لاغر بودن به داشتن ژن‌های “خوش‌شانس” مرتبط است نه به رژیم غذایی افراد

توریست مالزی – پژوهشگران می‌گویند به راز اینکه چرا بعضی از مردم لاغرند در حالیکه بعضی دیگر به راحتی اضافه وزن می‌کنند، پی برده‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد مناطق...
توریست مالزی – پژوهشگران می‌گویند به راز اینکه چرا بعضی از مردم لاغرند در حالیکه بعضی دیگر به راحتی اضافه وزن می‌کنند، پی برده‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد مناطق ژنتیکی در بدن که اخیرا کشف شده با لاغری ارتباط دارد.
به گزارش بی بی سی، این گروه پژوهشی بین‌المللی می‌گوید این کشف تقویت‌کننده این عقیده است که لاغر بودن به داشتن ژن‌های “خوش‌شانس” مرتبط است نه به رژیم غذایی افراد.
طی دهه‌های گذشته، محققان به صدها تغییرات ژنتیکی دست یافته‌اند که موجب افزایش شانس اضافه وزن در افراد هستند اما بر روی ژن‌های افراد لاغر خیلی کمتر کار شده است.
در این تحقیق دانشمندان نمونه‌های DNA ۱۶۰۰ فرد سالم و لاغر‌ در انگلستان ۱۸ را با ۲۰۰۰ مورد چاقی مفرط و ۱۰۴۰۰ مورد با وزن طبیعی مقایسه کردند. آنها همچنین به دقت سبک زندگی آنها مانند اختلالات تغذیه‌ایشان را بررسی کردند.
محققان دریافتند افراد چاق به احتمال زیاد دارای مجموعه‌ ژن‌هایی هستند که به چاقی مرتبط است. در همین حال، افراد لاغر نه تنها ژن‌های کمتری مربوط به چاقی دارند بلکه تغییراتی در مناطق ژن داشتند که به افراد لاغر سالم مرتبط است.

قضاوت عجولانه
صدف فاروقی سرپرست تحقیق از دانشگاه کمبریج می‌گوید نباید درباره افرادی که اضافه وزن دارند، قضاوت کرد.
به‌گفته او، “این تحقیق برای اولین بار نشان می‌دهد افراد لاغر سالم عموما لاغر هستند زیرا بارجهشی ژنتیک کمتری دارند که شانس اضافه وزن‌دار شدن را افزایش می‌دهد و نه به خاطر اینکه بعضی می‌گویند آنها اخلاقا برترند.”
او می‌افزاید: “خیلی آسان است که افراد را به خاطر وزن آنها قضاوت کرد اما علم نشان می‌دهد که این مساله بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که افراد فکر می‌کنند. کمتر از آن چیزی که دوست داریم فکر ‌کنیم، بر وزن بدن خود کنترل داریم.”
محققان می‌گویند گام بعدی، تشخیص دقیق ژن‌های لاغری خواهد بود.
تام سندرز، استاد ممتاز علم تغذیه و رژیم غذایی از کینگز کالج لندن در مورد این تحقیق گفت: “این پژوهشی مهم است که تائید می‌کند ژن در چاقی مفرط زودرس تعیین‌کننده است و نشان می‌دهد کسانی که خیلی لاغر هستند به‌لحاظ ژنتیکی از عموم متفاوتند”.
اما او افزود: “بیشتر افزایش وزن در بزرگسالان مربوط به عوامل محیطی و سبک زندگى کم تحرک و دسترسی به غذاهای پر کالری است.”
تام اسپکتر از کینگز کلج لندن نیز می‌گوید به‌رغم این، یک سوم جمعیت بیشتر کشورها توانسته‌اند لاغر بمانند.
او افزود: “بعضی عوامل به خاطر مسائل ژنتیکی است اما بعضی عوامل دیگر مانند تفاوت در سبکزندگی یا میکروب‌های روده‌ایست، دخیل هستند.”
به گفته متخصصان سلامت، شکل و اندازه شما یا آرایش ژن‌هایتان هر چه که باشد اما توصیه قدیمی همچنان ورزش و رژیم غذایی خوب است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

سیزده + 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!