سردرگمی مالزی بین تحریم‌های آمریکا و تعامل تجاری با ایران

توریست مالزی – در حالی که دولت مالزی تلاش می‌کند تا منافع ملی خود را در اولویت قرار دهد، دولت آمریکا در حال فشار به این کشور برای محدود...
توریست مالزی – در حالی که دولت مالزی تلاش می‌کند تا منافع ملی خود را در اولویت قرار دهد، دولت آمریکا در حال فشار به این کشور برای محدود کردن تعامل تجاری با ایران است.

به گزارش فارس به نقل از آناتولی، اعتراضات در مالزی نسبت به بستن حساب بانکی اتباع کشورهای مسلمان به خصوص ایران رو به افزایش است و به ادعای روزنامه استریت تایمز سنگاپور، این اقدام به دلیل فشار کشورهای خارجی به خصوص آمریکا انجام شده است.

تا عصر روز چهارشنبه حداقل ۴۳۵۳ تبعه خارجی که به صورت قانونی در مالزی حضور داشته‌اند، به دلیل بسته شدن حساب بانکی آنها در دو بانک مالزی دادخواست امضا کرده‌اند. بسته شدن حساب کاربران خارجی در مالزی حدود ۶ ماه است که آغاز شده و در دو بانک بزرگ این کشور به نام می‌بنک و CIMB انجام شده است. این دو بانک هنوز دلیل اقدامات خود را اعلام نکرده‌اند.

بنا به اعلام منابع آگاه، حساب مشتریان الجزایری، ایرانی، عراقی، نیجریه‌ای، سوری، اوکراینی و یمنی در این بانک‌ها بسته شده است. دولت مالزی هنوز تعداد دقیق حساب‌های بانکی بسته‌شده را اعلام نکرده، اما رسانه‌های محلی می‌گویند که هزاران حساب بسته شده است. یک منبع آگاه، اعلام کرده است که بسته شدن حساب این کاربران به دلیل پایین آوردن ریسک تجاری انجام‌شده و به توصیه هیات مبارزه با پولشویی این دو بانک اتفاق افتاده است.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی، اعلام کرده که به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، این کشور نمی‌تواند با تهران تعامل مالی کند. وی طی سخنانی در حاشیه اجلاس آ.سه.آن گفت که این مسئله خلاف قانون است. وی ادامه داد: هیچ قانونی در سازمان ملل وجود ندارد که وقتی یک کشور با یک کشور دیگر مشکل دارد، بتواند علیه آن تحریم اعمال کرده و دیگر کشورها را که با کشور مذکور تعامل می‌کنند را نیز تحریم کنند.

وی پیشتر نیز گفته بود که به دلیل فشارهای شدید خارجی مالزی مجبور شده است که تعامل با ایران را کاهش دهد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

17 − 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!