مردم فانوس به دست می‌آیند تا آرزوهای خود را با ماه در میان بگذارند

توریست مالزی – در جشن فانوس مردم فانوس به دست می‌آیند تا آرزوهای خود را با ماه در میان بگذارند. جشن فانوس، جشن سنتی چین است که در روز...
توریست مالزی – در جشن فانوس مردم فانوس به دست می‌آیند تا آرزوهای خود را با ماه در میان بگذارند.

جشن فانوس، جشن سنتی چین است که در روز پانزدهم نخستین ماه سال قمری در گاهشماری چینی جشن گرفته می‌شود؛ این جشن نمایانگر پایان سال نوی چینی است، و آماده‌سازی برای آن از روز دهم سال نو آغاز می‌شود. در این روز در بین چینی‌ها مرسوم است که ردیف‌هایی از شمع را در جلوی خانه‌هایشان روشن می‌کنند و هنگام شب، فانوس در دست، مسیر می‌پیمایند.

در گذشته، فانوس‌ها ساده بودند و تنها امپراتوران و اشراف، فانوس‌های آراسته و بزرگ داشتند؛ در سال‌های اخیر، فانوس‌ها با طرح‌های جدید و متنوع تزیین می‌شوند؛ مثلاً فانوس‌هایی به شکل جانوران مرسوم است. ریشه این جشن به امپراتوری هان و بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بازمیگردد.

جنس فانوس‌ها حتما باید از کاغذ برنج باشد و افراد آرزو‌هایشان را قبل از به هوا فرستادن فانوس، روی آن می‌نویسند. بعد از به پرواز درآمدن این فانوس‌ها، به نظر می‌رسد که آسمان پر از ستاره شده است.

بنا بر گفته راویان تاریخ کهن، چینی‌ها سه قرن پیش از میلاد مسیح آزمایش‌هایی انجام دادند تا راهی برای خبر کردن کسانی که در زمین‌های همجوار قرار داشتند پیدا کنند. این آزمایش‌ها بنیان این بالون‌های چندین هزار ساله شد.

اما به طور رسمی تاریخ اختراع این فانوس‌ها را چندین سال بعد می‌دانند، یعنی زمانی که صدر اعظم ایالت «شو هان» چین با نام کنگ مینگ با ارتش خویش در میانه حلقه‌ای از سربازان دشمن محاصره شده بود و به دنبال راهی برای ارتباط با خارج می‌گشت. به همین خاطر نامه‌ای به این فانوس بست و آن را به آسمان فرستاد.

اینکه پایان کار وی چه شد را باید در تاریخ خواند، ولی پایه گذار سنتی شد که هزاران سال پس از وی به جا ماند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

4 × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!