مالزی و چین؛ برآمدن یک جنگ مذهبی جدید در خاور دور؟

توریست مالزی – اگر چه به راحتی نمی توان اثبات کرد که گروه آموزشی دونگ جیائو زونگ و کنگره ضد اسلامی کردن مدارس در مالزی ارتباطی با سیاست های...
توریست مالزی – اگر چه به راحتی نمی توان اثبات کرد که گروه آموزشی دونگ جیائو زونگ و کنگره ضد اسلامی کردن مدارس در مالزی ارتباطی با سیاست های کشور چین دارد ولی نگاه آن به موضوع به ویژه ترس از الفبای اسلامی، با آنچه در چین و استان شین جیانگ رخ می دهد هم خوانی دارد. به نظر می رسد واکنش های اخیر مالزی در خصوص حمایت از مسلمانان اویغور در چین به نوعی با حرکت اخیر ضد اسلامی کردن مدارس در این کشور در ارتباط است.

فرارو- در روز‌های اخیر دولت مالزی واکنش‌هایی را نسبت به سیاست کشور چین در قبال مسلمانان اویغور نشان داده است که مهمترین آن سخنان مهاتیر محمد در پارلمان بود. این در حالی بود که مالزی در روز‌های گذشته شاهد ظهور حرکتی بر ضد آموزش الفبای جاوی و اسلامی کردن مدارس بود که هدایت آن را گروهی چینی بر عهده داشت.

مهاتیر محمد نخست وزیر مالزی ضمن تأکید بر مناسبات حسنه با چین، مجدداً حمایت خود را از اقلیت مسلمان اویغور در این کشور اعلام کرد. وی که در پارلمان این کشور سخن می‌گفت، ترس دیگر کشور‌ها از قدرت چین را علت بی تفاوتی به سرنوشت مسلمانان ایغور اعلام کرد. این سخنان در حالی مطرح شد که چین بزرگترین شریک تجاری مالزی و بزرگترین خریدار نفت و گاز این کشور است.

مهاتیر محمد همچنین در گفتگو با بنار نیوز مالزی گفت: اگر چه چین بزرگترین شریک تجاری ماست و ما هرگز به دنبال خدشه وارد کردن به این مهم نیستیم، اما به عنوان یک مسلمان نیز وظایفی داریم. وی ادامه داد که ما به دنبال راه حلی مناسب برای این موضوع هستیم که در عین حال روابط ما با چین را تحت تأثیر قرار ندهد. اگر چه این موضع گیری‌های مالزی را می‌توان به موضع گیری طبیعی یک کشور مسلمان نسبت داد، اما به نظر می‌رسد ریشه این رخداد را باید در جای دیگری یافت.

در این هفته مالزی درگیر یک ماجرای آموزشی و تربیتی بود که به نظر بی ارتباط با موضع گیری‌های اخیر این کشور در قبال مسلمانان اویغور نیست. در هفته‌های اخیر گروهی آموزشی به رهبری فردی مالایی – چینی به نام دونگ جیائو زونگ جنبشی را آغاز کردند که به اصطلاح «جنبش ضد اسلامی کردن مدارس» در مالزی خوانده شده است. به گزارش سان مالزی این گروه بر این باور هستند که دولت مالزی با قرار دادن آموزش الفبای جاوی در برنامه درسی مدارس، دانش آموزان چینی را به صورت غیر مستقیم به سمت دین اسلام سوق می‌دهد.

لازم به ذکر است مالزی کشوری مسلمان در جنوب آسیا است که جمعیتی بالغ بر ۳۲ نفر میلیون دارد. چینی‌ها دومین گروه بزرگ جمعیتی بعد از مالایی‌ها در این کشور هستند که بر اساس آمار‌ها حدود یک چهارم جمعیت مالزی را تشکیل می‌دهند. همچنین به واسطه مناسبات گسترده تجاری میان دو کشور، تعداد زیادی از چینی‌ها در مالزی مشغول به کار هستند که عمداً در بخش‌های مختلف اقتصادی فعال هستند. حضور این گروه جمعیتی بزرگ و فعالیت عمده آن‌ها در زمینه اقتصاد موجب شده است تا چینی- مالایی ها، به اقلیتی مهم و تأثیر گذار در جامعه مالزی تبدیل شوند که حرکت اخیر بر ضد اسلامی کردن مدارس، نمونه‌ای از آن به شمار می‌رود.

در حال حاضر در کشور مالزی، از الفبای لاتین برای نگارش زبان مالایی استفاده می‌شود و الفبای جاوی که پیش از این الفبای رسمی این کشور بود، فقط در حد آموزش در مدارس به صورت اختیاری تدریس می‌شود. الفبای جاوی که برگرفته از الفای عربی است، از نشانه‌های حضور اسلام در جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود.

به گزارش استار مالزی، گروه دونگ جیائو زونگ و حامیان آن در مخالفت با آموزش این الفبا در مدارس به ویژه مدارس چینی، مدعی تلاش دولت مالزی برای اسلامیزه کردن مدارس شدند. این گروه در مخالفت با آموزش این الفبا اعلام کردند که کنگره‌ای را در ۲۸ سپتامبر (شنبه) سال جاری برگزار می‌کنند.

در واکنش به این حرکت نیز گروه‌های مختلف مالایی واکنش‌های شدیدی را نشان دادند. به گزارش مالای میل، داتوک سری عبدالهادی رهبر حزب اسلامگرا (PAS) در واکنش به این جریان هشدار داد که این افراد باید متوجه باشند که در حال حاضر در جهان مالایی زندگی می‌کنند نه در چین. همچنین بسیاری از گروه‌های اسلامی نیز تهدید کردند که اجازه برگزاری چنین کنگره را در ۲۸ سپتامبر نخواهند داد.

در پی این رخداد‌ها بود که مهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در پارلمان حمایت خود را از مسلمانان اویغور چین اعلام کرد. اگر چه این اولین حمایت دولت مالزی و مهاتیر محمد از مسلمانان اویغور نبود و پیش از این نیز دولت مالزی بار‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم حمایت خود را آن‌ها اعلام کرده بود، اما به نظر می‌رسد این حمایت اخیر از خاستگاهی متفاوت برخاسته است.

اگر چه به راحتی نمی‌توان اثبات کرد که گروه آموزشی “دونگ جیائو زونگ” و “کنگره ضد اسلامی کردن مدارس” در مالزی ارتباطی با سیاست‌های کشور چین دارد، ولی نگاه آن به موضوع به ویژه ترس از الفبای اسلامی، با آنچه در چین و استان شین جیانگ رخ می‌دهد هم خوانی دارد. به نظر می‌رسد واکنش‌های اخیر مالزی در خصوص حمایت از مسلمانان اویغور در چین به نوعی با حرکت اخیر ضد اسلامی کردن مدارس در این کشور در ارتباط است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!