فرار جمعی به سنگاپور

توریست مالزی – چندی پیش صاحب یک نمایشگاه خودرو در سنگاپور پیامی را در شبکه فیس‌بوک دریافت کرد. او ابتدا نمی‌توانست باور کند این یک پیام جدی باشد. یک...
توریست مالزی – چندی پیش صاحب یک نمایشگاه خودرو در سنگاپور پیامی را در شبکه فیس‌بوک دریافت کرد. او ابتدا نمی‌توانست باور کند این یک پیام جدی باشد. یک مشتری چینی یک اتومبیل بنتلی سفارش داده بود. او می‌گوید: «مشتری صرفا درباره قیمت و زمان تحویل سوال کرد. قیمت این مدل خودرو بیش از یک میلیون دلار است. اما ظاهرا برای مشتری چینی این رقم، عددبسیار کمی است.» فروش سریع خودروی گران‌قیمت یاد شده تازه‌ترین نشانه از یک روند فراگیر است: مدتی است پول به سنگاپور سرازیر شده و تاکنون هیچ‌وقت چنین روندی مشاهده نشده بود.

همزمان با شیوع کرونا در جنوب شرق آسیا و آشوب سیاسی در هنگ‌کنگ، سنگاپور به بهشتی امن برای برخی از ثروتمندترین افراد و خانواده‌های‌شان تبدیل شده است. یکی از کارشناسان مالی می‌گوید: «برای ثروتمندان که می‌توانند تصمیم بگیرند کجای جهان زندگی کنند سنگاپور گزینه عالی است. در ماه‌های اخیر تعدادی از مشتری‌های من ساکن سنگاپور شده‌اند و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.» سنگاپور از گذشته دور برای چینی‌ها، اندونزیایی‌ها و مالزیایی‌های ثروتمند محلی محبوب برای زندگی بوده اما قبلا آنها برای یک سفر کوتاه و چکاپ پزشکی در کلینیک‌های پیشرفته سنگاپور به این شهر می‌رفتند. بیمارستان مونت الیزابت چند قدم با فروشگاه‌های رولکس و گوچی فاصله دارد.

در واقع همه‌گیری کرونا همه چیز را تغییر داده است به این معنا که بسیاری از ثروتمندان جنوب شرق آسیا به همراه خانواده خود ماه‌ها در سنگاپور می‌مانند و گاه درخواست اقامت دائمی می‌کنند تا توفان کرونا بگذرد. طبق گزارش‌های رسمی، میزان مرگ‌ومیر حاصل از ابتلا به کرونا در مالزی و اندونزی ۱۰ تا ۳۰ برابر بیشتر از سنگاپور است. از پایان سال ۲۰۱۹ تعداد موارد درخواست اقامت ثروتمندان در سنگاپور به سرعت افزایش یافته، تقاضا برای عضویت در کلوب خصوصی گلف در حال افزایش است و قیمت ملک بیشترین رشد را از سال ۲۰۱۸ داشته است. بانک‌های بین‌المللی از جمله گروه یو‌بی‌اس در حال توسعه فعالیت‌های خود در سنگاپور هستند تا بتوانند جریان عظیم پولی که وارد این شهر می‌شود را مدیریت کنند.

با آنکه در سنگاپور مواردی محدود از ابتلا به کرونا وجود دارد، اما این موارد نسبت به دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا بسیار کمتر است. همچنین ۳۰ درصد جمعیت سنگاپور به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و این رقم بسیار بالاتر از ارقام مربوط به چین، مالزی و اندونزی است. برای سنگاپور که اقتصادش به تجارت و مرزهای باز وابسته است شرایط کنونی یک فرصت محسوب می‌شود، اما مقامات این شهر باید مراقب باشند تا ویروس شیوع نیابد. از یکسو اگر مقامات سنگاپور بخواهند سفرها و تجارت را محدود کنند از جذابیت شهر برای سرمایه‌گذاران کاسته خواهد شد و از سوی دیگر اگر محدودیتی وجود نداشته باشد شرایط ممکن است خطرناک شود.

یکی از مقامات بانکی می‌گوید: «چینی‌های ثروتمند از لحاظ افتتاح حساب در سنگاپور مقام اول را دارند. پس از آنها، هندی‌ها و اندونزیایی‌ها هستند.» حضور ثروتمندان در سنگاپور بر رونق اقتصادی این شهر خواهد افزود و اگر شرایط فعالیت مساعد باشد آنها برای همیشه باقی می‌مانند. سنگاپور شرایط اقامت و فعالیت را برای خارجی‌های ثروتمند آسان کرده است. برای مثال اگر صاحبان کسب‌وکار ۵/ ۲ میلیون دلار در کسب‌وکار داخلی سرمایه‌گذاری کنند، اقامت دائمی به آنها داده می‌شود. بانک‌های خارجی دارای شعبه در سنگاپور نیز خدمات بهتری به این مشتری‌ها ارائه می‌کنند.

دیوید راملی
منبع: بلومبرگ

پاسخی ارسال کنید

*

*

نوزده − 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!