خواص جلبک دریایی (Seaweed) برای سلامت و زیبایی

توریست مالزی – جلبک، دارای مزایای سلامتی فراوانی است که برخی از آن ها شامل کاهش سطح کلسترول، افزایش ایمنی، افزایش تعداد سلول های خونی ، کاهش سمیت کلیه...
توریست مالزی – جلبک، دارای مزایای سلامتی فراوانی است که برخی از آن ها شامل کاهش سطح کلسترول، افزایش ایمنی، افزایش تعداد سلول های خونی ، کاهش سمیت کلیه ها، کنترل آسم برونش و افزایش آنتی اکسیدان ها است.جلبک، آبی – سبز و مارپیچی است. این شکل مارپیچی دلیل نام جلبک است. به گونه سیانوباکتریوم تعلق دارد.

ارزش غذایی جلبک
براساس پایگاه ملی مواد مغذی، مواد غذایی یافت شده در جلبک به ازای هر ۱۰۰ گرم جلبک، شامل ۲۹۰ kcal انرژی، ۵۷ گرم پروتئین، ۲۴ گرم کربوهیدرات، ۷ گرم چربی، ۳ گرم قند و ۳ گرم فیبر رژیمی است.

مواد معدنی و مفید یافت شده در آن شامل ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم، ۲۸ میلی گرم آهن، ۱۹۵ میلی گرم منیزیم، فسفر میلی گرم فسفر، ۱۰۴۸ میلی گرم سدیم و ۲ میلی گرم روی روی است.

ویتامین های یافت شده در جلبک عبارتند از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید فولیک، ویتامین B6، C، A، E و ویتامین K. همچنین شامل حدود ۱۸ – ۲۲ آمینو اسید است، که بدن انسان به آنها نیاز دارد. هم چنین منبع خوبی از مواد مغذی کم مصرف نظیر بتا کاروتن موجود در ویتامین A و مواد معدنی نظیر روی، کلسیم، منیزیم، آهن و فسفر نیز است.

فواید سلامتی جلبک
۱. هضم آسان
دیواره سلولیشان از موکوپولی ساکارید تشکیل یافته است که قندهای پیچیده ای هستند بنابراین حتی دیواره سلولی آن را هم می توان هضم کرد، بر خلاف سلولز در گیاهان.هم چنین برای باکتری های پروبیوتیکی مانند لاکتوباسیلوس، که در سیستم گوارشی ما زندگی می کند، مفید است.

۲. جلبک برای کاهش سطوح کلسترول
جلبک در کاهش سطح کلسترول خون مفید است و HDL یعنی سطوح کلسترول خوب را بالا می برد.وجود گاما – لینولنیک اسید در آن باعث کاهش کلسترول خون می شود.

۳. جلبک برای جلوگیری از مسمومیت جیوه
مسمومیت ناشی از جیوه برای بسیاری از حیوانات، و همچنین انسان ها، نگران کننده است.غلظت های غیر آلی جیوه بیشتر در کلیه ها یافت می شود و آن ها اندام هایی هستند که بدترین تاثیر را می گیرند.مطالعات نشان داده اند که جلبک به طور قابل توجهی میزان سمیت جیوه و آسیب های کلیوی ناشی از سمیت در موش ها را کاهش می دهد.

۴. ویژگی های ایمن سازی جلبک
مطالعات مختلف در مورد جلبک خواص ایمن سازی آن را آشکار کرده اند.این ویژگی ها شامل تولید مغز استخوان، تیموس، رشد طحال، افزایش تولید گلبول های سفید خون و افزایش تعداد هموگلوبین می باشند.

۵. افزایش تعداد گلبول های قرمز با جلبک
علاوه بر بهبود سیستم ایمنی که در بخش سلامت نمناک گفته شد ، جلبک نیز می تواند در بهبود شمارش گلبول های قرمز موثر باشد.مطالعه ای که بر روی شهروندان مسن انجام شد، نشان داد که پس از ۱۲ هفته مصرف جلبک، تعداد گلبول های قرمز خون به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

۶. جلبک برای کنترل سرطان
جلبک منبع گیاهی بتا کاروتن و فایکوسیانین است.این بیوشیمی ها دارای خواص ضد سرطانی هستند. محققان بر این باورند که فایکوسیانین می توانند سموم مخرب DNA مانند پراکسینیتریت را تغذیه کنند و به کنترل سلول های سرطانی کمک کنند. هم چنین نقشی در کنترل قابل توجه سرطان کبد دارند.

۷. ویژگی های ضد التهابی جلبک
مصرف منظم جلبک التهاب را کاهش می دهد.وقتی به موش های آزمایشگاهی که ورم مفاصل داشتند، جلبک داده شد، التهاب مفاصل به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

۸. جلبک برای کاهش سمیت شیمی درمانی
پزشکان در طی درمان سرطان ممکن است پیشنهاد شیمی درمانی را بکنند. سیس پلاتین یک عامل شیمی درمانی است،که در شیمی درمانی استفاده می شود و می تواند باعث شود سموم در کلیه ها جمع شوند.مصرف جلبک عوارض جانبی ناشی از سیس پلاتین را کاهش می دهد.

۹. جلبک برای محافظت از کبد
بیلی پروتئین فایکوسیانین موجود در جلبک، دارای خواص حفاظتی از کبد هستند. تحقیقات نشان داد که اثرات کبد، هنگامی که با مواد شیمیایی هپاتوتوکسیک مثل کربن تتراکلرید درمان شد، تا حد زیادی کاهش یافت. این مطالعه نشان داد که جلبک به محافظت از سلول های کبد نیز کمک می کند.

۱۰. جلبک یک کاهنده میزان کم خونی
تحقیقات نشان می دهند که جلبک به کاهش کم خونی کمک می کند، شرایطی که در آن تامین خون به بافت ها محدود می شود.

۱۱. جلبک برای کنترل آسم برونش
جلبک همچنین برای کنترل آسم برونش مفید است.مطالعات نشان می دهند که مصرف ۱ گرم از عصاره جلبک در روز، می تواند اثرات خوبی در برابر آسم برونش داشته باشد.این امر در مورد آسم خفیف و متوسط نیز صادق است.

۱۲. ویژگی های آنتی اکسیدانی جلبک
جلبک منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست، مثل فایکوسیانین که به مهارCOX2، هیدروکسیل، پراکسیل و رادیکال های آزاد کمک می کند.

۱۳. جلبک برای تاخیر در پیری پوست
جلبک شامل تیروزین، ویتامین E، توکوفرول و سلنیوم است که همه آن ها به خاطر تاثیرات ضدپیریشان شناخته شده اند.تیروزین پیری زودرس سلول های پوست را کاهش می دهد.

خمیری را با مخلوط کردن مقداری آب با جلبک درست کنید و آن را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند و سپس بشویید. این باعث می شود که پوست شما به طرز شگفت انگیزی نرم و زیبا شود و از علائم پیری مانند چین و چروک جلوگیری می کند.

۱۴. جلبک برای تقویت رشد مو
استفاده موضعی از جلبک می تواند رشد مو را تسریع بخشد. علاوه بر مصرف خوراکی اش، این جلبک به عنوان یک ماده در شامپو و نرم کننده ها هم استفاده می شود. هم چنین پروتئین هایش می توانند باعث کاهش ریزش مو شوند.

چگونه می توان جلبک را مصرف کرد؟
می توانید به صورت قرص و یا پودر مصرفش کنید. قرص ها را قبل از غذا بخورید، و حتما با آب مصرف شود. در مالزی و کشورهای جنوب شرق آسیا به عنوان اسنک نیز مصرف می شود. شما می توانید هر بار مقداری از آن را در روز بخورید. فقط شب ها نباید مصرف شود.

هشدار
مکمل های غذایی مثل جلبک ها ممکن است با دارو تداخل ایجاد کنند، پس باید بعد از مشورت با پزشک، آن ها را مصرف کنید. گاهی اوقات می تواند آلوده به فلزات سنگین باشد، که سمی هستند در نتیجه، از جای معتبر خرید کنید.

فنیل کتونوری یک مشکل متابولیکی است که در آن آمینو اسید فینیل آلانین نمی تواند متابولیزه شود پس چنین افرادی باید از مصرف جلبک اجتناب کنند و از دادن جلبک به کودکان بدون مشاوره پزشکی خودداری کنید.

اثرات جانبی و عوارض جلبک
کاملاً مهم است که باید از کیفیت و خلوص آنها مطمئن باشید. به خصوص، مانند هر چیزی که از دریا می آید، مطمئن شوید که فقط جلبکی که خریداری می کنید، عاری از آلودگی است.جلبک آلوده می تواند موجب موارد زیر شود:

آسیب کبدی
درد معده
تهوع
استفراغ
ضعف
تشنگی
ضربان قلب سریع
شوک و حتی مرگ.
همچنین برخی از منابع اظهار می دارند که زنان باردار و کودکان نباید جلبک ها را مصرف کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 × 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!