سامانه رصد شبکه موبایل و رهگیری ارتباطات اینترنتی در ایران چگونه کار می‌کند؟

توریست مالزی – محققان فعال در دانشکده امور جهانی و سیاست عمومی مانک (Munk) که وابسته به دانشگاه تورنتو است، بررسی‌ اخیر خود را در زمینه ارتباط فناورهای ارتباطی...
توریست مالزی – محققان فعال در دانشکده امور جهانی و سیاست عمومی مانک (Munk) که وابسته به دانشگاه تورنتو است، بررسی‌ اخیر خود را در زمینه ارتباط فناورهای ارتباطی و حقوق بشر به بررسی نحوه کارکرد سیستم رصد شبکه موبایل و رهگیری ارتباطات اینترنتی همراه در ایران اختصاص دادند.

به گزارش یورونیوز، این بررسی که نتایج آن روز سه‌شنبه منتشر شد، بر پایه اطلاعاتی که از سوی یک منبع محرمانه به وب‌سایت خبری آمریکایی اینترسپت (The Intercept) ارسال شده، انجام گرفته است. بر پایه نتایج این بررسی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جمهوری اسلامی ایران تمامی اپراتورهای فعال در این کشور را موظف کرده تا امکان دسترسی مستقیم این نهاد نظارتی را برای بازیابی اطلاعات مشترکان تلفن همراه و تغییر خدمات قابل ارائه به آنها فراهم کنند.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جمهوری اسلامی با توجه به مفاد «رهگیری قانونی» که برای خود تعریف و تنظیم کرده، در حال استفاده از سیستمی پیچیده برای ذخیره اطلاعات مشترکان و محتوای تماس‌های تلفنی، پیامک‌های ارسالی و داده‌های مبادله شده از سوی آنها در چارچوب شبکه اینترنت است.

مطابق نتایج این بررسی، سیستم رهگیری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جمهوری اسلامی از ای‌پی‌آی‌ها (APIS) یا رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی برای ادغام مستقیم در سیستم‌های عملیاتی ارائه‌دهندگان خدمات تلفن همراه استفاده می‌کند. از این روش از جمله برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد سفارش خدمات، خدمات دریافتی و سابقه صورتحساب‌های صادر شده استفاده می‌شود. همچنین هرگونه درخواست صدور سیم‌کارت جدید، سوزاندن یا تغییر نوع یا مالک آن باید از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جمهوری اسلامی تایید شود.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که شرکت‌ روسی (PROTEI) در زمینه ارائه خدمات نرم‌افزاری برای ثبت و ذخیره‌سازی اطلاعات مکانی، جزئیات سیم‌کارت و نیز اطلاعات احراز هویت کاربران به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جمهوری اسلامی کمک می‌کند. همچنین، شرکت کانادایی (PortaOne) نیز سیستم پشتیبانی فروش را که امکان دسترسی کامل به مشخصات مشترکان را فراهم می‌کند، در اختیار ایران گذاشته است. شرکت بریتانیایی (Telinsol) نیز معاملات تجاری بین‌المللی مورد نیاز برای سازماندهی این سیستم رصد و رهگیری را از طرف آریانتل، اپراتور شبکه مجازی تلفن‌همراه در ایران با فروشندگان خارجی انجام داده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

6 + دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!