تاثیر عید نوروز بر نشاط و سلامت روانی جامعه

توریست مالزی – عید نوروز به عنوان سال نو و بهار طبیعت ویژگی های بسیار و منحصر به فردی دارد. اعتدال در فصل بهار است و به طور متداول...
توریست مالزی – عید نوروز به عنوان سال نو و بهار طبیعت ویژگی های بسیار و منحصر به فردی دارد. اعتدال در فصل بهار است و به طور متداول در تمام دنیا مورد توجه است (جشن بهار چین، جشن شکوفه گیلاس ژاپنی ها و حتی کریسمس نماد تولد دوباره زمین است). در قدیم، علاوه بر ایران باستان در تمدن های دیگر از جمله روم و یونان باستان جشن سال نو برگزار می شد ولی به دلیل نداشتن تقویم صحیح و تغییر و اصلاح آن هر چند سال یک بار این مراسم متغییر بود و با نظم خاص ایرانیان برگزار نمی شد.

دید و بازدید، سلامت روان را تضمین می‌کند
مطالعات نشان داده است دید و بازدید با اقوام و خویشاوندان روی مغز تاثیر می‌گذارد. تحقیق جدیدی نشان می‌دهد دیدار با اعضای خانواده و یا حتی تماشای عکس‌های آنها می‌تواند بخشی از مغز را که بیانگر احساسات شما درباره فامیل، دوستان و حتی خودتان است، برانگیزد.
از آنجایی که امور مربوط به فامیل از طریق بخش خودارجاع مغز پردازش می‌شوند، می توان توضیح داد که چرا از نظر ما اعضای خانواده و فامیل جزو امور شخصی ما محسوب می‌شوند. به همین دلیل است که ما می‌توانیم بعضی از عادات‌ زشت دوستانمان را تحمل کنیم، ولی نمی‌توانیم در مورد بستگانمان این مساله را بپذیریم، چون مغز ما در مورد آنها همان‌طوری قضاوت می‌کند که در مورد خودمان.

دید و بازدیدهای نوروزِی مشکلات قلبی را کاهش می دهد
متخصصین قلب و عروق معتقدند که دید وبازدیدهای سال نو اگربا هدف تازه شدن دیدارها و فراموش کردن گلایه ها وسبک کردن بار غصه های خود و دیگران انجام شود منجر به کاهش تنش های روحی و بهبود وضعیت جسمانی فرد و کاهش عوارض قلبی و عروقی میگردد.

توصیه های زیر به شما کمک می کند تا با مهارت بیشتری به سراغ تعطیلات نوروزی بروید:
۱) اولویت های خود را بنویسید: معمولا همه مردم قبل از شروع تعطیلات نقشه ها و افکار دور و درازی دارند. استراحت، تفریح، ورزش، رسیدگی به کارهای عقب افتاده، دیدار دوستان و بستگان و خیلی کارهای دیگر. اما مطمئنا نمی توان همه این کارها را همزمان انجام داد.
۲) با خودتان روراست باشید: لازم نیست برنامه ای که برای تعطیلات خود ترتیب می دهید شبیه تفریحات اطرافیان تان باشد. یادتان نرود که هر انسانی سلیقه و نظری مخصوص به خود دارد و شما هم از این قاعده مستثنا نیستید.
۳) قبل از خرید فکر کنید: وقتی تعطیلات مربوط به عید و سال نو باشد، مسلما بحث خریدکردن و هدیه دادن و هدیه گرفتن هم پیش می آید. رفتن به بازار و انتخاب اجناس موردنیاز می تواند از طرفی شادی آور و لذت بخش باشد و از طرف دیگر خسته کننده و عذاب آور. اگر می خواهید دچار دردسرهای خرید نشوید باید حواستان جمع باشد که به دام تبلیغات نیفتید. قبل از اینکه به بازار بروید به خودتان قول بدهید فقط چیزهایی را که نیاز دارید می خرید.
۴)آداب سفردسته جمعی را بیاموزید: خیلی ها دوست دارند هنگام تعطیلات با گروه زیادی از دوستان و نزدیکان خود به سفر بروند. در واقع آنها با یک تیر دونشان می زنند؛ هم به مسافرت رفته اند و هم کنار افراد مورد علاقه خود هستند
۵)حریم خود را حفظ کنید: حفظ حریم شخصی یکی از نکاتی است که رعایت آن برای جلوگیری از تنش و استرس اهمیت زیادی دارد. وقتی همراه گروه زیادی هستید اگر چه به شما خوش می گذرد اما مطمئنا به زمان هایی هم برای تنها بودن نیاز دارید.
۶)فعالیت های انسان دوستانه را فراموش نکنید: فرصت هایی را در ایام تعطیل برای سرزدن به افراد تنها یا کمک به اشخاص ناتوان اختصاص دهید. این نوع فعالیت ها نه تنها به دیگران سود می رسانند بلکه آرامش عمیق و پایدار هم برای خود شما به ارمغان می آورند. این حس خوب تا مدت ها پس از پایان تعطیلات با شما باقی می ماند و رضایتمندی شما را از زندگی بالا می برد.

و فراموش نکنیم
هم زمان با اعتدال بهار و حتی قبل از آن انسان ها برای شروع دوباره سال جدید به تکاپو می افتند و برنامه های خود را با خانه تکانی و استقبال از سال نو شروع می کنند ولی ماهیت این عید آمیختن با طبیعت و همرنگ شدن با سادگی هایی هم چون هفت سین معروف است (که شامل : سبزه، سمنو، سنجد، سکه، سیر، سیب، سمنبل (خوشه گندم) ) که نماد سادگی این سفره طبیعی را می رساند. اگر ما هم چون وسایل اضافی باورهای غلط خود را در آتش نوروز بسوزانیم می توانیم سبک بال و فارغ از نا امیدی، یاس و دلتنگی، ترس و بی برنامگی به استقبال اعتدال زندگی خود بشتابیم. اعتماد دوباره به خود و دیگران نشانه سلامت است خوش بینی به زندگی و تبین خوشبینانه از سال جدید می تواند شما را در برابر ناملایمتی ها مقاوم نماید.
بنابراین در شروع سال جدید به موارد زیر توجه نمایید: تبسم و خنده، احترام و تکریم، هدیه دادن و گرفتن، آراستگی و نظافت، مثبت نگری و مثبت گرایی، توجه به رغبت ها، خوش آخلاقی، تفریح و سلامت، دید و بازدید و برنامه ریزی صحیح و امید به تغییر.

پاسخی ارسال کنید

*

*

17 + هجده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!