مرکز ملی علوم (Pusat Sains Negara)

مرکز ملی علوم مالزی مجموعه آموزشی است که هدف آن آشنا کردن عموم مردم با علوم و فن آوری روز از طریق برنامه ها و آزمایشات عملی در محیطی جذاب و با نشاط است.
توریست مالزی – مرکز ملی علوم مالزی مجموعه آموزشی است که هدف آن آشنا کردن عموم مردم با علوم و فن آوری روز از طریق برنامه ها و آزمایشات عملی در محیطی جذاب و با نشاط است. این مرکز در ۲۹ نوامبر سال ۱۹۹۶ توسط نخست وزیر مهاتیر محمد افتتاح شد و به عنوان موزه علم و تکنولوژی آغاز به کار نمود.

این مجموعه علمی درمیان باغی آراسته به وسعت ۸ هکتار در بوکیت کیارا (در شمال غرب کوالالامپور) قرار دارد. ساختمان این مرکز به شکل بنایی شیشه ای و سبز رنگ است که گنبدی متشکل از سطوح هندسی در بالای آن قرارگرفته است. معماری منحصربفرد آن به ساختمان های تخیلی با طرح های Futuristic شبیه است که در شب با رنگ های مختلف نورافشانی میکند.

این موزه علمی و آموزشی دارای بیش از ۱۰۰۰ اثر نمایشی, دستگاه و تجهیزات علمی است که در قالب ۱۲ گالری با موضوعات متنوع دسته بندی شده اند و به بازدید کنندگان کمک می کنند تا از طریق تجربه عملی با مفاهیم مختلف علمی آشنا شوند. بطور کلی همه این گالری ها به دو موضوع کلی ‘مبانی علوم ‘ و ‘ تکنولوژی’ می پردازند و بازدیدکنندگان برای دیدن همه این بخش ها به چندین ساعت وقت نیاز دارند.

در اولین قسمت از مرکز ملی علوم یک آکواریوم بزرگ آب شیرین قرار دارد که بازدیدکنندگان ضمن عبور از درون تونل آن می توانند ماهی های بزرگ وعظیم الچثه را در بالای سر خود تماشا نمایند.

به دنبال این آکواریوم قسمت اودیسه محیط زیست یا Environmental Odyssey قرار دارد که مانند جنگل های استوایی مالزی شبیه سازی شده است و بازدیدکنندگان را با انواع موجودات و جانوران ساکن در این جنگل ها و زیستگاه آنها آشنا می کند.

از دیگر قسمت های جالب این مجموعه علمی میتوان به بخش های زیر اشاره نمود:
Pathways to science (گذرگاه علمی): در این بخش به اصول اولیه و بنیادی علومی مانند زیست شناسی، شیمی، نجوم و فیزیک پرداخته شده است.

Pathways to discovery ( گذرگاه اکتشافات) : در این گالری فرآیند جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل و تفسیر آنها به نمایش گذاشته شده است. در این قسمت بازدیدکنندگان میتوانند با برخی از ابزار مورد استفاده در علوم مختلف و برخی از یافته های باستان شناسی آشنا گردند.

Children’s educational centre (مرکز آموزشی کودکان) : در این بخش کودکان میتوانند با کمک مدل های شبیه سازی شده با موضوعات جالبی مانند اقیانوس ها و جهان هستی آشنا شوند.

Thinking machines ( ماشین های متفکر) : در این گالری به موضوعاتی مانند پیشرفت روبات ها، کامپیوترها و دیگر تکنولوژی های ارتباطی (که شیوه زندگی انسان ها را تغییر داده اند) پرداخته شده است.

Digital Lifestyle ( زندگی دیجیتالی ) : در این بخش زندگی مدرن و امروزی حاصل از فن آوری دیجیتال به تصویر کشیده شده است.

Inventor’s corner ( بخش مخترعین) : این قسمت از نمایشگاه به اختراعات مهمی می پردازد که زندگی مردم جهان را متحول کرده است.

این مرکز همچنین دارای یک رصدخانه با یک تلسکوپ ۱۴ اینچی وگالری مشاهده مناظر توسط دوربین های دوچشمی است.

بطور کلی میتوان گفت که هدف این مرکز نشان دادن ارتباط و پیوند میان علم با محیط زیست و مذهب، و همچنین تمام جنبه های زندگی انسان ها و کابرد آنها در زندگی روزمره شان می باشد.

مرکز علمی علوم از نظر تجهیزات و امکانات آموزشی و گالری های متنوع و جالب با مرکز علمی Petrosains Discovery Centre در KLCC رقابت میکند. در مقایسه با مرکز Petrosains که در قلب شهر کوالالامپور قرار گرفته است شاید تنها ایراد مرکز ملی علوم موقعیت مکانی تقریبا دور افتاده آن است که دسترسی به این مرکز را مشکل می کند.

برای بازدید از این مرکز میتوانید از اتوبوس های RapidKl خط U83 از KL Setral به مقصد مرکز ملی علوم (PSN) استفاده نمایید. این اتوبوس ها از دوشنبه تا جمعه در ساعات (۶تا ۹ صبح) و (۴ تا ۸ بعدازظهر) در دسترس میباشند.

ساعات بازدید : ۰۹:۰۰ – ۱۷:۰۰( به جز روزهای جمعه )
آدرس : Persiaran Bukit Kiara, Bukit Kiara, Kuala Lumpur
آدرس وب سایت : http://www.psn.gov.my/en/default.htm

sciencecenterpusat sainspusat sains negara2

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو + نه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!