درخواست حمله به ایران و تشدید نگرانی از شعله‌ورشدن جنگی تازه

توریست مالزی – مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا با ابراز نگرانی عمیق از پیگیری‌های جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای طراحی حمله نظامی به ایران، سخنان او...
توریست مالزی – مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا با ابراز نگرانی عمیق از پیگیری‌های جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای طراحی حمله نظامی به ایران، سخنان او را باعث شتاب دادن به جنگ واشنگتن علیه تهران می‌دانند.
به گزارش دویچه وله، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش تازه خود، نگرانی‌ مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا را نسبت به سخنان جان بولتن، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا بازتاب داده و نوشته است که این سخنان می‌تواند به برنامه‌ریزی برای مواجهه و درگیری با ایران “شتاب‌دهنده” باشد.
این مقامات همزمان به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اشاره کرده‌ و گفته‌اند آقای ترامپ با این برنامه خروج نیروهای نظامی از منطقه، قدرت و نفوذ خود را در خاورمیانه از دست می‌دهد.
آقای بولتون، مشاورامنیت ملی آمریکا، سال گذشته از وزارت دفاع آمریکا خواست تا گزینه نظامی برای مواجهه با تهران را تهیه کند. پیش از این ژنرال جیم متیس، وزیر سابق دفاع آمریکا و دیگر مقام‌های این وزارتخانه درباره بررسی تحرکات و اقدام‌های تهران هشدار داده بودند. این هشدارها زمانی جدی‌تر شد که به نوشته نیویورک تایمز، ستیزه‌جویان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران سپتامبر گذشته، سه خمپاره یا موشک به محوطه سفارت آمریکا در بغداد شلیک کردند که تلفات جانی در بر نداشت.
همین حمله‌ مسلحانه که تنها خسارت مالی به‌بار آورد اما باعث شد بولتون طراحی گزینه‌های نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را پیگیری کند. وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به درخواست آقای بولتن برای مقابله با ایران، که نخستین بار روزنامه “وال استریت ژورنال” آن را منتشر کرد، طرح چند ژنرال آمریکا برای حمله‌های هوایی به تأسیسات نظامی ایران را ارایه داد. اگرچه گفته شد این طرح‌ها بیشتر جنبه نمادین دارند ولی آقای متیس و دیگر مقام‌های نظامی وزارت دفاع با اقدامات تلافی‌جویانه به این شکل، مخالفت کردند و معتقد بودند که این واکنش در قبال تهران ناچیز و مختصر است.
بولتون پس از برعهده گرفتن پست مشاور امنیت ملی بعد از اچ‌ آر مک‌ مستر، تلاش کرده است سیاست‌های دولت ترامپ در راستای انزوای هر چه بیشتر ایران و فشار به حکومت آن باشد. بولتون در ماه نوامبر(آبان) ضمن تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران به شکلی قابل‌ملاحظه افزایش خواهد یافت گفت: «ما آنقدر فشار بر آن‌ها [حکومت ایران] را ادامه می‌دهیم تا صدای خرد شدن استخوانشان در بیاید.» پیش از این آقای بولتون به‌ عنوان یک شهروند عادی نیز خواستار حمله نظامی ایالات متحده به ایران و تغییر رژیم در تهران شده بود.
نیویورک تایمز، سیاست این مشاور امنیت ملی کاخ سفید را بازتابی از رویکرد چهره‌ای می‌داند که یکی از مقامات دولت جورج دبلیو بوش، علیه مقامات جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است. اگرچه آقای بولتون در کار خود به موفقیت‌هایی هم دست یافته، برای مثال او توانست آقای ترامپ را قانع کند از توافق اتمی با ایران خارج شود، اما درباره ماندن نیروهای نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه با هدف مقابله با گسترش نفوذ ایران ناکام بوده است.
گرت مارکیس، یک سخنگوی شورای امنیت ملی گفته است که مرکز “N.S.C”، مسئولیت هماهنگی سیاست‌ها و ارایه گزینه‌های مختلف به رییس جمهوری آمریکا و نیز پاسخ به تهدیدات را بر عهده دارد. اشاره او به سخنان مقام‌هایی است که می‌گویند: «بولتون نمی‌خواهد دیدگاه‌های مخالف را بشنود، از درز اخبار متنفر است و می‌خواهد همه‌ چیزهایی را که به دست رئیس‌جمهور می‌رسد، کنترل کند.»
البته در حلقه مشاوران ارشد ترامپ، بولتون ۷۰ ساله، تنها کسی نیست که طرفدار اعمال گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران باشد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در دانشگاه آمریکایی قاهره اعلام کرد: «کشورها به شکل فزاینده‌ای متوجه می‌شوند باید با آنها(حکومت ایران) مقابله کنند، نه اینکه در آغوش آنها قرار بگیرند.»
اوایل همین ماه، پمپئو به ایران درباره ارسال سه موشک فضاپیما هشدار داد و آنها را پیش‌زمینه‌ای برای آزمایش تکنولوژی موشکی‌ای دانست که برای حمل کلاهک به ایالات متحده و دیگر کشورها لازم است. مقامات وزارت دفاع آمریکا همچنان معتقدند که همه گزینه‌های نظامی و مقابله علیه تهران باید بررسی شود تا “ریسک تشدید تنش‌ها” کمتر ‌شود.
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت “نیوزمکس” در گزارشی با انتقاد از موضع اطرافیان ترامپ در قبال ایران می‌نویسد: ترامپ رییس جمهوری امریکا در توئیت یکشنبه شب خود نوشت:” جنگ‌های بی‌پایان را متوقف کنید”. اگر او واقعا در گفته‌اش صادق و جدی است بهتر است نگاهی به مشاور امنیت ملی‌اش بیندازد. به نظر می‌رسد برای جان بولتون جنگ امریکا با ایران یک رویای شیرین است که می‌خواهد آن را تحقق بخشد.
“بولتون در ماه سپتامبر گذشته، زمانی که شبه نظامیان شیعه در بغداد سه خمپاره به سوی منطقه سبز شلیک کردند با برگزاری جلسات اضطراری به پنتاگون دستور داد تا تا فهرستی از اهداف نظامی و حساس در ایران را برای اقدام نظامی احتمالی و تلافی‌جویانه آمریکا در اختیار او قرار دهد.
“وال استریت ژورنال” در این‌باره اشاره کرده است که مقام‌های نظامی آمریکایی از این رفتار و درخواست بولتون بهت‌زده شده بودند. “میرا ریکاردل” قائم ‌مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که از دید بولتون اقدام شبه نظامیان شیعه در منطقه سبز بغداد مصداق اعلام جنگ ایران به امریکا بوده و امریکا باید واکنش متناسب و قاطعی از خود نشان دهد.
بولتون سالهاست که معتقد است رویارویی نظامی امریکا با ایران غیرقابل اجتناب است و از این موضوع استقبال می‌کند. او در سال ۲۰۱۵ میلادی در “نیویورک تایمز” یادداشتی را منتشر کرد که در آن خواستار متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق بمباران شده بود. او همچنین تاکید کرد که باید رویکرد “تغیر رژیم” را علیه نظام سیاسی ایران در پیش گرفت. زمانی که ترامپ اعلام کرد که خواستار خروج دو هزار نیروی نظامی امریکایی از سوریه است، بولتون بلافاصله اعلام کرد که پیش‌شرط این موضوع نابودی کامل داعش و خروج نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان نزدیک به ایران از سوریه و تضمین حفاظت از کردها خواهند بود. در نتیجه، از دید او با تعیین چنین پیش‌شرط‌ها و خطوط قرمزی نیروهای امریکایی باید در سوریه باقی بمانند. آیا او بدون جنگ می‌تواند اسد را راضی کند که از متحدان‌اش به خصوص ایران بخواهد که سوریه را ترک کنند؟
بولتون متحدی نیز دارد: مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا. او هفته گذشته در قاهره در جریان یک سخنرانی گفت که سیاست امریکا مقابله با ایران در سوریه است. او همچنین گفت امریکا حزب‌الله لبنان را برسمیت نمی‌شناسد و از آن گروه به عنوان عامل ایران یاد کرد.
باید پرسید پمپئو چگونه می‌خواهد به صورت مسالمت‌آمیز و بدون جنگ حزب‌الله را از لبنان بیرون کند؛ آن هم زمانی که اسرائیل در جنگی طولانی‌مدت در سال ۲۰۰۶ میلادی نتوانست این کار را انجام دهد و حزب الله در لبنان باقی ماند؟ پمپئو درباره حملات اخیر نظامی اسرائیل علیه مواضع نزدیک به ایران در سوریه نیز گفت که امریکا از تلاش‌های اسرائیل برای متوقف کردن ایران در سوریه و جلوگیری از تبدیل شدن سوریه به لبنانی دیگر حمایت می‌کند.
این سایت در ادامه می‌نویسد: “پرسش اصلی اما درباره بولتون و پمپئو نیست چرا که موضع آنان مشخص است. پرسش اساسی باید از شخص ترامپ باشد. آیا او از خواست بولتون برای حمله نظامی به ایران مطلع است؟ آیا او بولتون را مجاز به تصمیم‌گیری در این باره ساخته است؟ آیا او از بولتون خواسته تا این اظهارات تند را علیه ایران بیان کند و اگر پاسخ مثبت است چرا و هدف او چیست؟ در حالی که ترامپ می‌گوید امریکا می‌خواهد از جنگ‌های خاورمیانه خارج شود، پمپئو می‌گوید: “اما زمانی که عقب‌نشینی هرج و مرج به همراه نداشته باشد”. آیا ترامپ به دنبال جنگ با ایران است؟ آیا او می‌داند این فاجعه‌ای برای خاورمیانه و اقتصاد جهانی خواهد بود؟ او باید به نتیجه جنگ امریکا در عراق به فرمان جورج دابلیو بوش نگاه کند. لفاظی‌های پمپئو و بولتون نشان می‌دهند افرادی که اطراف ترامپ هستند اعتقادی به این شعار ندارند: جنگ‌های بی‌پایان را متوقف کنید”.
همزمان با لفاظی‌های جنگ‌طلبانه بولتون و افشاگری درباره قصد او برای جنگ با ایران تلویزیون اسرائیل روز سه شنبه مدعی شد که نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل -پیش از به ادعای رژیم اسرائیل عملیات اطلاعاتی و ربایش اسناد در ایران- از ترامپ رییس‌جمهوری امریکا خواسته بود تا در صورتی که ماموریتی با مشکل مواجه شود از حمایت امریکا برخوردار شود.
این تلویزیون در ادامه افزوده است او از ترامپ خواسته تا در صورت نیاز به نجات جاسوسان و ماموران اطلاعاتی اسرائیلی حین ماموریت سرقت اسناد به ادعای موساد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، آمریکایی‌ها وارد عمل شوند. در این گزارش گفته نشد ترامپ به این درخواست چه پاسخ داده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دوازده + سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!