بهترین زمان ورزش برای زنان و مردان یکسان نیست

توریست مالزی – با این که ورزش به‌هر‌حال و هر‌زمان مفید است اما بنابر پژوهشی در آمریکا، زمانی از شبانه‌روز که بهترین نتیجه از ورزش به دست می‌آید در...
توریست مالزی – با این که ورزش به‌هر‌حال و هر‌زمان مفید است اما بنابر پژوهشی در آمریکا، زمانی از شبانه‌روز که بهترین نتیجه از ورزش به دست می‌آید در میان زنان و مردان یکسان نیست.

به گزارش بی بی سی، این پژوهش نشان می‌دهد با ورزش صبحگاهی زنان می‌توانند چربی بیشتری بسوزانند در حالی که این امر برای مردان بیشتر عصر و شب روی می‌دهد. پژوهشگران معتقدند بیشتر اطلاعاتی که در این زمینه دردست داریم بر مبنای تحقیق روی مردان است.

تفاوت‌های هورمونی، ساعت‌های بیولوژیکی گوناگون و چرخه‌های خواب‌و‌بیداری متفاوت در میان دو جنس در این زمینه نقش تعیین‌کننده دارد. پژوهش به مدت ۱۲ هفته روی ۳۰ مرد و ۲۶ زن که همگی سالم و فعال بودند و بین ۲۵ تا ۵۵ سال داشتند انجام گرفت و اثر برنامه‌های گوناگون ورزشی شامل حرکات کششی، دویدن و تمرین‌های استقامتی و تاب‌آوری در میان آنها بررسی شد.

یک گروه پیش از ساعت ۸:۳۰ صبح به مدت یک ساعت ورزش ‌کرد و گروه دیگر همان فعالیت‌های ورزشی را عصر بین ساعت ۱۸ تا ۲۰ انجام ‌داد. همهٔ شرکت‌کنندگان برنامهٔ غذایی ویژه و یکسانی داشتند. پژوهشگران میزان فشار خون و چربی بدن افراد و هم‌چنین انعطاف‌پذیری، قدرت بدنی و توان ورزشی آنها را در ابتدا و انتهای کار سنجیدند. فارغ از اینکه چه ساعتی از روز ورزش کرده بودند، همهٔ شرکت‌کنندگان در این پژوهش پس از دورهٔ ۱۲ هفته‌ای وضعیت بدنی و سلامتی خوبی داشتند.

دکتر پاول آرسریو، سرپرست این تحقیق و استاد بهداشت و فیزیو‌لوژی انسانی در کالج اسکد‌مور نیویورک می‌گوید: «بهترین زمان برای ورزش هر زمانی است که بتوانید ورزش کنید و مناسب برنامهٔ کار و زندگی شما باشد». او می‌گوید «اما موضوع دیگری هم مطرح است» زمان ایده‌آل ورزش در هر شبانه‌روز برای زنان و مردان یکسان نیست.

صبح یا شب؟
دکتر آرسریو می‌گوید: «بنا بر نتایج پژوهش زنانی که می‌خواهند از چربی دور کمر خود بکاهند و فشار خون خود را کاهش دهند بهتر است صبح‌ها ورزش کنند». کاهش چربی‌های دور کمر از این جهت مهم است که چربی‌های شکمی در اطراف اعضای داخلی بدن مانند کبد قرار می‌گیرند و ممکن است باعث بروز مشکلاتی شوند. هر‌چند او معتقد است زنانی که می‌خواهند توانمندی عضلات بخش فوقانی بدن خود را تقویت کنند و میزان مصرف غذای خود را تنظیم کنند و حال عمومی بهتری پیدا کنند می‌توانند عصر و شب ورزش کنند. در این پژوهش ساعت ورزش مردان تفاوت آشکاری در نتایج به‌دست آمده نشان نداده است و اثر ورزش صبح و شب برای آنها کمابیش یکسان بوده است.

دکتر آرسریو می‌گوید: «اما ورزش‌ شبانگاهی ایده‌آل مردانی است که به سلامت قلب و بهبود سوخت‌و‌ساز بدنی و حس‌و‌حال عمومی بهتر علاقمند هستند». بهبود سوخت‌و‌ساز بدن باعث کاهش احتمال بروز بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود. روشن نیست چرا زنان و مردان واکنش‌های گوناگونی در برابر زمان ورزش نشان می‌دهند، پژوهشگران می‌گویند برای رسیدن به پاسخ نیازمند پژوهش‌های بیشتری هستند.

پژوهش‌ها نشان داده است که زنان صبح‌ها چربی بیشتری می‌‌سوزانند چون به‌طور‌کلی چربی شکمی بیشتری دارند. ساعت زیستی و ساز‌و‌کار‌های درونی بدن هم در این زمینه مؤثر است. این پژوهش که در فرانتیرز سایکولوژی منتشر شده است روی افرادی با وزن عادی انجام شده است اما پژوهشگران می‌گویند این تحقیق می‌تواند بر روی افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن هم انجام شود.

دکتر آرسریو می‌گوید:«بی‌تردید این گروه از افراد از این پژوهش بیشتر بهره‌مند خواهند شد».

موضوعات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 + هفت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!