افزایش استفاده از اپلیکیشن‌های سلامت روان در دوران شیوع کرونا

توریست مالزی – نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد میزان استفاده از اپلیکیشن‌های حوزه‌ی سلامت روان در دوران دنیاگیری ویروس کرونا در بین آمریکایی‌ها ۳۰ درصد افزایش یافته است. به...
توریست مالزی – نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد میزان استفاده از اپلیکیشن‌های حوزه‌ی سلامت روان در دوران دنیاگیری ویروس کرونا در بین آمریکایی‌ها ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش زومیت، دنیاگیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) به‌شکلی غیرمنتظره رخ داد و جهان را در شوک فرو برد. در پی شیوع این بیماری، قوانینی سرسختانه برای قرنطینه‌ی مردم و تعطیلی شرکت‌ها وضع شد که درنتیجه‌ی آن امروزه افراد زیادی در تمام طول روز در خانه باقی می‌مانند. ماندن در خانه شاید باعث تسلی خاطر مردم شود و آن‌ها با خود فکر کنند که خطری از جانب کروناویروس آن‌ها را تهدید نمی‌کند، اما این اتفاق درنهایت ممکن است نتایجی عکس برای سلامت روان به‌دنبال داشته باشد.

در واقع متخصصان می‌گویند اگر افراد هفته‌ها در خانه بمانند و از آن خارج نشوند ازلحاظ روانی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. نتایج مطالعه‌ای جدید از آثار منفی قرنطینه روی سلامت روان ساکنان ایالات متحده‌ی آمریکا خبر می‌دهد. آثار ناشی از کرونا همچنین به‌صورت غیرمستقیم باعث ایجاد تغییراتی در میزان دانلود اپلیکیشن‌ها شده است. درواقع طبق آمار امروزه افراد زیادی در پی ماندن در خانه برای دانلود اپلیکیشن‌های حوزه‌ی سلامت روان اقدام می‌کنند.

رسانه‌ی CNBC در ماه آوریل گذشته نظرسنجی بزرگی برگزار کرد. طبق نتایج این بررسی نیمی از ساکنان آمریکا گفته‌اند دنیاگیری ویروس کرونا روی سلامت روان آن‌ها اثر منفی گذاشته است. قوانین قرنطینه باعث شده‌ است حتی برگزاری جلسات روان‌درمانی به‌شکل حضوری ممنوع شود، بدین ترتیب بسیاری از افرادی که ازلحاظ روانی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند به‌جای برگزاری جلسه‌ی روان‌درمانی ازطریق پلتفرم‌های آنلاین، به اپلیکیشن گوشی موبایل خود پناه برده‌اند.

حسگر تاور (Sensor Tower) که در حوزه‌ی تحلیل اپلیکیشن‌های موبایلی فعالیت می‌کند و به‌صورت ماهانه آمار متنوعی را دردسترس قرار می‌دهد، می‌گوید در ماه آوریل گذشته آمار دانلود ۲۰ اپلیکیشن برتر سلامت روان آمریکا به‌شکل درخورتوجهی افزایش داشته است. درواقع آمار نشان می‌دهند در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۰ اپلیکیشن‌های موردبحث ۳/۱ میلیون‌‌بار توسط کاربران جدید دانلود شده بودند، اما این عدد در آوریل به ۴ میلیون‌بار رسیده است. در ماه آوریل سال گذشته‌ی این عدد ۳۰ درصد کمتر بود. به‌عبارتی دیگر، بررسی‌های حسگر تاور نشان می‌دهد میزان دانلود اپلیکیشن‌های سلامت روان در آمریکا نسبت‌به سال گذشته ۳۰ درصد بیشتر شده است.

هم‌بنیان‌گذار حسگر تاور در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی CNBC می‌گوید: «در بسیاری از سال‌ها میزان دانلود اپلیکیشن‌های سلامت روان در ماه ژانویه افزایش پیدا می‌کند، این موضوع تا حد زیادی به چالش‌های سال جدید میلادی و آثار آن روی مردم ارتباط دارد. بااین‌حال میزان دانلود اپلیکیشن‌های یادشده در ماه‌های بعد کاهش می‌یابد. این اتفاق به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا، در سال ۲۰۲۰ رخ نداد [و پس از ژانویه شاهد افزایش استقبال از اپلیکیشن‌های حوزه‌ی سلامت روان بودیم].»

البته افزایش استقبال از اپلیکیشن‌های سلامت روان از زمان دنیاگیری ویروس کرونا تنها به ساکنان ایالات متحده محدود نمی‌شود و افراد در دیگر نقاط دنیا نیز با چالش‌هایی روانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. برای نمونه در بریتانیا از زمان وضع قوانین قرنطینه‌ی خانگی، اپلیکیشن‌های سلامت روان بیش از یک میلیون بار توسط مردم دانلود شده‌اند. همچنین در بازه‌ی زمانی بین فوریه تا مارس ۲۰۲۰، دانلود ۱۵ اپلیکیشن برتر حوزه‌ی سلامت روان به‌میزان یک‌سوم افزایش پیدا کرد و از ۴۸۹٬۱۰۰ بار به ۶۳۷٬۱۰۰ بار رسید. آمار نشان می‌دهند این عدد تا پایان ماه گذشته‌ی میلادی مرز ۷۰۰٬۰۰۰ بار را رد کرده است.

یکی از دلایل اصلی افزایش استقبال از اپلیکیشن‌های سلامت روان، کاهش محدویت‌های اعمال‌شده برای اپلیکیشن‌های تله‌تراپی (دوردرمانی) است. برای مثال سازمان غذا و داروی آمریکا موسوم‌به FDA نظارت موشکافانه روی اپلیکیشن‌هایی که به فروشگاه‌های آنلاین اضافه می‌شوند را کمی کمتر کرد. متأسفانه این رویکرد باعث شده است شمار اپلیکیشن‌هایی که روش‌های درمانی مشکوک و نادرست برای بیماری ارائه می‌دهند، افزایش پیدا کند. حتی شمار اپلیکیشن‌هایی که اطلاعات خصوصی کاربران را با سازنده در میان می‌گذارند افزایش پیدا کرده است. طبق بررسی‌ها، امروزه اپلیکیشن‌های متعددی نیز یافت می‌شوند که حاوی اطلاعات غلط از بیماری هستند.

گرچه رویکرد جدید FDA برای دادن مجوز به اپلیکیشن‌های سلامت روانِ بیشتر ممکن است درنهایت به برخی افراد کمک کند، اما به‌نظر می‌رسد بسیاری از مردم نمی‌توانند ازطریق اپلیکیشن‌های تله‌تراپی جلسات درمانی مؤثر تشکیل دهند. دکتر استیون شولر از مدت‌ها پیش وب‌سایتی با نام Psyberguide راه‌اندازی کرده است که براساس تجربه‌ی کاربران، محافظت از حریم خصوصی و پشتوانه‌ی علمی، اپلیکیشن‌های حوزه‌ی تله‌تراپی را رتبه‌بندی می‌کند. او ادعا می‌کند تنها سه درصد از ده‌ها هزار اپلیکیشنی که در این حوزه در فروشگاه‌های آنلاین پیدا می‌شوند مبتنی‌بر مدارک علمی هستند. او می‌گوید: «پیدا کردن اپلیکیشنی مؤثر در حوزه‌ی درمان همچون پیدا کردن سوزن در انبار کاه است».

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!