رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان بر اساس اشتغال فارغ‌التحصیلان/ نام ایران در این فهرست نیست

توریست مالزی – تا پایان تابستان امسال، سهم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران از کل جمعیت بیکار کشور به ۴۰.۹ درصد افزایش یافت. طبق آخرین نتایج نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسه‌های...
توریست مالزی – تا پایان تابستان امسال، سهم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران از کل جمعیت بیکار کشور به ۴۰.۹ درصد افزایش یافت.

طبق آخرین نتایج نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی تایمز THE درباره میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان ۲۵۰ دانشگاه‌ جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی، دانشگاه‌های MIT (امریکا)، موسسه فناوری کالیفرنیا Caltech (امریکا)، دانشگاه هاروارد (امریکا)، دانشگاه کمبریج (انگلیس) و دانشگاه استنفورد (امریکا) همچون سال گذشته، در ردیف اول تا پنجم جدول جهانی اشتغال فارغ‌التحصیلان قرار گرفتند و رتبه‌های ششم تا دهم جدول به دانشگاه‌های آکسفورد (انگلیس)، دانشگاه توکیو (ژاپن)، دانشگاه ملی سنگاپور (سنگاپور)، دانشگاه پرینستون (امریکا) و دانشگاه ییل (امریکا) اختصاص یافت.

به گزارش اعتماد، نکته مهم در جدول سال ۲۰۲۲، ارتقای رتبه تعداد زیادی از دانشگاه‌هاست. به عنوان مثال، دانشگاه آکسفورد (امریکا) در سال ۲۰۲۱ در ردیف ۸ جدول بوده و در سال جاری میلادی به ردیف ۶ ارتقا پیدا کرده، دانشگاه پرینستون (امریکا) از رتبه ۱۰ در سال ۲۰۲۱، به رتبه ۹ ارتقا پیدا کرده، امپریال کالج لندن از رتبه ۱۸ به رتبه ۱۶، دانشگاه بوستون (امریکا) از رتبه ۳۶ به ۲۲، دانشگاه آریزونا (امریکا) از رتبه ۸۸ به ۳۴، دانشگاه تکنولوژی دانمارک از رتبه ۱۰۹ به ۸۸، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان از رتبه ۱۰۳ به رتبه ۹۹، دانشگاه هنر فرانسه از رتبه ۱۵۴ به ۱۳۱، دانشگاه علوم و تکنولوژی چین از رتبه ۱۵۸ به ۱۴۷، دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ از رتبه ۱۷۹ به ۱۵۹، دانشگاه امریکایی امارات متحده عربی از رتبه ۲۰۰ به ۱۸۵ و….. که ارتقای رتبه دانشگاه‌ها در فهرست جهانی ۲۰۲۳ -۲۰۲۲ تایمز حکایت از تلاش متولیان آموزش عالی در این کشورها برای کسب جایگاه پایدارتر در بازار اشتغال جهانی دارد. نکته دیگر اینکه در فهرست جهانی THE درباره رتبه‌بندی ۲۵۰ دانشگاه بابت میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان، هیچ نامی از دانشگاه‌های ایران نیست در حالی که در این فهرست، غیر از دانشگاه‌های اروپای غربی، دانشگاه‌های لبنان، ترکیه، قطر، عربستان، امارات، تایوان، تایلند، مصر، کره جنوبی، مکزیک، برزیل، آرژانتین، شیلی، مراکش، ماکائو (شبه جزیره‌ای در دریای چین و مستعمره پیشین پرتغال) و تایلند هم قرار گرفته‌اند.

رتبه‌بندی THE درباره میزان اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان، مستند به نتایج نظرسنجی مستقل GEURS است که از سال ۲۰۱۰ تاکنون، بین کارفرمایان و صاحبان بنگاه‌های بزرگ جهان انجام می‌شود. در نظرسنجی سال ۲۰۲۳ – ۲۰۲۲ GEURS کارفرمایانی شرکت کردند که در سال جاری میلادی، ۸۰۰ هزار فارغ‌التحصیل از ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان را جذب کرده بودند و بر مبنای ۶ معیار جهانی بودن، میزان عملکرد، مهارت علمی، تخصص، دانش آکادمیک و میزان تمرکز بر تخصص دانشگاهی، رای خود را ثبت کردند. این نظرسنجی در فاصله ۱۶ آگوست تا ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ انجام شد و نتایج آن به استناد ۹۹ هزار رای ثبت شده از ۲۴ کشور جهان، ارزیابی و منتشر شد.

سهم فارغ‌التحصیلان ایران از نرخ بیکاری چه رقمی است؟
به استناد گزارش مرکز آمار ایران درباره سهم فارغ‌التحصیلان از نرخ بیکاری کشور، تا پایان تابستان امسال، ۹۵۵ هزار و ۳۹۸ نفر از افراد بیکار و جویای شغل و معادل ۴۰.۹ درصد از کل جمعیت ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۴۵۷ نفری بیکاران در کشور، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بوده‌اند که ۵۱۳ هزار و ۸۹۵ نفر از این جمعیت (۲۳.۲ درصد) زنان و ۴۴۱ هزار و ۵۰۳ نفر (۹.۷ درصد) مردان هستند.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که سهم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار از مجموع جمعیت بیکار کشور در پایان تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۰.۶ درصد بوده، ۰.۳ درصد افزایش داشته است. سهم بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور تا پایان تابستان سال جاری، حتی نسبت به فصل بهار امسال هم افزایش یافته چنان‌که به استناد گزارش مرکز آمار ایران، تا پایان فصل بهار تعداد جمعیت بیکاران کشور ۲ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۵۴ نفر بوده که سهم ۹۵۱ هزار و ۷۲۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار از این جمعیت، ۳۹.۷ درصد برآورد شده است.

نکته مهم در گزارش مرکز آمار تفاوت سهم بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ساکن شهر و روستا از کل جمعیت بیکاران کشور است که هر دو عدد در پایان تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. تا پایان تابستان سال ۱۴۰۰، سهم بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ساکن روستا از کل جمعیت بیکار کشور، ۲۷.۲ درصد بوده که در پایان تابستان امسال به ۲۸.۴ درصد افزایش یافته است. تا پایان تابستان ۱۴۰۰، سهم بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شهرنشین از کل جمعیت بیکاران کشور ۴۳.۲ درصد بوده که تا پایان تابستان امسال به ۴۳.۷ درصد افزایش یافته است.

روزهای پایانی سال ۱۳۹۶، مسعود برومند؛ معاون پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۸.۵ درصد و از نرخ ۱۲.۸ درصدی کل جمعیت بیکار کشور بالاتر است. برومند در تشریح وضعیت بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اعلام کرد: «۲.۲ درصد از فارغ‌التحصیلان مقطع دکترای تخصصی، ۱۵.۵ درصد از مقطع فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای، ۱۹.۴ درصد از مقطع لیسانس و ۱۴.۱ درصد از مقطع فوق دیپلم، بیکار هستند و بالاترین نرخ بیکاری در رشته علوم کامپیوتر (۴۱.۱۴ درصد) و کمترین نرخ بیکاری در رشته علوم فیزیکی و طبیعی (۲۷.۸ درصد) است.»

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!