سالاد روجاک (Rojak)

روجاک سالادی محلی حاوی سبزیجات و میوه جات تکه شده است که با سسی غلیظ و ترش و شیرین مزه مخلوط شده اند.
Rojak fruit plate at Tropical Fruit Farm, Bandar Batu Feringgi
توریست مالزی – روجاک سالادی محلی حاوی سبزیجات و میوه جات تکه شده است که با سسی غلیظ و ترش و شیرین مزه مخلوط شده اند. این سالاد در مالزی, اندونزی و سنگاپور بسیار محبوب است و به عنوان پیش غذا و یا غذای اصلی صرف می شود.

روجاک در زبان مالایی به معنی مخلوط (Mixture) است زیرا این سالاد را میتوان آمیزه ای ازعناصر آشپزی چینی و مالایی بحساب آورد. سس مخصوص روجاک غلیظ و سیاه رنگ است و معمولا از Sambal belacan (خمیر میگو با چاشنی چیلی), Hei Koh (خمیر میگوی سیاه), سس سویای شیرین و شکر تهیه می شود.

روجاک انواع مختلفی دارد که در مناطق مختلف به شیوه های گوناگون تهیه می شوند :

• Mamak Rojak در ماماک های مالزی این سالاد از خمیرسرخ شده(Dough Fritters), توفو, میگوی سوخاری, سیب زمینی و تخم مرغ پخته, جوانه لوبیا وخیارخرد شده درست می شود که با سس بادام زمینی تند و غلیظ مخلوط شده اند.

• Fruit Rojak این سالاد معمولا از خیار, آناناس, جوانه لوبیا, توفوی سوخاری، انبه و سیب سبز خرد شده است و سس مخصوص آن از خمیر میگوی تند، آبلیمو، چیلی و شکرتهیه می شود. در این سالاد، میوه ها به تکه های کوچک خرد شده و درظرفی با سس مخصوص مخلوط میشود و روی آن با بادام زمینی و پودر جوانه زنجبیل صورتی تزیین می شود.

• Penang Rojak شبیه فروت روجاک است اما به جای جوانه لوبیا و توفوی سوخاری ازمیوه گواوا، ماهی مرکب سوخاری و عسل در ترکیب آن استفاده می شود. سس این روجاک بسیار غلیظ است و بافتی شبیه تافی دارد.

سالاد روجاک به شیوه سنتی در کاسه های چوبی درست می شود و مواد با قاشق چوبی با سس سیاه مخلوط شده و روی آن با بادام زمینی خرد شده یا گل زنجبیل ریز شده تزیین می شود.
روجاک در بیشتر دکه های کنار خیابان، ماماک ها و حتی مدارس مالزی بفروش میرسد ومعمولا آنرا در برگ های موز که به شکل قیف پیچیده شده است ریخته و در اختیار مشتریان قرار می دهند.

rojak1rojak-3Rojak-4rojak3

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

15 − 14 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!