برنامه آمریکا برای ایجاد یک پیمان نظامی علیه ایران

توریست مالزی – سخن بر سر ایجاد یک پیمان نظامی از نوع پیمان ناتو علیه جمهوری اسلامی ایران است. دولت آمریکا بر آن است تا از طریق همراه ساختن...
توریست مالزی – سخن بر سر ایجاد یک پیمان نظامی از نوع پیمان ناتو علیه جمهوری اسلامی ایران است. دولت آمریکا بر آن است تا از طریق همراه ساختن کشورهای خاورمیانه، با گسترش نفوذ ایران در این منطقه بحران‌زده مقابله کند.
به گزارش دویچه وله، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرده است که دولت ترامپ سیاست ایجاد یک پیمان نظامی علیه ایران را با جدیت دنبال می‌کند. وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که برنامه ایجاد چنین پیمانی در دست تهیه است و به‌زودی این پیمان نظامی شکل خواهد گرفت.
مایک پمپئو در گفت‌وگویی تلویزیونی با فرستنده “فاکس‌بیزینس نت‌ورک” خبر از برنامه دولت ترامپ در زمینه ایجاد یک پیمان نظامی علیه ایران داد. خبر مربوط به تاسیس “ناتو”ی عربی علیه ایران، موضوعی نیست که برای نخستین بار مطرح شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در همان نخستین ماه‌های زمامداری‌اش از برنامه خود برای ایجاد چنین پیمان نظامی سخن گفته بود. ترامپ در همین رابطه با رهبران کشورهای عربی منطقه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
اما آنچه در سخنان مایک پمپئو در مصاحبه تلویزیونی او تازگی دارد، این است که برنامه ایجاد چنین پیمانی در دست تهیه بوده و چنین پیمانی به‌زودی ایجاد خواهد شد. وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از ایجاد یک “اتحاد تاریخی” جدید سخن گفته است. ائتلافی نظامی که هدف از ایجاد آن مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه اعلام شده است.
نشریه “نیوزویک” نیز به نقل از مصاحبه یاد شده پمپئو نوشته است که به گفته وزیر امور خارجه آمریکا شمار زیادی از کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند تا در این پیمان نظامی علیه ایران مشارکت کنند. پمپئو اعلام کرده است طرح این پیمان به‌زودی آماده خواهد شد. وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که این پیمان نظامی باعث “ثبات بیشتر خاورمیانه در سال‌های آینده” خواهد شد. به گفته پمپئو، این پیمان جنبه واکنشی نسبت به اقدامات ایران ندارد، بلکه به گونه‌ای فعال علیه اقدامات بی‌ثبات کننده این کشور عمل خواهد کرد.
پمپئو در پاسخ این پرسش که آیا آمریکا توانایی ایجاد پیمانی نظامی از نوع ناتو علیه ایران را دارد یا خیر، گفت: «کاملا. من یقین دارم که ما قادر به چنین کاری هستیم. به باور من، هر کشوری می‌تواند بفهمد که چنین ائتلافی در راستای منافع و مصالح آن‌ قرار دارد. اکنون ما باید روی جزئیات این برنامه کار کنیم، تا بتوانیم آن را آماده کنیم.»
نشریه “نیوزویک” سخنان مایک پمپئو را بخشی از سیاست عمومی دولت ترامپ درباره ایران ارزیابی می‌کند. باید یادآور شد که دونالد ترامپ در نطق سالانه خود در برابر نمایندگان کنگره آمریکا، رژیم ایران را یک “دیکتاتوری فاسد” و بزرگ‌ترین پشتیبان تروریسم در جهان معرفی کرده بود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هجده + چهارده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!