آیا ایتالیا کابوس پناهجویان خواهد شد؟

توریست مالزی – زندگی پناهجویان در ایتالیا بسیار سخت است. پرونده درخواست پناهندگی بسیاری از آن‌ها توسط اداره مهاجرت رد شده و امکان کار قانونی برای آن‌ها وجود ندارد....
توریست مالزی – زندگی پناهجویان در ایتالیا بسیار سخت است. پرونده درخواست پناهندگی بسیاری از آن‌ها توسط اداره مهاجرت رد شده و امکان کار قانونی برای آن‌ها وجود ندارد. بر اساس برخی نظرسنجی‌ها پناهجویان در ایتالیا از تبعیض نیز رنج می‌برند. به نظر می‌رسد شرایط این پناهجویان وخیم‌تر نیز خواهد شد.

به گزارش یورونیوزف جورجا ملونی، رهبر ائتلاف جناح راست ایتالیا، با پیروزی در انتخابات این کشور قرار است در پایان ماه جاری دوره نخست وزیری خود را آغاز کند. خانم ملونی نخستین نخست وزیر زن راست‌گرای افراطی در ایتالیا و اروپا است. او پیش‌تر متعهد شده است که قوانین مهاجرت را سخت‌گیرانه‌تر و مرز‌های ایتالیا را به روی مهاجران بسته‌تر کند.

از جمله وعده‌های او می‌توان به افزایش شتاب در بازگرداندن مهاجران غیرقانونی به کشور مبدا و اجرای قوانین سخت‌گیرانه‌تر پناهندگی اشاره کرد. خانم ملونی همچنین برای جلوگیری از ورود پناهجویان از طریق دریا خواستار محاصره دریایی شمال آفریقا و وضع محدودیت‌های جدیدی برای قایق‌های نجات متعلق به موسسات خیریه شده است.

خانم ملونی پیش از انتخابات ۲۵ سپتامبر در گفتگو با رویترز گفت که از اتحادیه اروپا می‌خواهد به مقام‌های لیبی پول بدهند تا با استفاده از نیروهای پلیس گشت‌ دریایی جلوی مهاجرت پناهجویان به ایتالیا را بگیرند. او چنین اقدامی را منعکس کننده عهدنامه‌ای دانست که در سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا و ترکیه آن‌را امضا کرده‌اند. در این عهدنامه بروکسل به ترکیه برای جلوگیری از ورود مهاجران به اروپا پول پرداخت می‌کند.

بر اساس قوانین کنونی اتحادیه اروپا، پناهجویان از هر کشوری که وارد این اتحادیه می‌شوند، موظفند درخواست پناهندگی خود را در همان کشور ثبت کنند. جورجا ملونی می‌گوید: «اگر ما بگذاریم پناهجویان وارد ایتالیا شوند و جلوی آن‌ها را برای رفتن به شمال ایتالیا و کشورهای دیگر بگیریم، ایتالیا به کمپ پناهجویان اروپا تبدیل خواهد شد.»

ملونی در سال ۲۰۲۱ در فیلمی بر اساس زندگی خود با عنوان «من جورجا هستم» گفت که مهاجرپذیری در مقیاس بزرگ، هویت قومی کشور میزبان را کمرنگ می‌کند. ایتالیا باید از مهاجران مسیحی و مردمی استقبال کند که تا حد امکان با مردم ما سازگار باشند. او همچنین در ماه مارس در پارلمان ایتالیا با «پناهجوی واقعی» خواندن اوکراینی‌ها از دولت خواست که از فرصت استفاده کرده و جلوی مهاجرت غیر قانونی را بگیرد.

میشائیل بوشهویار، موسس گروه بشردوستانه چشم دریا (Sea Eye) است. این گروه یک سازمان غیرانتفاعی و غیرنظامی نجات دریایی است که عملیات نجات پناهجویان را در دریای مدیترانه انجام می‌دهد. قایق‌های این سازمان تا به امروز جان هزاران پناهجو را در آب‌های مرکزی دریای مدیترانه نجات داده است. وی که سیاست‌های سخت‌گیرانه ایتالیا را در راستای تلاش‌های گسترده اروپا برای جلوگیری از ورود پناهجویان می‌داند، می‌گوید: «چشم‌انداز بسیار سخت است. در حال حاضر هیچ بارقه امیدی برای بهتر شدن شرایط مهاجران نمی‌بینم.»

به نظر می‌رسد سرعت و مقیاس اقدامات مهاجرستیز ایتالیا وابسته به شخص وزیر کشور انتخابی آینده است. ماتئو سالوینی، متحد اصلی ملونی که رهبری اتحادیه راستگرایان موسوم به اتحادیه شمالی (Lega Nord) را برعهده دارد، در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وزیر کشور ایتالیا بوده است. او در آن زمان اقدامات سخت‌گیرانه ضدمهاجرتی را ارائه کرد. شدت اجرای برخی از این اقدامات پس از دوره او کاهش یافت. سالوینی اکنون برای عهده‌داری مسئولیت وزارت کشور با هدف احیای این اقدامات به اصطلاح امنیتی اظهار تمایل کرده است.

با این وجود برخی از منابع سیاسی می‌گویند که ملونی فعلا در برابر درخواست سالوینی مقاومت کرده است. او با امید جلب حمایت اتحادیه اروپا از رویکردی کم‌تر مخاصمه‌جویانه برای عهده‌داری وزارت کشور پشتیبانی می‌کند. آندرئا کوستا، رئیس باوباب اکسپیرینس است. گروه او به مهاجرین در ایتالیا یاری‌رسانی می‌کند. آقای کوستا می‌گوید: «فکر می‌کنم جورجا ملونی زیرک‌تر از سالوینی است. به نظر من دولت جدید با نظری بر حمایت اتحادیه اروپا، محتاط‌تر عمل می‌کند.»

پاسخی ارسال کنید

*

*

سه + 13 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!