حکم پیگرد ۴ مقام عربستانی و اماراتی به اتهام دزدی صادر شد

توریست مالزی- دادستان کل سوئیس اعلام کرد: چهار مقام دولتی عربستان و امارات به اتهام پولشویی و دزدی از صندوق بین المللی توسعه مالزی واحد ‘ وان ام دی...
توریست مالزی- دادستان کل سوئیس اعلام کرد: چهار مقام دولتی عربستان و امارات به اتهام پولشویی و دزدی از صندوق بین المللی توسعه مالزی واحد ‘ وان ام دی بی’ تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.
به گزارش ایرنا، صندوق توسعه واحد مالزی در سال ۲۰۰۹ کمی پس از روی کار آمدن نجیب رزاق نخست وزیر ششم به منظور کمک به اقتصاد این کشور تاسیس شد. ‘مایکل لائوبر’ Michael Lauber دادستان کل سوئیس در سفری یکروزه به مالزی گفت که پیگیر سرنوشت ۷ میلیارد دلار سرمایه مرتبط با پروژه صندوق توسعه واحد مالزی است. دو مقام دولتی عربستان سعودی که در بخش انرژی این کشور فعالیت دارند و همچنین دومقام دولتی پیشین امارات در صندوق های مالی ابوظبی در میان ۶ نفر افرادی هستند که دولت سوئیس به اتهام رشوه خواری، پولشویی و سایر جرایم مرتبط با پروژه صندوق توسعه واحد مالزی آنها را تحت بررسی های قضایی قرار داده اند.
روزنامه استار مالزی به نقل از وی گزارش داد: بازرسان این کشور در حال بررسی این موضوع هستند که چه میزان از سرمایه های این صندوق مورد سوء استفاده قرار گرفته است. کمیسیون مقابله با فساد مالزی بتازگی پرونده قضایی جدیدی علیه نجیب رزاق نخست وزیرششم این کشور و موسس این صندوق را برای بررسی میزان سوء استفاده های مالی آغاز کرده است.
طبق گزارش دادستان سوئیس دو بانک سوئیسی شامل ‘فالکون و بی اس آی – اس ای’ نیز مظنون به تخلفات مالی در پروژه صندوق توسعه واحد مالزی ‘وان ام دی بی’ هستند. علاوه برنخست وزیر پیشین مالزی دو نفر از مسئولان ارشد صندوق وان ام دی بی نیز تحت بررسی های قضایی این دادستانی قرار دارند. لائوبر در سفر خود با ‘ تومی توماس’ دادستان جدید مالزی دیدار و گفت و گو کرد.
دفتر دادستانی سوئیس پیشتر با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که با مالزی در مورد بررسی قضایی رسوایی مالی وان ام دی بی همکاری می کند. دولت جدید مالزی در هفته گذشته دستور مسدود کردن ۴۰۸ حساب بانکی مرتبط با پروژه وان ام دی بی را صادر کرد.
نجیب رزاق در اوایل ماه جاری در نخستین جلسه دادگاه کمیته مقابله با فساد مالزی ، در مورد پولشویی و سوء استفاده مالی از سرمایه های صندوق دولتی وان ام دی بی، تفهیم اتهام شد که اتهامات علیه خود را رد کرده است. وی پس از نخستین جلسه دادگاه با پرداخت وثیقه آزاد شد.
اخبار مرتبط با رسوایی مالی در صندوق توسعه مالزی واحد از سال ۲۰۱۵ منتشر شد و براساس گزارش نهادهای آمریکایی ۴.۵ میلیارد دلار از سرمایه های این صندوق سرنوشت نامشخصی دارند و مفقود شده محسوب می شوند. وزارت امور خارجه آمریکا درسال ۲۰۱۶، پرونده قضایی را پیگیری کرد که براساس آن یک میلیارد دلار از سرمایه ها و اموال و املاک این صندوق را ضبط کند.
پلیس مالزی در یک ماه گذشته با بررسی های متعدد از املاک نجیب رزاق اموال لوکس و ذی قیمت از جمله جواهرات متعددی را به ارزش ۲۷۳ میلیون دلار ضبط کرده است. ماهاتیر محمد نخست وزیر، پیشتر اعلام کرد که فساد گسترده مالی یکی از علل مهم بدهکاری کلان خارجی مالزی به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار برابر با ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشوراست.

پاسخی ارسال کنید

*

*

شش + 10 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!