دبیرکل سازمان ملل: به بحران غوطه، ‘جهنم روی زمین’ پایان دهید

توریست مالزی – آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از غوطه‌شرقی به عنوان “جهنم روی زمین” یاد کرده و خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این منطقه سوریه شده است....



توریست مالزی – آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از غوطه‌شرقی به عنوان “جهنم روی زمین” یاد کرده و خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این منطقه سوریه شده است. همزمان سازمان ملل از ایران، روسیه و ترکیه و آمریکا خواسته با اعمال نفوذ بر طرفین مخاصمه مانع ادامه بمباران‌ها و کشتار غیرنظامیان در غوطه شرقی شوند.


به گزارش بی بی سی، دبیرکل سازمان ملل متحد که در شورای امنیت سخن می‌گفت همزمان خواستار برقراری آتش‌بس در غوطه شرقی با هدف ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و رسیدگی به وضعیت مجروحان حملات هوایی ارتش سوریه شده است. حملات جنگنده‌های نیروی هوایی سوریه به غوطه شرقی در حومه دمشق، در چند روز گذشته شدت یافته و آن طور که نهادهای حقوق بشری وامدادی گزارش کرده‌اند صدها غیرنظامی از جمله چندین کودک در جریان این بمباران‌ها جان باخته‌اند.

دولت سوریه مدعی است جنگنده‌هایش مواضع گروه های شورشی- که دمشق آنها را “تروریست” می‌خواند- را هدف می گیرد اما گزارش‌های متعددی از کشته شدن غیرنظامیان در مناطق مسکونی غوطه‌شرقی مخابره شده است.

 

‘فاجعه انسانی’


دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با اشاره به وخامت اوضاع در مناطق محاصره شده گفت: “به عقیده من غوطه شرقی دیگر توان صبر کردن ندارد. این یک فاجعه انسانی است که مقابل چشمان ما در حال روی دادن است و من نباید اجازه دهیم که این تراژدی به فجیع‌ترین شکل ممکن ادامه یابد.”

در همین حال، روسیه، یکی از اعضای دائم شورای امنیت، برای بررسی وضعیت در غوطه شرقی، از شورای امنیت درخواست تشکیل جلسه اضطراری کرده است. آن طور که گزارش شده تنها از روز یکشنبه گذشته به این سو نزدیک به ۲۵۰ نفر در حملات هوایی ارتش سوریه کشته شده‌اند.

همچنین یان اگلند، رئیس امدادرسانی سازمان ملل متحد برای سوریه از قدرت‌هایی که درگیر جنگ سوریه هستند خواسته است تا از نفوذ خود برای توقف درگیری‌ها برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه استفاده کنند. آقای اگلند گفته است روسیه، ایران، آمریکا و ترکیه باید چنین نقشی ایفا کنند. او گفته است محاصره غوطه‌شرقی بسیار بدتر از چیزی بود که شهر حلب تجربه کرد.

 

در غوطه شرقی چه خبر است؟


نیروهای هوادار دولت سوریه با حمایت روسیه از یکشنبه شب به حملات خود برای پس گرفتن آخرین منطقه عمده تحت کنترل پیکارجویان شدت بخشیده‌اند. فیراس عبدالله، از ساکنان غوطه شرقی گفته است “جایی برای پنهان شدن نداریم.” او می‌گوید: می‌توانیم صدای فریاد و گریه زنان و کودکان را از خانه‌هایشان بشنویم.”  راکت و خمپاره “مانند باران بر سرمان می‌بارد و جایی برای پنهان شدن از این کابوس نداریم.”

به گفته فعالان سوری در میان کشته‌شدگان ۵۰ کودک دیده می‌شوند. طی این روزها ۱۲۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند. سازمان ملل متحد خواهان برقراری آتش‌بس در این مناطق برای ارائه کمک به مردم غیرنظامی و تخلیه مجروحان شده است. شرقی در کنترل گروه اسلامگرای جیش‌اسلام است. “هیئت تحریر شام” که ائتلافی از گروه‌های جهادی است، در این منطقه فعال است.

اوضاع در غوطه شرقی چقدر بد است؟


فعالان سوری می‌گویند خشونت‌ها در این منطقه که از سوی ایران و روسیه متحدان سوریه و ترکیه به عنوان منطقه “عاری از خشونت” شناخته شده از زمان حمله شیمیایی در سال ۲۰۱۳ در بدترین وضعیت است. این فعالان می‌گویند حداقل ده شهرک و روستا در غوطه شرقی روز سه‌شنبه بمباران شدند. یک گروه امداد محلی گفته است “مردم جایی برای فرار ندارند.” مردم این منطقه با معضل گرسنگی هم مواجه هستند و این باعث کاهش توان آنها در فرار هم شده است.

یک سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است حداقل شش بیمارستان روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هدف قرار گرفتند. از نوامبر سال پیش تا کنون دولت سوریه تنها اجازه ورود یک کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه به این منطقه را داده است. مردم این منطقه با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند.

قیمت یک بسته نان در غوطه شرقی ۲۲ بار گران‌تر از قیمت نان در سایر مناطق سوریه است. گفته می‌شود ۱۲ درصد کودکان زیر ۵ سال این منطقه دارای سوء تغذیه هستند.


پاسخی ارسال کنید

*

*

6 − دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!