دولت ماهاتیر و اصلاحات در بزرگترین سازمان اسلامی مالزی

توریست مالزی – دولت جدید ماهاتیر محمد درصدد است در بزرگترین سازمان اسلامی این کشور تحت عنوان ‘سازمان توسعه اسلامی'(جاکیم) و دارای اختیارات گسترده در امور مذهبی، اصلاحاتی را انجام...
توریست مالزی – دولت جدید ماهاتیر محمد درصدد است در بزرگترین سازمان اسلامی این کشور تحت عنوان ‘سازمان توسعه اسلامی'(جاکیم) و دارای اختیارات گسترده در امور مذهبی، اصلاحاتی را انجام دهد.

به گزارش ایرنا، دولت جدید مالزی قصد دارد بودجه و برنامه های سازمان توسعه اسلامی (جاکیم) را مورد بررسی موشکافانه قرار دهد. روزنامه استریت تایمز چاپ سنگاپور در این زمینه نوشت: ناظران معتقدند دولت جدید مالزی باید درمورد فعالیت ها، اقدامات و بودجه این سازمان نیز مانند سایر سازمان های مهم این کشور تجدید نظر کند.
سازمان توسعه اسلامی معلمان مذهبی را برای فعالیت در موسسات اسلامی و مساجد آموزش می دهد، خطبه های نماز جمعه هر هفته را در مساجد تهیه می کند، گواهینامه غذای حلال صادر کرده و قوانین اسلامی در حوزه خانواده را در ۱۳ ایالت و سه قلمرو فدرال ارائه می دهد. دولت نجیب رزاق نخست وزیر سابق مالزی به جاکیم و واحد وابسته به آن گروه اسلامی فدرال (جاوی) در سال ۲۰۱۸ بودجه ۱.۰۳ میلیارد رینگیتی( ۳۴۸ میلیون دلار) اختصاص داد که این رقم با افزایش ۸.۸ درصدی نسبت به سال گذشته روبه رو بوده است.
‘آسیراف واجدی دو سوکی'(Asyraf Wajdi Dusuki) معاو وزیر در امور مذهبی مالزی درسال ۲۰۱۵ در پاسخ به منتقدان که بودجه سالانه جاکیم را بسیار زیاد می دانستند اعلام کرد: این سازمان وظیفه دیگری نیز تحت عنوان مقابله با ایدئولوژی های افراطی مانند گروه تروریستی داعش، لیبرالیسم، پلورالیسم و برخورد با افراد دو جنسیتی و هم جنسگرا دارد. استریت تایمز به نقل از منتقدان نوشت: این سازمان حقوق مسلمانان لیبرال و غیرمسلمانان را به سختی تحمل می کند.
ماهاتیر محمد نخست وزیر جدید مالزی ماه گذشته در کنفرانس خبری اعلام کرد که فعالیت های جاکیم مورد بررسی قرار می گیرد. آموزه هایی که این سازمان به تصویرکشیده ‘خشن، بیرحمانه و غیرمنطقی’ است.  وی افزود: این چهره واقعی اسلام نیست زیرا طبق تعالیم اسلامی اجباری وجود ندارد.
‘اتوسان’ روزنامه تحت مالکیت حزب مالایی ملی گرای آمنو در واکنش به این موضع گیری نوشت: مساله تعطیل کردن نباید در واژگان پاکاتان هاراپان (ائتلاف امید به رهبری ماهاتیر محمد) قرار داشته باشد حتی اگر از سوی دیگران در این زمینه تحت فشار قرار گیرند. این روزنامه افزود: به جای آن موسسات مذهبی مانند جاکیم باید مورد تایید قرار گیرند تا از منافع جامعه مسلمانان در مالزی حمایت کنند.
مرکز تحقیقاتی ‘پولستر مرداکا’ برآورد کرد: چهار حزب تحت ائتلاف پاکاتان هاراپان (امید) ۲۵ تا ۳۰ درصد رای مالایی تبارهای مالزی را در چهاردهمین انتخابات سراسری روز ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) به دست آوردند. ۳۵ تا ۴۰ درصد آرای مالایی تبارها نیز دراین انتخابات به حزب باریسان نشنال یا جبهه ملی به رهبری نجیب رزاق نخست وزیر پیشین این کشور و ۳۰ تا ۳۳ درصد از آرای آنها نیز به حزب اسلامی پاس تعلق گرفت.
ماهاتیر محمد معتقد است سازمان توسعه اسلامی این کشور (جاکیم) که در دوران نخست وزیری اش تاسیس شده، اسلام مطلوب جاکیم را به دیگران تحمیل می کند. ‘ماهاتیر محمد’ دو سال پیش نیز از سازمان اسلامی مالزی انتقاد کرده بود. وی در سال ۹۴ در پاسخ به این سوال که آیا سازمان توسعه اسلامی مالزی (جاکیم) زندگی شخصی مردم این کشور را سیاست گذاری می کند، گفت: در اسلام اجباری وجود ندارد، اما جاکیم قصد دارد همه را وادار کند از اسلامی که آنها معرفی می کنند، پیروی نمایند.
ماهاتیر این سخنان را پس از رونمایی از کتابی تحت عنوان ‘السلام علیکم’ به قلم ‘زید ابراهیم’ وزیر پیشین دادگستری مالزی که در مورد اسلام سازی در مالزی است، ایراد کرد.  ماهاتیر محمد در آن زمان گفته بود: مقامات سازمان توسعه اسلامی این کشور نمی خواهند مردم فکر کنند و تنها خواستار آن هستند تا مردم آنچه را به آنها گفته می شوند، بپذیرند.
شورای علمای مالزی در سال ۱۹۶۸ با توجه به ضرورت وجود نهادی برای بسیج توسعه و پیشرفت اسلام در مالزی، دبیرخانه ای برای شورای ملی امور اسلامی مالزی با هدف حفاظت از ایمان واقعی و آموزه های اسلامی راه اندازی کرد.  این دبیرخانه بعدها به بخش مذهبی دفتر نخست وزیری توسعه یافت و پس از آن نیز به عنوان بخش امور اسلامی ارتقا پیدا کرد.  در سال ۱۹۹۷ و در زمان نخست وزیری ماهاتیر محمد، سازمان توسعه اسلامی مالزی توسط دولت ایجاد و وظایف بخش امور اسلامی را در اختیار گرفت.


پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج − پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!