پیدا کردن ناقلان بی علائم بیماری کووید ۱۹ با هوش مصنوعی

توریست مالزی – پیدا کردن ناقلان بی علائم کووید ۱۹ از همان شروع همه‌گیری دردسر بزرگی برای کارشناسان بوده و اخیرا دانشمندان به کمک هوش مصنوعی امکان پیدا کردن...
توریست مالزی – پیدا کردن ناقلان بی علائم کووید ۱۹ از همان شروع همه‌گیری دردسر بزرگی برای کارشناسان بوده و اخیرا دانشمندان به کمک هوش مصنوعی امکان پیدا کردن این افراد خطرناک را فراهم کرده‌اند.

به گزارش گجت نیوز، ناقلان بی علائم کووید ۱۹ کسانی هستند که بدون داشتن هیچ نشانه‌ای از آلودگی به ویروس کرونا جدید، بیماری را در بدن خود دارند. در همین رابطه، دانشمندان دانشگاه معروف ام آی تی (MIT) موفق شدند تا با استفاده از فناوری شگفت‌انگیز هوش مصنوعی (AI)، امکان پیدا کردن این افراد را از طریق آنالیز صدای سرفه آن‌ها فراهم کنند.

حدودا چندین هفته پس از شروع پاندمی کرونا بود که دانشمندان ما را از وجود مبتلایان بی علامت بیماری کووید ۱۹ باخبر کردند. همان‌طور که از اسم انتخاب شده پیداست، چنین کسانی در بدن خود ذرات کرونا ویروس جدید را داشته و می‌توانند اشخاص سالم اطراف خود را به بیماری آلوده کنند.

با این حال نشانه‌هایی از این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی مانند تب، ضعف جسمانی، سرفه، از دست رفتن حس بویایی و علائم دیگر در این اشخاص بروز نمی‌کند و به همین دلیل، شاید خود آن‌ها هم از آلودگی خبر نداشته باشند؛ بنابراین افراد مورد نظر به دنبال انجام تست کرونا نمی‌روند و با ادامه دادن به فعالیت‌های عادی خود، تا حداکثر میزان ممکن بیماری را در اطراف منتشر می‌کنند. پیدا کردن چنین اشخاصی هم دردسرهای خاص خود را دارد. همین خطر ناقلان بی علائم کووید ۱۹ باعث شده تا از ماه‌ها پیش دانشمندان به فکر پیدا کردن راهی برای تشخیص آلودگی این افراد باشند و محققان ام آی تی هم پس از تلاش‌های فراوان، خبر موفقیت خود را منتشر کرده‌اند.

بر اساس صحبت‌های دانشمندان ام آی تی، مبتلایان بی علائم کاملا با افراد سالم یکسان نیستند و اختلاف‌هایی جزئی در وضعیت سلامت و به خصوص، نحوه سرفه کردن، آن‌ها را از دیگران جدا می‌کند. البته مطمئنا کشف چنین تغییراتی در سرفه به واسطه آلودگی به ویروس کرونا برای گوش انسان ممکن نیست، اما فناوری هوش مصنوعی محدودیت‌های اندام ما را نداشته و می‌توان در این زمینه به انسان‌ها کمک کند.

برای آزمایش سیستم توسعه داده شده توسط این دانشمندان، تعداد زیادی صدای ضبط شده از سرفه افراد، از طریق اینترنت در اختیار دانشگاه ام آی تی قرار گرفت تا AI مورد نظر با آنالیز آن‌ها، امکان پیدا کردن ناقلان بی علائم کووید ۱۹ را فراهم کند. گفته شده که ده‌ها هزار صدای ضبط شده از طریق لپ‌تاپ، تلفن همراه و وسایل دیگر، در این تحقیقات به کار گرفته شدند و به علاوه، محققان برای تمرین دادن هوش مصنوعی خود برای پیدا کردن افراد مورد نظر، از نمونه‌های صدای ضبط شده حرف زدن هم استفاده کردند.

جالب است بدانید که در مراحل نهایی و پس از تمرین دادن هوش مصنوعی موجود، گزارش شده که این فناوری می‌تواند در ۹۸.۵ درصد از موارد، سرفه افراد آلوده به کروناویروس جدید را تشخیص داده و همچنین، در ۱۰۰ درصد موارد ناقلان بی علائم کووید ۱۹ را از افراد سالم تفکیک کند.

تست افراد بی علائم شرکت کرده در آزمایش، همگی مثبت بود، اما آن‌ها خود اعلام کرده بودند که هیچ کدام از نشانه‌های بیماری کووید ۱۹ را در بدنشان نداشتند. تیم دانشگاه ام آی تی هم‌اکنون در تلاش است تا فناوری توسعه داده شده را در قالب یک اپلیکیشن در اختیار عموم قرار دهد و به علاوه، این نرم‌افزار در حال کسب تاییدیه های لازم از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است.

در صورت تایید اپلیکیشن مورد نظر، روشی ساده و بی‌دردسر برای پیدا کردن مبتلایانی که هیچ علائمی از بیماری در خود ندارند، در اختیار ما خواهد بود. به علاوه امکان انجام غربالگری اولیه در شرایط مختلف فراهم می‌شود و خود افراد هم می‌توانند در منزل از آلودگی به بیماری و یا سالم بودنشان مطمئن شوند.

محققان ام آی تی می‌گویند که اپلیکیشن کشف ناقلان بی علائم کووید ۱۹ این امکان را می‌دهد تا افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هر روز خود را تست کرده و مشخص کنند که آیا نیاز به انجام آزمایش‌های دقیق‌تر برای تایید آلودگی وجود دارد یا خیر. البته تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد زمان تایید شدن اپلیکیشن مورد نظر توسط FDA در دست نیست و حتی احتمال تایید نشدن این نرم‌افزار وجود دارد.

با این حال انتظار می‌رود که سازمان غذا و دارو از هر ابزاری که به منظور کنترل پاندمی کرونا ساخته شده و به اندازه کافی دقت و کارایی دارد، استقبال کند. گفته شده که هم‌اکنون آزمایش‌های مورد نیاز برای تایید اپلیکیشن در حال انجام هستند و در بهترین حالت ممکن، به زودی شاهد استفاده از این ابزار برای مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ خواهیم بود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

یازده − 7 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!