میوه رامبوتان (Rambutan)

یکی از میو های جنوب شرقی آسیا و بومی مالزی و اندونزی و تایلند است. در زبان مالیایی به معنی میوه مودار است که بر گرفته از شکل ظاهری آن است.
توریست مالزی – یکی از میوه های جنوب شرقی آسیا و بومی مالزی و اندونزی و تایلند است. در زبان مالایایی به معنی میوه مودار است که بر گرفته از شکل ظاهری آن است. رامبوتان میوه ای گرمسیری است که با نام علمی سرخالوی مژکی (nephelium lappaceum) شناخته شده است.

طول میوه رامبوتان در حدود ۲ تا ۳ اینچ بوده و بیضی شکل است ولی در برخی مواقع می تواند کره ای یا در صورت عدم توسعه هسته کشیده تر باشد. میوه رسیده به رنگ قرمز روشن بوده و در برخی موارد زرد رنگ با سایه های نارنجی می باشد. از زمان گل دادن تا رسیده شدن میوه بیش از ۹۰ روز طول می کشد و میوه های سبز رنگ کم کم زرد و سپس قرمز می شوند. معمولا قرمزها خوش عطرتر هستند. رامبوتان به شکل خوشه ای روی درخت خود می روید و در دو رنگ زرد و قرمز موجود است.رامبوتان زرد طعمی ترش و شیرین و رامبوتان قرمز مزه شیرین دارد.

مواد مغذی رامبوتان
هر عدد رامبوتان حدود ۵۹ الی ۶۰ کالری دارد.رامبوتان حاوی فسفر، آهن، چربی، پروتئین، ویتامین سی، کربوهیدرات و غیره است و پوست آن حاوی تانن و ساپونین می باشد. این میوه دارای مقدار زیادی کلسیم، منیزیم و پتاسیم است.

خواص رامبوتان
از این میوه در درمان برخی بیماریها مانند کم خونی فقر آهن نیز استفاده می کنند.
همچنین از میوه تازه آن در درمان انگلهای روده ای استفاده می شود.
علاوه بر آنتی اکسیدان ها به دست آمده در بتا کاروتن و ویتامین سی، پالپ rambutan ، دانه و پوست آن حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئید است که برای کاهش کلسترول مفید بوده و دارای ویژگی های ضد سرطانی، ضد التهابی می باشند.
یکی از ترکیبات آلی دیگر موجود در پوست، اسید گالیک است، که با خواص آنتی اکسیدانی ضد سرطان می باشد.
برای رفع اسهال و اسهال خونی مناسب می باشد.
جوشانده پوست تند و تیز آن برای درمان برفک به کار می رود.

Rambutan2 rambutan  13rambutan (1)

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 × سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!