چطور از آلودگی هوا جان سالم به در ببریم؟

توریست مالزی – سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که نیمی از جمعیت جهان به سوخت و فن آوری‌های تمیز دسترسی ندارند و آلودگی هوا جان هفت میلیون نفر را...
توریست مالزی – سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که نیمی از جمعیت جهان به سوخت و فن آوری‌های تمیز دسترسی ندارند و آلودگی هوا جان هفت میلیون نفر را در سال می‌گیرد.

به گزارش اکونومیک تایمز؛ آلاینده‌های هوا می‌تواند سد دفاعی بدن را بشکند، به سیستم تنفسی و گردش خون نفوذ کرده و به ریه‌ها، قلب و مغز آسیب برساند. با این حال برای مقابله با اثرات جبران‌ناپذیر آلودگی هوا بر بدن، اشاره به برخی نکات ضروری است:

– اگر در روزهای آلوده به ناچار باید ساعاتی را در بیرون از خانه بگذرانید، از ماسک مناسب استفاده کنید. ماسک‌های معمولی پارچه‌ای را فراموش کنید. ماسک‌های ویژه مانند ماسک های N99و N95گرچه کمی گرانند اما برای جلوگیری از تنفس ذرات آلوده، موثرترند. برای محافظت از چشم‌ها در برابر آلودگی، حتما عینک آفتابی بزنید.

– در خانه بمانید. از انجام تمرین‌های قلبی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در فضای باز اجتناب کنید چون این ورزش‌ها شانس ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهند. تمرین‌های ساده ورزشی را در خانه انجام دهید.

– تا می‌‌توانید آب و مایعاتی مانند آب میوه‌های طبیعی یا آب سبزیجات بخورید. بدن شما در هوای آلوده نباید دچار کم آبی شود.

– فضای سبز داخل خانه را گسترش دهید. گیاهان به بهبود تنفس شما در خانه کمک می‌کنند. گیاهانی مانند آلوئه‌ورا یا گیاه عنکبوتی تمام آلاینده‌ها را جذب می‌کنند و کیفیت هوای داخل خانه را افزایش می‌دهند.

– در صورت افزایش ذرات معلق (PM2.5) باید وعده‌های غذایی سبک را به جای غذاهای سنگین انتخاب کنید.

– استفاده از اسپری بینی برای تمیز کردن داخل بینی در صورت خروج از منزل لازم است. اگر شما مبتلا به آسم یا هر گونه بیماری تنفسی دیگر هستید، داروهای خود را هنگام خروج از منزل حتما به همراه داشته باشید.

– قرار گرفتن در معرض هوای آلوده ممکن است باعث سرفه، سوزش چشم و بینی، گلودرد، آسم یا خس خس سینه شود. اگر این علائم در شما ادامه‌دار بود، فورا با پزشک مشورت کنید.

پاسخی ارسال کنید

*

*

18 + 19 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!