نکاتی مهم درباره باتری و شارژر گوشی موبایل که حتما باید بدانید

توریست مالزی – باتری یک گوشی موبایل را باید مهم‌ترین قطعه به کار رفته در آن دانست. بر اساس نتایج یک بررسی که به‌تازگی انجام شده، بیش از ۷۰...
توریست مالزی – باتری یک گوشی موبایل را باید مهم‌ترین قطعه به کار رفته در آن دانست. بر اساس نتایج یک بررسی که به‌تازگی انجام شده، بیش از ۷۰ درصد هندی‌ها زمانی که شارژ گوشی موبایل‌شان به محدوده بحرانی می‌رسد، دچار اضطراب می‌شوند.

به گزارش گجت نیوز، باتری گوشی های موبایل همچنین بیش از سایر اجزای آن در معرض خطر آسیب دیدن هستند؛ به این معنی که در صورت استفاده نادرست ممکن است خیلی زود آسیب ببینند. در این شرایط یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران گوشی‌های موبایل، چگونگی استفاده صحیح از آن‌ها و افزایش عمرشان است.

چگونه از باتری و شارژر گوشی موبایل خود محافظت کنیم؟
گوشی خود را با دقت شارژ کنید
حتما شنیده‌اید که رسیدن ظرفیت باتری به صفر و شارژ مجدد آن یکی از عمده دلایل کاهش ظرفیت باتری در گذر زمان است. با این وجود بد نیست بدانید که در گذشته اوضاع متفاوت بوده و کارشناسان و صاحب نظران معتقد بودند که این کار باعث تقویت باتری خواهد شد! البته این مساله تنها برای باتری‌های قدیمی‌تری ساخته شده از نیکل-کادمیوم صحیح است!

در گذشته باتری‌های گوشی های قدیمی از جنس Ni-Cd بوده و در آن‌ها از نیکل هیدروکسید و فلز کادمیوم استفاده می‌شد. در این باتری‌ها خالی شدن و شارژ مجدد نه تنها باعث تضعیف نمی‌شد؛ بلکه نقش قابل توجهی هم در پایداری آن در درازمدت داشت! امروزه البته استفاده از باتری‌های نیکل کادمیوم به دلیل خطرات زیست محیطی، وزن بالا و چگالی انرژی پایین کنار گذاشته شده و در عوض باتری‌های لیتیوم یون جایگزین آن‌ها شده‌اند.

در باتری‌های لیتیوم یونی که تقریبا در تمامی دستگاه‌های الکترونیکی مدرن به کار می‌روند، چرخه شارژ دقیقا برعکس نمونه‌های نیکل کادمیوم است. بنابراین رسیدن باتری به ظرفیت صفر درصد و شارژ کامل آن باعث تضعیف باتری‌های Li-ion خواهد شد. به بیان دقیق‌تر، هر بار شارژ باتری از صفر تا صد درصد معادل یک چرخه در نظر گرفته می‌شود. بنابراین هرچه چرخه‌های شارژ بیشتر باشند، روند کاهش عمر باتری سریعتر انجام می‌شود.

بنابراین راهکار کلیدی برای محافظت از باتری گوشی موبایل، جلوگیری از خالی شدن کامل و سپس شارژ مجدد آن تا صد درصد است که باعث تشکیل یک چرخه کامل شارژ و کاهش شارژدهی می‌شود. بر اساس نتایج برخی گزارشات، پس از گذشت ۲۵۰ چرخه، عمر باتری لیتیوم یونی کاهش چشمگیری می‌یابد و با گذشت بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ چرخه، ظرفیت باتری به ۸۰ درصد میزان اولیه می‌رسد.

شارژر را به‌طور صحیح به برق وصل کنید
بسیاری افراد گمان می‌کنند چگونگی وصل کردن شارژر به پریز برق نمی‌تواند تاثیری در عملکرد باتری داشته باشد. با این حال افرادی که روی عمر باتری گوشی خود وسواس دارند، احتمالا با این حرف مخالف خواهند بود! آیا شما از آن دسته افرادی هستید که ابتدا سیم شارژر را به گوشی وصل کرده و سپس به برق متصل می‌کنید یا اول آداپتور را به برق زده و سپس سر دیگر سیم را به گوشی وصل می‌کنید؟ اگر قصد دارید باتری گوشی‌تان برای مدت بیشتری عمر کند، بهتر است از روش دوم استفاده کنید و پیش از این که سیم را به گوشی وصل کنید، آداپتور را به برق بزنید.

اما آیا دلیل این تفاوت را می‌دانید؟
ولتاژ برق مورد استفاده در اکثر نقاط جهان ۱۱۰/۱۲۰ ولت یا ۲۲۰/۲۳۰ ولت است. این در حالی‌ست که ولتاژ شارژر گوشی‌های موبایل در محدوده ۵ ولت است. به همین جهت، ترانسفورماتور موجود در شارژر جریان ولتاژ بالای برق شهری را به جریان مستقیم (DC) با ولتاژ پایین تبدیل کرده و به گوشی می‌فرستد. در صورتی که آداپتور را پیش از وصل کردن به پریز برق، به گوشی خود وصل کرده باشید، ممکن است در اثر عمل نکردن صحیح ترانسفورماتور، باتری گوشی در معرض جریان برقی با ولتاژ بسیار بالا قرار گیرد.

البته زمان برقراری این جریان قوی تنها یک میلونیم ثانیه است. با این حال، همین زمان کوتاه نیز می‌تواند باعث آسیب دیدن جدی باتری گوشی شما شود. بنابراین سعی کنید ابتدا آداپتور را به برق وصل کرده و چند ثانیه بعد سر دیگر سیم را به گوشی متصل کنید تا جریانی پایدار به گوشی انتقال پیدا کند.

شارژر را به‌طور صحیح از درگاه شارژ جدا کنید
برای افراد که به سلامت باتری گوشی موبایل خود اهمیت می‌دهند، حتی ترتیب جدا کردن دو سر سیم شارژر نیز حائز اهمیت است! پس از اتمام فرآیند شارژ سعی کنید اول گوشی موبایل خود را از سیم شارژر جدا کنید؛ چرا که بلافاصله پس از بیرون کشیدن سیم شارژ از پریز، جریانی معکوس تولید می‌شود که تاثیری چشمگیر در کاهش عمر باتری دارد. بنابراین به یاد داشته باشید که چه در هنگام شروع فرآیند شارژ و چه در زمان اتمام آن، ترتیب صحیح وصل کردن و جدا کردن قطعات را به یاد داشته باشید تا عمر باتری کاهش نیابد.

از کابل و شارژرهای مناسب و سازگار استفاده کنید
در حین فرآیند شارژ کردن گوشی های موبایل، نکات دیگری هم هستند که باید به آن‌ها دقت کنید. یکی از آن‌ها استفاده از شارژر و کابل سازگار است که در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در گذشته اکثر گوشی‌های موبایل به همراه آداپتور و کابل شارژ سازگار و مناسب به بازار عرضه می‌شدند. با این وجود در سال‌های اخیر برخی برندها با بهانه‌هایی مثل محافظت از محیط زیست، از قرار دادن آداپتورهای شارژ در جعبه محصولاتشان خودداری می‌کنند. به این ترتیب در صورت خرید گوشی‌های هوشمند مدرن احتمالا باید شارژر آن‌ها را نیز به‌طور جداگانه خریداری کنید.

از سوی دیگر، قیمت شارژرهای اصلی گوشی‌های هوشمند معمولا بالاست. بنابراین بسیاری افراد با گمان اینکه آداپتورهای غیراصلی تاثیر چندانی در فرآیند شارژ دستگاه ندارند، اقدام به خرید این دسته محصولات می‌کنند. در عین حال این فرض کاملا اشتباه است و ناسازگاری آداپتور، کابل و گوشی می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری برای باتری گوشی داشته باشد. بنابراین به منظور حفاظت از باتری گوشی موبایل خود، حتی اگر قصد خرید آداپتورهای ارزان‌قیمت را هم دارید، به سراغ مدل‌های شناخته شده‌تر بروید و از برندهای ناآشنا دوری کنید.

دقت کنید که تشخیص یک شارژ و عملکرد سیم‌پیچ، ترانسفورماتور و سایر قطعات الکتریکی داخل آن کار بسیار پیچیده‌ای‌ست. با این وجود، شارژرهای تقلبی معمولا ولتاژ یا جریان غیراستاندار یا ناسازگاری با جریان و ولتاژ ورودی گوشی داشته و به باتری آسیبی جدی می‌زنند.

گوشی را در حین بازی یا سایر فعالیت‌های سنگین شارژ نکنید
برخی افراد گمان می‌کنند که شارژ کردن باتری به هنگام انجام بازی یا اجرای اپلیکیشن‌های سنگین، به دلیل آن که باعث ورود و خروج همزمان جریان باتری می‌شود، باعث کاهش عمر آن می‌گردد. با این وجود، آن‌چه بیشترین آسیب را در این شرایط به باتری گوشی می‌زند، دمای بالای تولید شده در باتری به هنگام بازی کردن است! حتما شما هم تجربه شارژ همزمان و انجام بازی روی دستگاهتان را داشته‌اید و متوجه داغ شدن بیش از اندازه دستگاه شده‌اید!

دقت کنید که شارژ کردن باتری، به‌تنهایی باعث افزایش دمای آن خواهد شد. بنابراین در صورتی که در این شرایط انجام یک بازی سنگین را هم به معادله اضافه کنید، احتمالا افزایش دمای سنگینی در انتظار گوشی خواهد بود. به همین دلیل در حین انجام بازی یا اجرای برنامه‌های سنگین، هرگز گوشی را شارژ نکنید.

پاسخی ارسال کنید

*

*

13 + هشت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!