مالزی: توافق آمریکا، انگلیس و استرالیا باعث رقابت تسلیحاتی اتمی می‌شود

توریست مالزی – دفتر نخست‌وزیری مالزی با هشدار درباره احتمال آغاز رقابت تسلیحاتی اتمی در منطقه هند و اقیانوس آرام در پی معاهده جدید سه کشور غربی، خواستار اجتناب...
توریست مالزی – دفتر نخست‌وزیری مالزی با هشدار درباره احتمال آغاز رقابت تسلیحاتی اتمی در منطقه هند و اقیانوس آرام در پی معاهده جدید سه کشور غربی، خواستار اجتناب همه طرف‌ها از اقدامات تنش‌زا شد.

به گزارش فارس، بعد از انتقاد کشورهای مختلفی از جمله چین و اندونزی از معاهده جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام، مالزی نیز نسبت به این معاهده اعتراض کرد. دولت مالزی روز شنبه از برنامه اعطای زیردریایی‌های اتمی به استرالیا ذیل این معاهده ابراز نگرانی کرده و آن را مایه آغاز رقابت تسلیحاتی در منطقه هند و اقیانوس آرام دانست.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دفتر نخست‌وزیری مالزی در بیانیه‌ای گفت: «این [معاهده] دیگر قدرت‌ها را بر آن می‌دارد که رفتاری تهاجمی‌تر در منطقه مخصوصا در دریای جنوبی چین داشته باشند». مالزی با درخواست از تمام طرف‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم به این معاهده مرتبط هستند برای جلوگیری از اقدام‌های تحریک‌آمیز، تاکید کرد: «مالزی به‌عنوان کشور عضو آسه‌آن، اصل حفظ آن به‌عنوان منطقه صلح، آزادی و بی‌طرفی را حفظ می‌کند».

بامداد جمعه سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام اعلام کردند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در این مراسم، گفت:‌ «مشارکت دفاعی با بریتانیا و استرالیا، سرمایه‌گذاری در اتحادها و نوسازی آنها برای مقابله با تهدیدها است و به حفظ توانایی‌های نظامی کمک می‌کند».

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز این توافق به عنوان «یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های جهان» یاد کرده و گفت:‌ «هدف این توافق برای همکاری جهت حفظ ثبات و امنیت در هند و اقیانوس آرام است». برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

سفارت چین در واشنگتن در واکنش به توافقنامه سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا در منطقه هند و اقیانوس آرام، گفت این توافق نشان‌دهنده ذهنیت جنگ سرد است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

نه − دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!