبر بودن آن به نکات مهمی توجه کنید که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

به گزارش گجت نیوز، یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید پیش از دانلود یک برنامه اندرویدی به آن توجه کنید امنیت برنامه است. گوگل پلی امن‌ترین بستری است که می‌توانید از طریق آن اقدام به دانلود یک اپلیکیشن کنید. البته احتمال دارد که برنامه‌های غیر مناسب و ناامن نیز در بستر گوگل پلی ارائه شوند؛ این در صورتی است که گوگل پلی امنیت برنامه‌های ارائه شده را روزانه بررسی کرده و اپلیکیشن‌هایی که چندان امن به نظر نمی‌رسند از این بستر حذف می‌شوند.

با این اوصاف بعضی اوقات افراد به سراغ دریافت برنامه‌هایی می‌روند که امنیت چندانی نداشته و برای کلاهبرداری از اطلاعات شخصی فرد استفاده می‌کنند. از این رو باید پیش از دانلود برنامه اندرویدی از امنیت آن مطمئن شده و سپس اقدام به دانلود کنید. بررسی امنیت اپلیکیشن‌ها معمولا به زمان زیادی احتیاج دارد و خیلی از افراد وقتی برای آن ندارند. اما روش‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن در کمترین زمان ممکن از میزان امنیت برنامه اندرویدی که قصد دانلود آن را دارید آگاه شوید. اگر علاقه‌مند به شناخت این روش‌ها هستید، تا انتها با ما همراه باشید تا با نمونه‌هایی از آن‌ها آشنا شوید.

۱. نظرهای منفی (پرچم قرمز) در مورد برنامه اندرویدی را بررسی کنید
بسیاری از افراد ستاره‌ی در نظر گرفته شده برای برنامه را معیاری برای سنجش امنیت آن قرار می دهند که این مسئله اصلا درست نیست. برخی از ارائه دهندگان اپلیکیش های ناامن برای این که تعداد دانلودها را بالا ببرند و برنامه را به اصطلاح پنج ستاره کنند برای آن نظرهای جعلی منتشر می‌کنند. از این رو باید همیشه نظرات منفی که زیر برنامه گذاشته شده است را با دقت بخوانید. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید به واسطه آن از ناامن بودن یک برنامه اندرویدی مطمئن شوید همین خواندن نظرات منفی است. البته ممکن است که یک اپلیکیشن تنها یک دیدگاه منفی دریافت کرده باشد که در آن شرایط چندان نمی‌شود به این دیدگاه اعتماد کرد.

اما اگر دیدگاه‌های منفی درج شده در زیر برنامه اندرویدی از دو مورد بیشتر بود باید احتمال دهید که آن ناامن بوده و امکان کلاهبرداری وجود دارد. اپلیکیشن‌هایی که زیر آن‌ها نظرات مختصر و تشویقی درج شده است، ممکن است نقطه نظر دستپخت یک ربات باشد و در چنین شرایطی باید به امنیت برنامه شک کرد. علاوه بر این اگر نظرات درج شده زیر اپلیکیشن از طرف توسعه دهنده پاسخ داده نشده بود نیز باید به امنیت آن شک کنید،‌ چرا که کلاهبرداران برای پاسخگویی به نظرات مردم وقت خود را هدر نمی‌دهند.

۲. توضیحات اپلیکیشن را به صورت دقیق مطالعه کنید
ممکن است که نویسنده توضیحات یک برنامه در هنگام نگارش اشتباه کرده و برنامه آمیخته با غلط املایی یا گرامری شود. این در صورتی است که بسیاری از افراد با دیدن یک غلط در توضیحات از دانلود برنامه منصرف می‌شوند که این مسئله اصلا درست نیست. اپلیکیشن‌های امن معمولا توضیحات دقیق و منظمی را ارائه می‌دهند. اما توسعه‌دهندگان برنامه‌های ناامن معمولا به جای توضیح کامل و دقیق لیستی از قابلیت‌ها را به همراه عبارات ارائه می‌دهند. به همین علت اگر برنامه‌ای شامل توضیح کامل و دقیقی نبود اصلا به سراغ دانلود آن نروید.

باید در قسمت توضیحات برنامه‌هایی که احتیاج به تهیه اشتراک یا پرداخت درون برنامه‌ای دارند در خصوص این موضوع به طور دقیق توضیح داده شود. اگر برنامه‌ این‌چنینی فاقد توضیحات قانع کننده بود اقدام به دانلود آن نکنید، چرا که ممکن است ناامن بوده و به اطلاعات شخصی شما برای استفاده‌های نادرست دسترسی پیدا کند.

۳. تعداد دانلود اپلیکیشن را به دقت بررسی کنید
یکی از شاخصه‌های که می‌توان با توجه به آن میزان امنیت برنامه را سنجید تاریخ انتشار اپلیکیشن است. برخی توسعه‌دهندگان برای این که بتوانند افراد را ترغیب به دانلود برنامه خود کنند تعداد دانلودهای آن را با استفاده از اکانت‌های فیک و ربات‌ها افزایش می‌دهند. در صورتی که یک اپلیکیشن با گذشت مدت کوتاهی از زمان عرضه تعداد دانلود بالایی داشت باید به امنیت آن شک کرد. مثلا اگر برای یک اپلیکیشن ۱ یا ۲ ماهه ۵۰۰ دانلود ثبت شده بود اصلا نباید به آن اعتماد کنید، زیرا تعداد دانلود اپلیکیشن‌های نوپا معمولا کم است.

تنها اپلیکیشن‌هایی را دانلود کنید که توانسته باشند پس از گذشت مدت نسبتا طولانی به تعداد دانلود بالایی رسیده باشند. علاوه بر این گوگل پلی سریعا دسترسی به برنامه‌های ناامنی که برای دفعاتی اقدام به کلاهبرداری کرده باشند را مسدودسازی می‌کند.

۴. به اپلیکیشن‌هایی که مجوزهای غیر معمول می‌خواهند اعتماد نکنید
برای دانلود تمام اپلیکیشن‌ها باید مجوزهایی را صادر کنید. اما پیش از این که اقدام به انجام این کار کنید باید ماهیت آن‌ها را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که مجوز خواسته شده غیر معمول بود از نصب برنامه اندرویدی منصرف شوید. شما برای مشاهده مجوزهای درخواست شده باید به روش زیر عمل کنید.

۱. برنامه گوگل پلی را باز کرده و گزینه About this app را انتخاب کنید.

۲. اکنون گزینه See more را لمس کرده تا بدین واسطه منوی permissions برای شما به نمایش در بیاید.

۳. در این قسمت مجوزهای درخواست شده به شما نشان داده می‌شوند.

در صورتی که برنامه حتی یک مجوز را هم از شما درخواست نکرده بود به سراغ دانلود برنامه دیگری بروید،‌ زیرا این اپلیکیشن ناامن است. برای دانلود برخی از برنامه‌ها باید موقعیت مکانی خود را مشخص کنید که این مسئله بیشتر در برنامه‌های ناامن به چشم می‌خورد و هدف اصلی از آن کلاهبرداری است. به همین دلیل با دانلود این برنامه‌ها به دردسر خواهید افتاد.

۵. اطلاعات سایت توسعه دهنده را با دقت بررسی کنید
یکی از روش‌های دیگری که می‌توانید از طریق آن از امن یا ناامن بود یک برنامه اندرویدی مطلع شوید بررسی اطلاعات سایت توسعه دهنده است. شاید گوگل نیوز حاوی اطلاعاتی در ارتباط با توسعه‌دهنده برنامه مد نظر شما باشد که با خواندن آن‌ها بی خیال نصب برنامه شوید. توسعه دهندگان معتبر معمولا اپلیکیشن‌های خود را بدون الگوبرداری از برنامه‌های دیگر طراحی می‌کنند. در صورتی که برنامه مد نظر شما در گوگل پلی مشابه‌های زیادی داشت بی‌خیال دانلود آن شوید،‌ چرا که امکان کلاهبرداری وجود دارد.

۶. هنگام نصب برنامه پنجره‌هایی که باز می‌شود را بدون مطالعه تأیید نکنید
در زمان دانلود یک برنامه احتمال دارد با صفحه‌ای مواجه شده و بدون دقت آن را تأیید کنید. این تأیید شاید شما را با دردسرهایی مواجه کرده و قربانی کلاهبرداری شوید. از این رو باید تمام فرآیند نصب را با دقت بررسی کنید و از پذیرش موارد بیش از حد خودداری کنید، چرا که ممکن است هدف کلاهبرداری باشد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

نه + هشت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!