پارچه های رنگارنگ مالزی

توریست مالزی – پارچه یکی از اساسی ترین سوغات مالزی است در این بخش به معرفی برخی از پارچه های مهم و شاخص این کشور می پردازیم: سانگکت: سانگکت...
توریست مالزی – پارچه یکی از اساسی ترین سوغات مالزی است در این بخش به معرفی برخی از پارچه های مهم و شاخص این کشور می پردازیم:

سانگکت: سانگکت ( Songket ) یکی از سوغات اصلی مالزی است در واقع مختص ایالت کلانتان این کشور می باشد. سانگت نوعی پارچه ی منحصر به فرد و خاص است که در آن از ابریشم و طلا استفاده می گردد.
این پارچه در حدود قرن ۱۲ میلادی به دلیل تجارت هند، مالزی و چین تولید شد. با این اوصاف جای تعجب نیست که سانگکت از گران قیمت ترین سوغات مالزی هم باشد، باید این نکته را هم در نظر بگیرید که با توجه به کیفیت پارچه هم هزینه ی سانگکت تغییر می کند. شما می توانید از این پارچه ها به عنوان رو میزی استفاده کنید، از این پارچه ها در ساخت جعبه های جواهر هم استفاده می شود.

پوشاک سانگکت معمولاً بخشی از لباس «بجو ملایو» هستند که توسط مردان پوشیده می‌شود. می‌توانید اشیای کوچک ساخته شده با این پارچه مانند کیف پول، کیف، دفترچه و زیربشقابی را سوغاتی ببرید.

 



پووا کومبئو: کومبئو ( Pua Kumbu ) نام نوعی از پارچه های مالزیایی است که در رنگ و طرح های زیبایی تولید می شوند، ماده ی اصلی این پارچه ها پنبه است و جنس زخیمی دارد، حتی می توان در فصل پاییز به عنوان پتو و رو انداز از این پارچه استفاده کرد.

با خرید کومبئو با هنر مردمان مالزی بیشتر آشنا می شوید. در گذشته از پارچه های پنبه ای برای پوشش رهبران مذهبی استفاده می شد و نوعی پارچه ی تشریفاتی به حساب می آمد. از لحاظ معنی لغوی ( Pua ) به معنای پوشش و ( Kumbu ) به معنای بسته بندی کردن می باشد. قیمت پارچه ها تا میزان زیادی به طرح و نقشه ی پارچه و کیفیت آن بستگی دارد.



باتیک: باتیک ( Malaysian Batik ) نوعی پارچه ی خاص کشور مالزی است که با ترکیب ابریشم و پنبه تهیه می شود، این پارچه ها با استفاده از موم ( وکس ) و رنگ های گوناگون طراحی و زیبا سازی می گردند. اغلب باتیک ها نقش گل، پرنده و یا پروانه دارند و آن ها را برای تزیین و زیباتر کردن لباس ها به کار می برند. شما می توانید شال گردن و بلوز هایی که از جنس باتیک هستند هم خریداری کنید.

پارچه چاپی «باتیک» (Batik)  در اصل از مردم جزیره «جاوه» (Java) اندونزی سرچشمه گرفته است، سبک باتیک به کاربرد رنگ‌های روشن و داشتن رگه‌های رنگی که در اثر استفاده از واکس در حین عملیات رنگرزی به وجود آمده است، شناخته می‌شود. این پارچه را معمولاً در دوخت لباس محلی «سارونگ» (sarong) و کیسه پول استفاده می‌کنند.

پارچه باتیک (batik)، تلفیق هنر چاپ و طراحی و بافت پارچه است، که قدمت این هنر به ۲۰۰۰ سال قبل بازمیگردد. باتیک به معنای چاپ روی پارچه، به صورت سنتی است که طرح هایی که در گذشته استفاده می شد گل و گیاه و درختان بود. و امروزه بیشتر طرح های مختلفی چون طرح هندسی، پروانه و … مورد استفاده قرار میگیرد، که به صورت چاپ بوسیله شابلون، قالب یا بصورت مسقیم انجام می شود. پارچه مورد استفاده در گذشته بیشتر ابریشم بوده ولی امروزه از ابریشم مصنوعی، لینن، کتان استفاده می شود. این نوع پارچه هم برای زنان و مردان کاربرد دارد و در مهمانی های رسمی و مذهبی قابل اسفاده است. همچنین می توان آن را در دکوراسیون خانه ها، بعنوان مثال برای رومیزی استفاده کرد.


پاسخی ارسال کنید

*

*

7 − پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!