مالزی نیروهایش را از ائتلاف عربی خارج می‌کند

توریست مالزی – به گفته وزیر دفاع مالزی، کوآلالامپور در حال بررسی خروج نیروهایش از عربستان سعودی است که در چارچوب عملیات ائتلاف عربی علیه یمن در عربستان حضور...


توریست مالزی – به گفته وزیر دفاع مالزی، کوآلالامپور در حال بررسی خروج نیروهایش از عربستان سعودی است که در چارچوب عملیات ائتلاف عربی علیه یمن در عربستان حضور دارند.








به گزارش ایسنا، محمد سابو، وزیر دفاع مالزی به پایگاه مالیژین‌ اینسایت گفت: چرا باید تمایلی به مداخله در حملات علیه یمن، یک کشور اسلامی دیگر، داشته باشیم؟ اصلا تمایلی نداریم در چنین درگیری‌هایی مشارکت داشته باشیم. چنانچه قرار باشد ارتش مالزی وارد چنین درگیری‌ای شود، این کار تنها از طریق سازمان ملل متحد ممکن است. وی افزود، مالزی در مساله استقرار نیروهایش در عربستان تغییر موضع می‌دهد و کشورش نمی‌خواهد در درگیری بین کشورهای حوزه خلیج فارس مشارکت کند.

ارتش مالزی در ۱۴ آوریل در رزمایشی موسوم به سپر خلیج‌فارس در عربستان مشارکت کرد. ریاض و ۹ کشور عربی از سال ۲۰۱۵ درگیر حملات هوایی در حمایت از دولت مستعفی یمن و علیه انصارالله هستند. رسانه‌های عربستان از مالزی به عنوان یکی از ۳۴ کشور هم‌پیمان با عربستان در مبارزه با تروریسم یاد می‌کنند.

با این حال حملات نظامی ائتلاف تحت امر عربستان از سوی سازمان ملل متحد به عنوان جنایت جنگی محکوم می‌شوند. پیش از این تحقیقات فاش کرده بود که اکثر این حملات بین مارس و اکتبر سال گذشته در یمن علیه مناطق غیرنظامی بوده و جان ۲۹۲ تن از جمله زنان و کودکان را گرفته است. سازمان ملل همچنین به سایر کشورها نسبت به کمک‌رسانی به عربستان هشدار داده است.


نهادی مدنی خواستار بازگرداندن نظامیان مالزی از یمن شد


به گزارش ایرنا، گروه وکلا برای آزادی با استناد به گزارش کارشناسان سازمان ملل که به شورای امنیت در مورد یمن ارائه شده ،گزارش داد: ائتلاف عربی به رهبری عربستان احتمالا در یمن مرتکب جرایم جنگی شده است و نیروهای نظامی مالزی در کنار نظامیان فرانسه، آمریکا، انگلیس و امارات در ریاض با عربستان همکاری می کند.
این بیانیه که در رسانه های مختلف مالزی ازجمله مالزی اینسایت انعکاس یافته حاکی است: نظامیان مالزیایی در دوره نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی در ریاض حضور یافتند و هشام الدین حسین وزیر دفاع وی به نگرانی های سازمان ملل در مورد ورود نیروهای مالزی به جنگ یمن پاسخ نداد و اظهار کرد سربازان مالزیایی صرفا برای تخلیه اتباع مالزی از این کشور و اهداف انسان دوستانه درآنجا فعالیت دارند.
گروه وکلا برای آزادی با اشاره به این موضوع در بیانیه خود نوشت: اگر این مساله صحت داشته باشد باید اتباع مالزی از یمن خارج شده باشند و دیگر نیاز نبود که نظامیان مالزی ۳ سال در جنگ یمن توسط عربستان به کارگرفته شوند.
دراین بیانیه آمده است: مالزی همواره به یک اصل قدیمی ‘عدم دخالت در اموردیگر کشورها’ پایبند بوده که این اصل به مالزیایی ها خدمت کرده است.
این گروه پس از روی کارآمدن ماهاتیر محمد در ماه گذشته با ارسال نامه ای سرگشاده به وی خواستار پایان یافتن جنگ یمن شد. این گروه همچنین با نامه ای به وزیردفاع مالزی خواستار پایان یافتن مشارکت نظامی مالزی در منازعه یمن و فراخوانی نیروهای این کشور به مالزی شدند.
گروه وکلا برای آزادی یک نهاد مدنی – حقوق بشری مالزیایی است که از سال ۲۰۱۱ دراین کشور فعالیت خود را برای حمایت ازحقوق انسانی در ابعاد مختلف آغاز کرده است.



رئیس شورای عالی انقلاب یمن، از تصمیم دولت مالزی برای خروج از ائتلاف عربی تقدیر کرد



العالم، محمد علی الحوثی رئیس شورای عالی انقلاب یمن گفت: از تصمیم مالزی برای خروج از ائتلاف متجاوزان به یمن قدردانی می کنیم و با خروج مالزی، فروپاشی این ائتلاف ادامه خواهد یافت.





پاسخی ارسال کنید

*

*

سه + هفده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!