بازگشت محمد مصدق به خیابان‌های تهران

توریست مالزی – با مصوبه شورای شهر تهران، نام محمد مصدق، نخست‌وزیر ملی گرای ایران، به خیابان های پایتخت بازگشته است. در جریان جلسه علنی شورای شهر تهران، نمایندگان...

توریست مالزی – با مصوبه شورای شهر تهران، نام محمد مصدق، نخست‌وزیر ملی گرای ایران، به خیابان های پایتخت بازگشته است.





در جریان جلسه علنی شورای شهر تهران، نمایندگان نام خیابان نفت در حوالی خیابان میرداماد را به محمد مصدق تغییر دادند. از مجموع ۱۹ نماینده حاضر هر ۱۹ نفر به این طرح رای مثبت دادند. پیش از این اعلام شده بود که یکی از کمیسیون های شورای شهر پیشنهاد تغییر نام خیابان کارگر شمالی به محمد مصدق را تصویب کرده و موضوع آماده رای‌گیری در صحن علنی شورا است. اما در جریان جلسه خیابان دیگری در تهران به نام محمد مصدق تغییر کرد.

نامگذاری معبری در تهران برای یادبود محمد مصدق معمار ملی شدن صنعت نفت ایران که در جریان یک کودتایی بریتانیایی- آمریکایی در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ برکنار شد، همواره از موضوعات بحث برانگیز در سال های پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بوده است. در ماه های اول انقلاب مدتی خیابان پهلوی تهران، محمد مصدق خوانده می شد اما سرانجام این خیابان به صورت رسمی به ولیعصر تغییر نام داد.

یکی از علل خودداری از نامگذاری معبری در تهران به نام آقای مصدق، ابراز ناخرسندی رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران با دست کم بخشی از مواضع و کارنامه سیاسی او بوده است.

تغییر نام خیابان هایی که اسامی شناخته شده ای دارند، در مواردی انتقادهایی را در پی داشته است. از جمله این انتقادات به تغییر نام بزرگراه نیایش تهران بود که پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی به نام او تغییر کرد.


پاسخی ارسال کنید

*

*

6 + 11 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!