ابهام در بازار ارز ایران؛ روحانی دخالت دولت در نوسان قیمت را رد کرد

توریست مالزی – حسن روحانی: ارز هنوز قیمت واقعی خود را ندارد و باید به قیمت واقعی خود بازگردد. به گزارش بی بی سی، هم‌زمان با گزارش‌ها از پایین...
توریست مالزی – حسن روحانی: ارز هنوز قیمت واقعی خود را ندارد و باید به قیمت واقعی خود بازگردد.
به گزارش بی بی سی، هم‌زمان با گزارش‌ها از پایین آمدن نسبی قیمت ارز، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، دخالت دولت در بالا بردن قیمت ارز را رد کرده و آن را “تهمت و دروغ” خوانده است. آقای روحانی روز چهارشنبه ۱۱ مهر در جلسه کابینه گفت که دولت “راه‌های سالمی” برای تأمین ارز مورد نیاز خود دارد و “نیازی به این کار ندارد.”
رئیس جمهور ایران گفت که برای تنظیم اختیارات کامل به بانک مرکزی بازار داده شده و این بانک “برای تنظیم بازار همان طور که در دو روز اخیر اقدام کرده قادر است تا سال آینده به همین نحو عمل کند.” بعد از افزایش شدید قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران طی ماه‌های اخیر، ‌در دو روز گذشته قیمت‌ ارز تا حدی کاهش یافته هر چند که نوسان و بلاتکلیفی در این بازار همچنان ادامه دارد.
هم‌زمان با انتشار خبر پایین آمدن قیمت دلار در دو روز گذشته گزارش‌هایی از هجوم دارندگان ارز برای فروش آن و هم‌زمان خودداری بسیاری از صرافی‌‎ها از خرید یا فروش منتشر شد. با وجود آشفتگی بازار ارز، آقای روحانی وضع کنونی ذخایر ارزی ایران را “بهتر از هر زمان دیگری” توصیف کرده و گفته است: “از ابتدای دولت تا امروز بر اساس آخرین آمار امروز بهترین شرایط را در این زمینه دارا هستیم.”
آقای روحانی گفته است که ارز هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده و وعده داده است که دولت برای بازگرداندن ارز به قمیت واقعی‌اش از “هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.” هم‌زمان محمود واعظی، رئیس دفتر آقای روحانی گفته است که از نظر دولت قیمت دلار “پایین‌تر از ۷۵۰۰ تومانی است که در سامانه نیما (سامانه نظام معاملات یکپارچه ارزی) وجود دارد.”
آقای واعظی پیش‌بینی کرده که روند نزولی قیمت ارز ادامه داشته باشد و به مردم هم توصیه کرده که در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که “ماندگاری آن زیاد است و خطر کمتری دارد”. هم‌زمان یکی از نمایندگان مجلس از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران در جلسه غیر علنی مجلس نقل کرده است که دولت برای رفع مشکلات کشور و کالاهای اساسی هیچگونه مشکلی ندارد.
آقای جهانگیری با اشاره به تحریم‌های پیش روی ایران از طرف آمریکا گفته است که “با توجه به تمام فشارهایی که آمریکایی‌ها برای موضوع نفت ایجاد می‌کنند ایران مشتریان نفتی خود را داشته و کار به گونه‌ای پیش می‌رود که هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشته باشد.”
آقای روحانی هم در جلسه هیئت دولت به تحریم‌های آمریکا اشاره کرده و گفته دولت به همین دلیل در مسائل اقتصادی “مقداری با احتیاط قدم برمی‌دارد”. او گفته”آمریکایی‌ها همه اقدامات را علیه ملت ایران انجام دادند و چیزی برای آبان‌ماه باقی نمانده و هیچ کس کلمه ۱۳ آبان را در ذهن خود خطور ندهد چرا که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.” اشاره آقای روحانی به تاریخ تعیین‌شده برای بازگشت دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران با تمرکز بر بازار نفت و انرژی است.
آمریکا گفته قصد دارد صادرات و فروش نفت ایران را به شدت کاهش دهد. ‌همزمان ایران در تلاش است تا با پیدا کردن راهکارهایی مشتریان نفت خود به ویژه خریداران آسیایی مانند هند را حفظ کند.

 

صدور دستور مسدودسازی ۱۷ سایت در حوزه ارز


دادستان تهران گفت: بعد از تاکید ریاست قوه قضاییه برای برخورد با اینگونه اقدامات خلاف قانون، با همکاری پلیس تهران و فتای ناجا دستور مسدودسازی ۱۷ سایت و ۲۶ کانال صادر شده است.
خبرگزاری فارس: عباس جعفری دولت‌آ‌بادی دادستان تهران در حاشیه نشست با مسئولان پلیس پایتخت د رپاسخ به سوالی در رابطه با برخورد با سایت‌هایی که به صورت دروغین و بدون مبنا در رابطه با ارز قیمت گذاری می‌کردند، اظهار کرد: متاسفانه برخی از سایت‌های مرتبط با ارز و سکه به خصوص ظرف یکی دو هفته اخیر با اعلام قیمت‌های لحظه‌ای و دقیقه‌ای ارز، به التهابات دامن می‌زدند که بعد از تاکید ریاست قوه قضاییه برای برخورد با اینگونه اقدامات خلاف قانون، با همکاری پلیس تهران و فتای ناجا ظرف روز گذشته دستور مسدودسازی ۱۷ سایت و ۲۶ کانال صادر شده است.
دادستان تهران خطاب به گردانندگان این سایت‌ها هشدار داد و افزود: در صورتی که بخواهند به این رویه ادامه دهند فیلترینگشان ادامه پیدا خواهد کرد و باید متعهد شوند که در حوزه ارز به التهاب دامن نزنند؛ چرا که قیمت گذاری وظیفه این سایت‌ها نیست.
جعفری دولت آبادی ادامه داد: اقدامی که با همکاری پلیس و دادستانی انجام شد در راستای آرام کردن فضای جامعه بود که بی جهت و بی دلیل قیمت‌ها را بالا می‌برند بنابر این این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد. بقیه آن‌ها نیز احضار خواهند شد و چنانچه به این کار خودشان ادامه دهند حتما دادستانی وفق قانون با آن‌ها برخورد خواهد کرد و اگر متعهد شوند که از این کار‌ها دست بردارند حتما سعی می‌کنیم که کارشان را بتوانند ادامه دهند. بنابر این برخورد با کسانی که دروغ پراکنی کنند یا قیمت بی جهت به مردم اعلام کنند جزو دستور کار بوده است و اقدامات خوبی ظرف ۲۴ ساعت گذشته انجام شده است.
جعفری دولت آ‌بادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این سایت‌ها مجوز داشته اند گفت: این موضوع در دست بررسی است و به دادسرای رسانه و پلیس فتا و تهران این موضوع اعلام شده است برخی البته داخلی و برخی در خارج از کشور هستند که این موضوع در دست بررسی است و اگر غیر مجاز باشند حتما تعطیل خواهند شد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

بیست − نه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!