اعتراض کاربران ایرانی به ساخت “حساب کاربری جعلی” توسط نرم‌‌افزار روبیکا

توریست مالزی – سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) اعلام کرده مجوز اپلیکیشن ایرانی “روبیکا ” به‌علت تخلفات گسترده باطل شده است. علی سعد،...
توریست مالزی – سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) اعلام کرده مجوز اپلیکیشن ایرانی “روبیکا ” به‌علت تخلفات گسترده باطل شده است.

علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا گفته است: “از بهمن ماه ۹۹ پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم و با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و… ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.”

این در حالیست که روابط عمومی روبیکا اعلام کرده این اپلیکیشن هیچگونه مجوزی از ساترا نداشته است که این سازمان بخواهد آن را باطل کند.

به گزارش دویجه وله، برخی کاربران ایرانی می‌گویند نرم‌افزار روبیکا بدون اطلاع برای آن‌ها حساب کاربری روبینو، مشابه ایرانی اپلیکیشن اینستاگرام، ساخته است. به گفته این کاربران اطلاعات و محتوای حساب آنها از اینستاگرام کپی شده است.

Rubika App یک اپلیکیشن ایرانی متهم است که اطلاعات کاربران ایرانی اینستاگرام را به سرقت برده و برای آن‌ها حساب کاربری ساخته است. به گفته برخی کاربران، اپلیکیشن روبیکا برای آنها در سرویس روبینو نه تنها حساب کاربری ایجاد کرده که بیوگرافی و محتوای حساب آنها را از اینستاگرام به این نرم‌افزار منتقل کرده است. سرویس روبینو نسخه ایرانی اینستاگرام محسوب می‌شود.

آرش زاد، کارشناس تکنولوژی در این باره در توییتر خود نوشت: «این کار روبیکا همون الگوی جذب کاربریه که پیام‌رسان سروش انجامش داده بود؛ با این تفاوت که یک مرحله جلوتر رفته و علاوه بر ثبت‌نام فله‌ای کاربرها بدون اطلاع اون‌ها، محتوای اینستاگرام‌شون رو هم کپی کرده. آمارسازی دروغ برای ایجاد محدودیت‌های بیشتر.»

زاد تصریح می‌کند: «سه سال پیش که بحث ثبت‌نام بدون اطلاع کاربرها در پیام‌رسان سروش مطرح شد، اعتراض‌ها به جایی نرسید و درنهایت هم مرکز ملی فضای مجازی گفت هیچ مستندی دریافت نکرده و قضیه ماست‌مالی شد. سروش با همین ترفندها مدعی بود ۱۰ میلیون کاربر داره و براش جشن هم گرفته بود!»

روزنامه تجارت نیوز نیز در گزارشی با اشاره به اینکه هنگام نصب اپلیکیشن روبیکا‌، به صورت خودکار برای کاربران یک حساب روبینو ساخته می‌شود تایید کرد که بدون اجازه افراد پست‌ها و مطالب‌شان را از اینستاگرام به روبینو منتقل شده است. بر اساس این گزارش این اتفاق برای “چهر‌ه‌های فوتبالی، بلاگرها و افرادی که به هر دلیل در اینستاگرام دنبال کننده بالایی دارند رخ داده است”. با این حال برخی کاربران می‌گویند که حتی برای افراد کمتر شناخته شده نیز حساب کاربری ایجاد شده است.

روبیکا در توییتر در پاسخ به یکی از کاربران معترض مدعی شد این حساب‌های کاربری احتمالا توسط افراد دیگری ساخته شده‌اند: «با توجه به اینکه حساب کاربری شما در اینستاگرام ظاهراً پابلیک هست، این اقدام ممکنه توسط هر فردی صورت بگیره و در خود اینستاگرام هم بعضا شاهد چنین مواردی هستیم.»

امیر رشیدی، کارشناس امنیت سایبری این پاسخ را “غیر مسئولانه” خواند و نوشت: «شما باید همین امروز با ارسال ایمیل یا پیام به تمام کسانی که مشکوک به جعل هویت هستند، موضوع را به آنها اعلام کنید و در گزارشی شفاف توضیح دهید چرا و چطور این اتفاق رخ داده. این مسئولیت شما است نه دیگران.»

میلاد نوری، برنامه‌نویس نیز توضیحات روبیکا را قانع کننده ندیده است: «روبیکا می‌گه هرکسی ممکنه برای شما حساب ساخته باشه. از اونجایی که برای عضویت در روبیکا و ساخت حساب حتما باید شماره موبایل رو تایید کنید، ازشون مطالبه کنید شماره موبایلی که به اسم‌تون حساب ساخته شده رو اعلام کنه بعد شماره‌ها رو منتشر کنید ببینیم کیا به اندازه این همه کاربر شماره داشتن.»

بر اساس گزارش‌‌های منتشر شده، روبیکا از شرکت‌های زیر مجموعه همراه اول است و توسط این شرکت خدمات اینترنت و تلفن حمایت می‌شود. روبیکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «سلب شناسه کاربری بدون کسب اجازه از مالک کانال یا صفحه امکان پذیر نیست و از صاحب‌نظران حوزه راهکاری برای حل بهبود فرآیند ثبت کانال و صفحات خواسته است تا با همفکری این مشکل حل شود.»

کاربران برای اطلاع از اینکه آیا در اپلیکیشن برای آن‌ها حسابی باز شده است یا نه مجبور به دانلود و ثبت‌نام در روبیکا هستند. به گفته کارشناسان فضای مجازی این موضوع تعداد دفعات دانلود این نرم‌افزار را افزایش خواهد داد و موفقیت غیر واقعی دیگری را نصیب سازندگان آن خواهد کرد.

در همین حال برخی از کاربران در واکنش به این اتفاق از اپلیکیشن روبیکا به گوگل‌پلی شکایت کرده‌اند و خواستار حذف این نرم‌افزار شده‌اند. برای شکایت در گوگل پلی مراحل زیر را انجام دهید.

از منوی بالا بزنید روی
Flag as inappropriate
و از منوی بعدی گزینه
Copycat or impersonation
رو انتخاب کنید.

 



 



 

پاسخی ارسال کنید

*

*

سه × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!