جهان ۱۰ ثانیه به آخرالزمان نزدیک‌تر شد؛ «فقط۹۰ ثانیه تا پایان کار دنیا مانده»

توریست مالزی – با توجه به رخدادهای یک سال گذشته، به خصوص اینکه هر لحظه امکان دارد روسیه متعاقب حمله نظامی به اوکراین از سلاح اتمی استفاده کند، دانشمندان...
توریست مالزی – با توجه به رخدادهای یک سال گذشته، به خصوص اینکه هر لحظه امکان دارد روسیه متعاقب حمله نظامی به اوکراین از سلاح اتمی استفاده کند، دانشمندان روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه زمان نمادین برای رسیدن آخرالزمان را ده ثانیه کاهش دادند.

به گزارش یورونیوز، دانشمندان یک سازمان آمریکایی در ۷۶ سال گذشته هر ساله در ماه ژانویه میزان احتمال نابودی نوع بشر را به طور نمادین اندازه‌گیری کرده‌اند. تا همین چند سال پیش، معیار اصلی تعیین ساعت آخرالزمان خطر ناشی از سلاح‌های هسته‌ای بود؛ ولی رفته رفته با تغییر و تحولات جهانی، شاخص‌های دیگری همچون شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی، خطر استفاده از سلاح‌های زیستی (بیولوژیک) و خطرات دروغ‌پراکنی از سوی کشورهایی همچون روسیه نیز به آن اضافه شد.

با لحاظ کردن تمامی مولفه‌های ذکر شده و با رصد ویژه تحولات جنگ اوکراین، اعضای «بولتن دانشمندان اتمی» امروز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳، فاصله زمانی تا نیمه‌شب را تنها نود ثانیه اعلام کردند. افزایش تحرکات نظامی چین، افزایش آزمایش‌های موشکی کره شمالی، و همچنین افزایش میزان ذخایر غنی‌سازی ایران از جمله دلایل ذکر شده برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به لحظه آخرالزمان ذکر شد.

ساعت آخرالزمان چیست؟
دانشمندان دانشگاه شیکاگو که بر روی پروژه‌ای تخت عنوان «پروژه منهتن» تحقیق می‌کردند، در سال ۱۹۴۵ خبرنامه‌ای به نام «بولتن دانشمندان اتمی» را راه اندازی کردند. با گذشت دو سال از آغاز فعالیت این گروه، آن‌ها اولین ساعت رسیدن به نقطه آخرالزمان را در سال ۱۹۴۷ میلادی مشخص کردند. در این هفتاد و شش سال، دانشمندان ۲۵ بار مجبور شدند زمان‌سنج خود را باز تنظیم کنند. هر چه عقربه‌های این ساعت به نیمه ‌شب نزدیک‌تر باشد یعنی اینکه به پایان کار دنیا نیز نزدیک‌تر می‌شویم و هر چه از این فاصله بیشتر باشد یعنی اینکه میتوان به بقای بشریت بیشتر امیدوار بود.

در سال ۱۹۴۷ اولین باری که دانشمندان این زمان‌سنج را اعلام کردند، عقربه‌های آن هفت دقیقه تا نیمه شب فاصله داشت. دو سال بعد در سال ۱۹۴۹ درست زمانی که اتحاد سابق جماهیر شوروی اولین بمب اتمی خود را آزمایش کرد، عقربه دقیقه‌شمار نیز به سه دقیقه تا نیمه شب تغییر وضعیت داد. تا اینکه در سال ۱۹۹۱، با کاهش تنش‌های جنگ سرد و حصول توافق بین ایالات متحده و اتحاد سابق جماهیر شوروی برای کاهش ذخایر هسته‌ای خود، دقیقه‌شمار تا ۱۷ دقیقه به نیمه شب عقب رفت و به عبارتی نقطه‌ای امیدوار کننده در تحولات جهانی محسوب می‌شد و همین هم سبب شد که در آن سال بیشترین فاصله نمادین تا آخرالزمان ثبت شود.

درست برعکس این قضیه در سال ۲۰۲۰ رخ داد یعنی این قدر به لحظه آخرالزمان نزدیک شدیم که نیاز به اندازه‌گیری ثانیه‌شمار بود. در آن سال، بولتن دانشمندان اتمی فاصله بشر تا نابودی کامل را تنها ۱۰۰ ثانیه اعلام کرد. از آن سال به بعد، در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز ثانیه‌شمار همچنان بر روی ۱۰۰ ثانیه تا نیمه‌شب باقی ماند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 − یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!