تنش‌های آمریکا-چین، محور نشست جنوب شرق آسیا

توریست مالزی – رقابت چین و آمریکا در حالی محور گفت‌وگوهای‌ آنلاین امروز (چهارشنبه) وزرای خارجی از ۱۰ کشور عضو آ.سه.آن است که وزیر خارجه آمریکا آماده شده تا...
توریست مالزی – رقابت چین و آمریکا در حالی محور گفت‌وگوهای‌ آنلاین امروز (چهارشنبه) وزرای خارجی از ۱۰ کشور عضو آ.سه.آن است که وزیر خارجه آمریکا آماده شده تا درباره آنچه “قلدری” چین در دریای چین جنوبی توصیف می‌کند، صحبت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نشست درست چند روز پس از آن برگزار شده که پکن در بخشی از مانورهای نظامی خود، موشک‌های بالستیک را به سمت آب‌های مورد مناقشه شلیک کرد.

این نخستین نشست مایک پامپئو و وانگ یی، وزرای خارجه آمریکا و چین از زمان اعلام تحریم‌های واشنگتن علیه کمپانی‌های چینی بابت ساخت و ساز جزایر مصنوعی در این آب‌های مورد مناقشه از سوی پکن محسوب می‌شود.

دریای غنی از منابع انرژی چین جنوبی مورد ادعای چین، تایوان، مالزی، برونئی، ویتنام، فیلیپین و مالزی است. پامپئو پیش از این نشست مدعی شد: حزب حاکم کمونیست چین در یک الگوی تنش‌زا از قلدری برای همسایگانش دخیل است.

یکی دیگر از موارد مورد بحث در این نشست، تنش‌ها در شبه جزیره کره است. مذاکرات بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ برای توقف برنامه‌های اتمی و موشکی کره‌شمالی از زمان نشست ناکام بین رهبران دو کشور در سال گذشته میلادی متوقف شده است.

کووید-۱۹ و راهکارهای پیشگیری از آن نیز یکی از موضوعات مورد بحث است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!