قدمت شراب گرجستان از همتای ایرانی اش پیشی گرفت

توریست مالزی – دانشمندان می‌گویند که بقایای کوزه‌های سفالی هشت هزار ساله‌ای را یافته‌اند که حاوی قدیمی‌ترین شواهد تولید شراب از انگور است. به گزارش بی بی سی، کوزه‌های...
توریست مالزی – دانشمندان می‌گویند که بقایای کوزه‌های سفالی هشت هزار ساله‌ای را یافته‌اند که حاوی قدیمی‌ترین شواهد تولید شراب از انگور است.

به گزارش بی بی سی، کوزه‌های سفالی آغشته به بقایای شراب در دو منطقه باستان‌شناسی در جنوب شهر تفلیس، پایتخت گرجستان کشف شده است. روی بعضی از کوزه‌ها تصاویر خوشه‌های انگور و مردانی که می‌رقصند، کنده شده است. تا پیش از این قدیمی‌ترین شواهد تولید شراب از انگور مربوط به کوزه‌هایی ۷ هزار ساله بود که در شمال غرب ایران کشف شده بود. این کشف جدید در نشریه تحقیقی آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

استفان باتیوک، از نویسندگان این مقاله و پژوهشگر ارشد دانشگاه تورنتو میگوید: “ما فکر می‌کنیم که این قدیمی‌ترین نمونه کاشت و پرورش بوته‌های انگور وحشی منطقه آسیا اروپا برای تولید شراب است.” “در غرب تولید شراب را به عنوان اصل تمدن می‌شناسیم. شراب به عنوان یک دارو، ماده غذایی مغذی و نشاط آور و کالایی با ارزش همیشه در مذهب، داروسازی، آشپزی و خوراکی‌ها و اقتصاد و جامعه باستانی خاور نزدیک نقش مهمی داشته است.”

به گفته پژوهشگران، این سفال‌ها در دو روستای مربوط به دوران نوسنگی “گاداچیری گورا” و “شولاوریس گورا” در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب تفلیس پیدا شده است. آثار شیمیایی بقایای شراب حداقل در هشت کوزه کشف شده است که قدیمی‌ترین آنها به حدود ۵ هزار و نهصد و هشتاد سال پیش از میلاد مسیح متعلق است.

دیوید لردکی‌پاندزه، مدیر موزه ملی گرجستان که با این تحقیق همکاری کرده می‌گوید: “کوزه‌های باستانی کشف شده مشابه کوزه‌های بزرگی است که امروزه در گرجستان برای ساخت شراب استفاده می‌شود و کووری نام دارد.” آقای باتیوک هم می‌گوید: “احتمالا روش تهیه شراب مشابه روش کنونی در گرجستان است که میوه‌های انگور، با شاخه‌ و هسته به طور کامل له شده و تخمیر می‌شود.”

تا پیش از این، قدیمی‌ترین شواهد تهیه شراب از انگور در کوه‌های زاگرس در ایران کشف شده بود و مربوط به ۵۴۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده است. در سال ۲۰۱۱ میلادی، کوزه‌های تهیه شراب به قدمت شش هزار سال در غاری در ارمنستان کشف شد.

قدیمی‌ترین شرابی که از موادی غیر انگور تهیه شده باشد در چین کشف شده و محصولی است از برنج، میوه و عسل که تاریخ تولید آن به حدود هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 + یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!