سفر همزمان مقامات آمریکا و روسیه به اندونزی، رقابتی تنگانگ در شرق آسیا

توریست مالزی – «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در سفری که به جنوب شرق آسیا آغاز کرده است در اندونزی راهبرد کشورش را تقویت معاهده آسیایی با متحدان...
توریست مالزی – «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در سفری که به جنوب شرق آسیا آغاز کرده است در اندونزی راهبرد کشورش را تقویت معاهده آسیایی با متحدان منطقه ای هند -پاسیفیک خواند و مدعی شد که آنها باید اقدامات دفاعی و اطلاعاتی در برابر اقدامات خشونت آمیز چین را تقویت کنند.

به گزارش ایرنا، وزیرخارجه آمریکا در دیدار با جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی گفت که آمریکا از اندونزی به عنوان “رهبر منطقۀ هند – آرام” حمایت می‌کند. آمریکا می‌خواهد به هر ترتیب از نفوذ فزایندۀ چین در این منطقه بکاهد.

خبرگزاری رویترز از جارکارتا پایتخت اندونزی گزارش داد که بلینکن در این کشور به عنوان اولین مقصد سفر از کشورهای جنوب شرقی آسیا، منطقه هند- پاسیفیک را به عنوان پویاترین قسمت جهان توصیف کرد و بدون اشاره مستقیم به چین افزود همه کشورهای منطقه سهمی در تضمین شرایط موجود آن دارند. وی که انگیزۀ اصلی سفر منطقه ای اش را رفع دلمشغولی‌های امنیتی آمریکا در رویارویی با چین عنوان کرد، در ادامه سخنانش گفت آمریکا، متحدانش و برخی کشورهایی که ادعای حق حاکمیت بر دریای چین را دارند در برابر هرگونه اقدام غیرقانونی مقابله می کنند.

شایان توجه است که اندونزی، محل استقرار مقر اصلی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) بوده و در صحنه امنیت منطقه، بازیگری کلیدی است. به همین دلیل قبل از اینکه بلینکن وارد جاکارتا شود، هواپیمای نیکلای پاتروشف، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری روسیه یا سومین مقام ارشد آن کشور نیز در فروگاه جاکارتا بر زمین نشست و در واقع سفر این مقام روس بر اهداف قبلی وزیر خارجه آمریکا به منطقه سایه افکنده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا دیروز در این خصوص نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا که به تازگی نسبت به حمله احتمالی روسیه به اوکراین به مسکو هشدار داده بود، در حالی به اندونزی سفر کرد که متوجه شد پیشتر دستیار ویژه رئیس جمهوری روسیه نیز برای گفت‌وگوهای امنیتی به جاکارتا سفر کرده است. این زمان‌بندی به این معناست که بازدید پاتروشف از اندونزی، با سخنرانی که بلینکن درباره استراتژی دولت آمریکا در منطقه هند-اقیانوسیه انجام داد، همزمان شده است.

گزارش ها حاکی است که تاکنون نشانه‌ای مبنی بر ملاقات احتمالی این دو دیپلمات روس و آمریکا در جاکارتا وجود ندارد؛ همچنین به نظر نمی‌رسد هیچ یک از این دو مقام ارشد روسیه و آمریکا، به حضور دیگری در جاکارتا اشاره‌ای بکند. با این حال، بلافاصله بعد از بلینکن، نیکلایی پاتروشف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه، به دیدار رئیس جمهوری اندونزی رفت.

در پی این دو دیدار، وزیر خارجۀ اندونزی با اعلام اینکه کشورش یکی از نخستین پایه‌گذاران جنبش غیرمتعهدها است گفت: “می‌خواهم تأکید کنم که ایالات متحد آمریکا مثل روسیه، طرف‌های خوب و معتبری برای اندونزی هستند”. او گفت: “اندونزی خواهان گسترش اعتماد راهبردی با همۀ کشورهاست”.

در حالی که بلینکن اندونزی را حافظ “نظم بین‌المللی بر اساس قوانین” توصیف کرد، پاتروشف روسی نیز گفت: “مسکو خواهان حفظ معماری امنیتی در منطقۀ هند – آرام است”.

اندونزی با ۲۷۳ میلیون جمعیت یکی از امیدهای آمریکا برای جلوگیری از چیرگی چین است. اما به نظر می‌رسد که دولت اندونزی قبل از همکاری با واشنگتن، دغدغۀ ایجاد موازنه میان آمریکا و روسیه را دارد. البته مقامات دولت اندونزی اعلام کردند که مایل به پذیرش سرمایه‌گذاری‌های بیشتر آمریکا در کشورشان هستند.

در هر حال سفر بلینکن به اندونزی برای دفع آنچه خطرهای احتمالی چین در منطقه می داند با سفر این مقام روس که کشورش متحد اصلی چین در عرصه جهانی است همزمان شده است تا در انتهای سفر آنها مشخص شود که زور و منطق گفتمانی کدام بر این منطقه از جهان تاثیرگذار خواهد بود.

بلینکن در یک سخنرانی در دانشگاه جاکارتا اعلام کرد: «ما با متحدان و شرکایمان برای دفاع براساس قانونی که با یکدیگر در طول دهه ها برای ضمانت اینکه این منطقه باز و در دسترس بماند تلاش کرده ایم. به روشنی باید بگویم هدف دفاع از قوانین ضعیف و پایین نگه داشتن هیچ کشوری نیست، بلکه هدف پشتیبانی از حقوق تمامی کشورها برای انتخاب مسیر و سرنوشت خودشان بدون اجبار و ارعاب است.»

این ادعاهای بلینکن در حالی است که چین معتقد است بخش بزرگی از دریای چین جنوبی تحت مالکیت کشورش می باشد به رغم اینکه برخی کشورهای ساحلی نیز ادعاهای مشابهی را مطرح می کنند. در این میان پکن موضع آمریکا را مداخله جویانه می داند و آنرا رد می کند و در عین حال معتقد است دخالت قدرت خارجی موجب بی ثباتی و تهدید برای امنیت این منطقه آسیایی است.

در واقع این اولین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه جنوب شرقی آسیا پس از آغاز ریاست جمهوری « جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژانویه است و این سفر با هدف تحکیم روابط و بهبود آن با کشورهای جنوب شرقی آسیا پس از دوران شک و شبهه در تعهدات آمریکا در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا با اتخاذ سیاست های وی می باشد.

با این وجود و به رغم تنش های فراوان در دریای چین جنوبی، نفوذ و تاثیرگذاری پکن در سال های اخیر در این منطقه با سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها و ادغام روابط و پیوندهای تجاری در منطقه هند- پاسیفیک، در غیاب آمریکا و استراتژی اقتصادی اش در منطقه روز به روز بیشتر شده است.

«آنتونی بلینکن» در مصاحبه با خبرنگاران اضافه کرد: آمریکا روابط و پیمان ها با ژاپن، کره جنوبی، تایلند و فیلیپین را تحکیم می کند و ظرفیت های دفاعی و اطلاعاتی شرکای منطقه ای هند- پاسیفیک را تقویت خواهد کرد. وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد رقابتی میان محوریت آمریکا یا محوریت چین در منطقه وجود ندارد. وی بدون مطرح کردن جزئیات خاطرنشان کرد آمریکا همچنان به چارچوب جدید جامع اقتصادی منطقه ای متعهد است که شامل سرمایه گذاری مسقیم خارجی بیشتر آمریکا و شرکت های آمریکایی با شناسایی فرصت های جدید در منطقه می باشد.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا تاکنون چارچوب اقتصادی مشخصی را در منطقه جنوب شرقی آسیا مطرح نکرده است. دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ از پیمان تجاری چندملیتی اقیانوسیه خارج شد. قرار است آنتونی بلینکن این هفته به مالزی و تایلند برود و درباره مسائلی همچون تقویت زنجیره تامین و شکاف های زیرساختی منطقه از بنادر تا جاده ها و بخش انرژی و اینترنت به تبادل نظر بپردازند. دانیل کریتن‌برینک، معاون وی نیز به رسانه‌ها گفته است که بلینکن قصد دارد در این سفرها “زیرساخت امنیتی منطقه را در پاسخ به تعارض‌های چین تقویت کند”.

با اینکه جو بایدن تاکنون چندین بار تأکید کرده که محور اصلی سیاست خارجی آمریکا در جهت آسیا و چین تعریف می‌شود، در منطقۀ هند – پاسیفیک چین خود را صاحب‌اختیار و قدرت اول می‌داند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!