زیان اقتصادی بی سابقه کشورهای شرق آسیا

توریست مالزی – بحران کرونا موجب زیان سنگین هزار و ۷۰۰ میلیون دلاری ده کشور جنوب شرق آسیا شده است. به صدا و سیما، زیان سنگین اقتصادی ده کشور...
توریست مالزی – بحران کرونا موجب زیان سنگین هزار و ۷۰۰ میلیون دلاری ده کشور جنوب شرق آسیا شده است.

به صدا و سیما، زیان سنگین اقتصادی ده کشور عضو “آ. سه. آن” در این منطقه بر اساس برآورد کارشناسان مرکز پژوهش‌های اقتصادی ژاپن به ۱۷۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

بحرانی که گرچه اندونزی را با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار مجبور به ردیابی و انجام سریع عملیات واکسیناسیون برای مهار سویه مرگبار دلتا و توقف ادامه فاجعه تلخ مرگ و میر‌های تصاعدی کرد؛ اما سنگاپور را که ظرف دوسال از شیوع همه گیری به عنوان موفق‌ترین کشور، آمارهایش بسیار ناچیز و قربانیانش انگشت شمار بود؛ این روز‌ها گرفتار روند افزایشی آمار بیماران و فوتی‌ها کرده است.

کوویدی که با رقم زدن حکایت‌های تلخ و شیرینش گرچه زمینه استفاده ۹۰ درصدی مردم را در بیشتر کشور‌های جنوب شرق آسیا با صرفه جویی بخشی از هزینه‌ها فراهم کرده است اما از سوی دیگر به علت افزایش سفارش فست فود و بی تحرکی موجب بروز پدیده چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی شده است.

همه گیری فلج کننده‌ای که گرچه بنا به اعلام بنیاد زمین شناسی سازمان ملل به علت محدودیت‌های تردد و تعطیلی‌های مستمر سبب افت مصرف سوخت وسائل نقلیه و کاهش ۴۰ درصدی آلاینده‌ها و تمیزی بی سابقه هوا در این منطقه شده است، اما از طرفی زمینه ساز بیکاری بیش از چهار میلیون و پانصد هزار فیلیپینی، افت ۱۲ درصدی اقتصاد وابسته به گردشگری تایلند، سقوط ۶۰ درصدی ارزش پول به همراه گرانی شدید قیمت سوخت و مواد غذایی در میانمار، بیکاری ۳۰۰ هزار نیروی کار کامبوجی، خسارت ۵۰۸ میلیون دلاری صنایع نساجی و کفش ویتنام و زیان ۱۶۵ میلیارد رینگیتی (معادل ۴۰ میلیارد دلار) مالزی در بخش گردشگری شده است.


پاسخی ارسال کنید

*

*

16 − هشت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!